Уберман, В. І.Васьковець, Людмила Антонівна2024-05-092024-05-092022Уберман В. І. Правові особливості басейнового регулювання скидання забруднювальних речовин у поверхневі води / Уберман В. І., Васьковець Л. А. // Вісник Національного технічного університету України "КПІ". Серія: Політологія. Соціологія. Право = Bulletin of National technical university of Ukraine "Kyiv polytechnical institute". Series: Political science. Sociology. Right. – 2022. – № 4 (56). – С. 62-70.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/77067У статті досліджується еколого-правовий механізм українського лімітаційного регулювання скидання забруднювальних речовин (РСЗР) у водні об’єкти (ВО). Розгляд зосереджено на центральній методологічній ланці РСЗР: «басейновому принципі визначення нормативів гранично допустимого скидання ЗР» (БПВНГДСЗР). Останній запроваджено застарілими нормативно-правовими та нормативно-технічними актами минулого століття. Басейновий принцип (БП) ґрунтується на використанні асимілювальної спроможності (АС) ВО задля еколого-економічних цілей зменшення шкідливості ЗР, що скидаються у ВО, до рівня гранично допустимих концентрацій (ГДК) у воді для різних цілей водокористування. Такий спосіб РСЗР не відповідає вимогам гармонізації із сучасним водним законодавством ЄС. Термінологічна помилка у назві не дозволяє диференціювати поняття «басейнового принципу управління», яке має коріння у водному законодавстві ЄС, та не пов’язаний з ним БПВНГДСЗР. Натомість запропоновано термін «визначення нормативів ГДС для каскадного скидання ЗР». Виявлено еколого-правові підстави, обґрунтованість та наслідки застосування БПВНГДСЗР, вимоги до гранично допустимих скидів (ГДС) ЗР в екологічному та водному законодавстві України. Визначено, що за БП явище АС має розглядатися як спільна корисна властивість ВО для каскаду скидів ЗР, яка підлягає розподілу між суб’єктами господарювання при спеціальному водокористуванні. Доведено, що насправді АС має не басейнову, а локальну (точкову) належність, і тому не може бути поділеною. В екологічному та водному законодавстві України і ЄС поняття АС відсутнє, а вимоги до користування АС не встановлені. Зроблено висновки, що «права квотування» АС для водокористувачів, на якому ґрунтується БП, не існує, а фактична реалізація БП призводить до порушення базового законодавчого права на користування однаковими ГДК для всієї території України. Запропоновано шлях до правового врегулювання каскадного скидання ЗР через внесення в українське водне законодавство змін, спрямованих на організацію спільного спеціального водокористування.The article examines the environmental and legal mechanism of the Ukrainian limitation regulation of pollutant discharges (RPD) into water bodies (WB). The central methodological link of RPD is the «Basin principle of determination of standards of maximum allowable pollutant discharge» (BPDSMAPD). This principle introduced by outdated regulatory & legal and regulatory & technical acts of last century. This basin principle (BP) based on the use of the assimilative possibility (AP) of WB for the environmental & economic purposes of reducing the harmfulness of hazardous substances discharged into WB to the level of maximum admissible concentrations (MAC) in water for various purposes of water use. This RPD method does not meet the requirements for harmonization with modern EU water legislation. The terminological error in the name does not allow diffrentiate the concept of "basin management principle", which has its roots in EU water legislation, and Ukrainian concept BPDSMAPD. Instead, the term "determination of MAC standards for cascading discharge of P" was proposed. The environmental & legal grounds, justifiation and consequences of the application of the BPDSMAPD, and requirements for the maximum permissible discharges (MPD) of P in Ukrainian environmental and water legislations identifid. Under BP approach the AP phenomenon should be considered as a common benefiial quality of WB for the cascade of P discharges, which is subject to distribution among economic entities in case of special water use. It was determined that in fact the AC has a local (point) not a basin property and is not subject to division. In the environmental and water legislation of Ukraine as and EU, there is no concept of AC, and requirements for the use of AC are not established. Made conclusions that the "right to quota" of AP for water users, on which based the BP, does not exists, and the actual implementation of the BP leads to a violation of the basic legal right to use the same MPC within entire territory of Ukraine. The path to the legal regulation of the cascading discharge of P through the introduction of changes in the Ukrainian water legislation aimed at the organization of joint special water use is proposed.ukекологічне законодавство Україниводне законодавство Українирегулювання якості водизабруднення поверхневих водекологічне законодавство ЄСпорівняльне правоenvironmental legislation of Ukrainewater legislation of Ukrainewater quality regulationsurface water pollutionEU environmental legislationcomparative lawПравові особливості басейнового регулювання скидання забруднювальних речовин у поверхневі водиLegal features of basin-wide regulation of pollutants discharges into surface watersArticlehttps://doi.org/10.20535/2308-5053.2022.4(56).269618https://orcid.org/0000-0002-2807-7937https://orcid.org/0000-0002-7373-7113