Якименко-Терещенко, Наталія ВасилівнаЧайка, Тетяна ЮріївнаМаслюк, Юлія В.2024-02-242024-02-242024-01Якименко-Терещенко, Н. В. Віртуальні гіди в гастрономічному туризмі: перспективи розробки та впровадження [Електронний ресурс] / Якименко-Терещенко Н. В., Чайка Т. Ю., Маслюк Ю. В. // Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління : електрон. наук.-практ. журнал. – 2024. – 11 . – URL: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2024-11-03-05, вільний (дата звернення 24.02.2024 р.).https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/74576Digital-трансформація впливає практично на всі сторони життя суспільства, призводить до зміни споживчих уподобань та звичок. В умовах швидких змін, індустрія туризму і гостинності постійно продукує нові підходи до створення та просування туристичних продуктів. У зв'язку з цим, виникає актуальна потреба в акумуляції та систематизації найуспішніших практик застосування digital-технологій у гастрономічному туризмі; удосконаленні методики створення та просування продуктів віртуального гастрономічного туризму. Статтю присвячено дослідженню новітніх успішних практик використання віртуальних технологій у гастрономічному туризмі. Акцент робиться на аналізі форм віртуального гастрономічного туризму з погляду можливого поєднання віртуального та реального досвіду в одному туристичному продукті. Стаття також містить деякі пропозиції щодо вдосконалення методичного забезпечення створення та просування продуктів віртуального гастрономічного туризму, особливо з точки зору врахування необхідності проведення маркетингових заходів, спрямованих на сприяння прийняттю нових технологій споживачами. Інформаційною базою дослідження є: матеріали офіційних сайтів туристичних компаній; спостереження за практичною діяльністю зі створення та впровадження віртуальних туристичних продуктів; практичні та теоретичні напрацювання фахівців у галузі віртуального гастрономічного туризму. Дослідження дало змогу систематизувати інтерактивні продукти віртуального туризму, провівши їх ранжування за ступенем фізичної залученості та інтерактивності. Зазначається, що еволюційний розвиток застосування віртуальних технологій у гастрономічному туризмі проходить шлях від продуктів, в яких турист виконує лише пасивну роль спостерігача (як, наприклад, у відеоекскурсіях), до продуктів, які забезпечують збільшення ступеня фізичної залученості та інтерактивності. У дослідженні розглянуто конкретні приклади успішних практик застосування віртуальних технологій у гастротуризмі. Встановлено, що найуспішніші практики пов'язані з креативними техніками об'єднання віртуального і фізичного досвіду в одному туристичному продукті. Перспективними в цьому контексті є IT-продукти, що підтримують функцію віртуального гіда. Такі IT-продукти дають змогу успішно поєднувати імерсивність з отриманням реальних мультисенсорних вражень, тим самим нівелюючи негативні сторони віртуальних турів і посилюючи їхні позитивні сторони. З метою вдосконалення методичного забезпечення процесу створення і просування продуктів віртуального туризму, пропонується використовувати модель прийняття технології (TAM) під час розроблення маркетингових заходів із просування нових віртуальних гастрономічних турів. Наукова новизна дослідження полягає в уточненні чинників успіху інноваційних продуктів віртуального гастрономічного туризму; удосконаленні підходів до врахування механізму прийняття нових технологій під час проєктування та впровадження продуктів віртуального туризму. Практична значущість отриманих результатів полягає в можливості їх використання в діяльності туристичних компаній при розробці та впровадженні продуктів віртуального гастрономічного туризму. Перспективи подальших досліджень можуть бути пов'язані з уточненням тенденцій і перспектив розвитку продуктів віртуального гастрономічного туризму; деталізацією механізму прийняття споживачем нових ІТ-продуктів, що підтримують функцію віртуального гіда. Тип статті: теоретичний.Digital transformation has an impact on almost all aspects of society and leads to changes in consumer preferences and habits. In the context of rapid change, the tourism and hospitality industry is constantly producing new approaches to the creation and promotion of tourism products. In this regard, there is an urgent need to accumulate and systematise the most successful practices of using digital technologies in culinary tourism; to improve the methodology of creating and promoting virtual culinary tours. The article focuses on the study of new successful practices of using virtual technologies in culinary tourism. The emphasis is on analysing the forms of virtual culinary tourism from the point of view of the possible combination of virtual and real experience in one tourist product. The article also contains some suggestions for improving the methodological support for the creation and promotion of virtual culinary tours, especially in terms of taking into account the need for marketing activities to promote the adoption of new technologies by consumers. The information base of the research are: materials of official sites of tourist companies; observations of practical activities on creation and implementation of virtual tourist products; practical and theoretical developments of specialists in the field of virtual culinary tourism. Research database are: materials of official sites of tourist companies; observations of practical activity on creation and implementation of virtual tourist products; practical and theoretical developments of specialists in the field of virtual gastronomic tourism. The study allowed us to systematise the interactive virtual tourism products, ranking them according to the degree of physical involvement and interactivity. It is noted that the evolutionary development of the use of virtual technologies in culinary tourism goes from products in which the tourist has only a passive role as an observer (such as in video tours) to products that provide an increased degree of physical involvement and interactivity. This study examines case studies of successful practices of virtual technology application in culinary tourism. It has been found that the most successful practices are related to creative techniques for combining virtual and physical experiences into one tourism product. IT-products that support the virtual guide function are promising in this context. Such IT-products make it possible to successfully combine immersiveness with real multi-sensory experiences, thus levelling out the negative aspects of virtual tours and enhancing their positive aspects. In order to improve the methodological support of the process of creation and promotion of virtual tourism products, it is proposed to use the technology acceptance model (TAM) in the development of marketing activities to promote new virtual culinary tours. Scientific novelty of the study consists in specifying the success factors of innovative products of virtual culinary tourism; improvement of approaches to taking into account the mechanism of adoption of new technologies in the design and implementation of virtual tours. Practical significance of the obtained results lies in the possibility of their use in the activities of tourist companies in the development and implementation of virtual culinary tours. Prospects for further research may be related to the clarification of trends and prospects for the development of virtual culinary tourism products; detailing the mechanism of consumer acceptance of new IT-products supporting the function of a virtual guide. Type of article: theoretical.ukгастрономічний туризмвіртуальний турвіртуальний гіддіджиталізаціяIT-продуктиімерсивністьculinary tourismvirtual tourvirtual guidedigitalisationIT-productimmersivenessВіртуальні гіди в гастрономічному туризмі: перспективи розробки та впровадженняVirtual Guides in Culinary Tourism: Prospects for Development and ImplementationArticlehttps://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-11-03-05https://orcid.org/0000-0003-2927-7989https://orcid.org/0000-0002-7622-3193https://orcid.org/0009-0002-2819-0662