Dolska, Olga2016-04-062016-04-062013Dolska O. The problem of rationality and reason comprehension in modern education / O. Dolska // Philosophy of Education = Філософія освіти. – 2013. – № 2 (13). – P. 30-35.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/20715The article discovers that the education development is largely determined by reason it is oriented on; thus, it is possible to determine the types of rationality in education and build a model of its transformation. The author tries to answer the question: what reason has European education been focused on during its development; and to analyze social and cultural potential of the rationality ransformations in education. According to the rationality type the education space is formed. The availability of different rationality types allows us to construct the rationality transformations model. The model fundamentally remains open for further improvement.Основні ідеї статті: показати, що розвиток освіти багато в чому визначається тим, на якій розум освіта орієнтується, а, отже, можна визначити типи раціональності в освіті і побудувати модель її трансформації. Авторка ставить завдання: з'ясувати, на якій розум орієнтувалася європейська освіта протягом свого розвитку, і розглянути соціокультурний потенціал трансформацій типів раціональності в освіті. Залежно від типу раціональності формується весь простір освіти. Наявність її різних типів дозволяє побудувати модель трансформацій раціональності. Модель принципово залишається відкритою для подальшого удосконалення.eneducationeducation in rationalityreasonrationality typesrationality transformationmodel of rationality transformations in educationосвітaраціональність в освітірозумтипи раціональностітрансформація раціональностімодель трансформацій раціональності в освітіThe problem of rationality and reason comprehension in modern educationПроблема розуміння раціональності та розуму в сучасній освітіArticle