Hren, L. M.Panfilov, YurijKarlyuk, S. V.2019-05-142019-05-142019Gren L. Directions in dual form of training introduction at National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute": state-managerial apect / L. Gren, Y. Panfilov, S. Karlyuk // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2019. – № 1. – С. 66-80.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/41106The article views the directions in the application of the dual form of training in the higher education system of Germany and considers a possibility of introducing its elements to the training process of a higher education institution of the National technical university "Kharkiv Polytechnic Institute"; there are specified the content and practical direction of implementing the dual form of training to the education process at a technical higher education establishment. Important perspective directions concerning the problematics in question is the introduction of elements of dual form training to vocation-and-technical training institutions of the I and II accreditation levels.У статті розглянуто напрями використання дуальної форми навчання в системі вищої освіти Німеччини та з'ясовано можливість впровадження її елементів в освітній процес вищого закладу освіти Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", конкретизовано зміст та практичну спрямованість імплементації дуальної форми навчання в освітній процес вищого технічного закладу освіти. Важливими перспективними напрямами щодо порушеної проблематики є впровадження елементів дуальної форми навчання в закладах професійно-технічної освіти І-ІІ рівнів акредитації.endual form of trainingvocational traininghigher education institutionstate management mechanismsдуальна форма навчанняпрофесійне навчаннявищий технічний заклад освітимеханізми державного управлінняDirections in dual form of training introduction at National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute": state-managerial apectНапрями впровадження дуальної форми навчання у Національному технічному університеті "Харківський політехнічний інститут": державно-управлінський аспектArticledoi.org/10.20998/2078-7782.2019.1.06https://orcid.org/0000-0003-4466-6018