Ткачук, Микола МиколайовичГрабовський, Андрій ВолодимировичТкачук, Микола АнатолійовичШуть, Олександр ЮрійовичЛіпейко, Андрій ІвановичПрокопенко, Микола ВікторовичЛитвин, Борис ЯковичГулюк, Олександр ОлександровичВервейко, Наталя КостянтинівнаОвчаров, Єгор Миколайович2020-07-122020-07-122020Розрахунково-експериментальне визначення жорсткості системи "вал – підшипникові опори" компресора нагнітача повітря / М. М. Ткачук [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Машинознавство та САПР = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Engineering and CAD : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2020. – № 1. – С. 143-151.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/47326Для визначення жорсткості системи "вал – підшипникові опори" компресора нагнітача повітря застосовано розрахунково- експериментальний метод. Цей метод полягає у паралельному здійсненні чисельних та експериментальних досліджень напружено-деформованого стану досліджуваного об’єкту. Варійованими є жорсткісні характеристики підшипникових опор. Порівнювалися величини переміщень у характерних точках вала та підшипникових опор. За результатами досліджень визначені параметри досліджуваної системи «вал – підшипникові опори» компресора нагнітача повітря. Варіювався кут повороту тіл кочення у підшипниках. Визначено його вплив на прогини вала та підшипникових опор. Установлено також, що внаслідок пружного деформування вала переміщення його консольного кінця нижче, ніж переміщення підшипникових опор.Combined computational and experimental method has been applied to determine stiffness of shaft and bearing supports in a turbocharger. The method suggests parallel analysis of stress-strain state of the studied object by computer simulation and experimental measurements. The stiffness parameters of elastic supports are varied throughout the analysis. The compared quantities are the displacements at control points on the shaft and in the bearings. This results in a complete set of parameters for the model. The rotation angle of rollers in the bearings has been varied as well. The dependence of shaft deflections and displacements in the elastic supports on this parameter have been evaluated. It has been established that the elastic displacement of the cantilever end of the shaft is smaller than the displacements in the bearing supports.ukроторні системивал-підшипникові опоринапружено-деформований станжорсткість опордеформаціяжорсткі валирівень напруженнятурбокомпресориstress-strain statecritical rotational velocityrotor systemcomputational-experimental methodturbochargerfinite element analysisРозрахунково-експериментальне визначення жорсткості системи "вал – підшипникові опори" компресора нагнітача повітряComputational-experimental evaluation of stiffness in a system shaft-bearing supports of a supercharger air compressorArticlehttps://orcid.org/0000-0002-4753-4267https://orcid.org/0000-0002-6116-0572https://orcid.org/0000-0002-4174-8213