Кривоконь, О. Г.Кривоконь, Марина Олександрівна2021-02-022021-02-022018Кривоконь О. Г. Особливості фінансового менеджменту на авіабудівних підприємствах України / О. Г. Кривоконь, М. О. Кривоконь // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики = Financial and credit activity: problems of theory and practice : зб. наук. пр. – Харків : УБС, 2018. – Т. 4, № 27. – С. 159-166.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/50728У статті розглянуто особливості проблематики та здійснення фінансового менеджменту вітчизняними підприємствами авіабудування. Висвітлено особливості стану та перспектив розвитку авіабудівної галузі України та окреслено її проблеми. Серед них: відсутність серійного виробництва, руйнування ринку комплектуючих для авіатехніки, не систематичність державного управління підприємствами, тривала відмова від оновлення основних фондів. Проаналізовано фінансово-економічний стан одного із суб’єктів галузі (Харківського державного авіаційного виробничого підприємства), на основі чого визначено можливі шляхи розвитку літакобудівних підприємств. Зокрема наголошується, що відновлення галузі можливе за умови широкомасштабної модернізації виробничих потужностей та реструктуризації наявних боргів, що погіршує їх інвестиційну привабливість. Одним з проблемних факторів названо вимивання обігових коштів на невиробничі цілі, яке має бути зупинене шляхом виконання завдань фінансового оздоровлення підприємств галузі в рамках єдиної стратегії розвитку. Враховуючи особливості та потреби галузі вітчизняного авіабудування визначено, що стратегія фінансового менеджменту має ґрунтуватись на необхідності забезпечення швидкого переходу до рентабельного виробництва. Серед джерел фінансування, які мають забезпечити антикризову стратегію, названо наступні: іноземні інвестиції та спільне виробництво за наявності державних гарантій. У статті робиться висновок, що причини кризи на підприємствах вітчизняного авіабудування мають системний характер і потребують глибокого переосмислення такої функції держави, як ефективне управління і адекватний розвиток специфічних державних активів, а саме – розвитку високотехнологічних підприємств зі значною часткою інтелектуальної складової. Враховуючи наведені в публікації дані щодо поточного стану підприємств авіабудування, лише дієва реструктуризація з частковим списанням заборгованостей, ріст яких і викликав необхідність здійснення фінансової санації, дозволить почати шлях інноваційного розвитку та ефективного фінансового менеджменту. Невідкладним першим кроком задля виходу із ситуації можна вважати принципову реорганізацію великих підприємств та створення нових, невеликих і компактних, за світовими стандартами, які будуть створювати літаки лише конкретних моделей відповідно до ринкового попиту.The article discusses the peculiarities of problems and implementation of financial management at domestic enterprises of aviation engineering. The peculiarities of the state and prospects of the aircraft building industry in Ukraine are highlighted and its problems are outlined. Among them could be named the following: the lack of serial production, the destruction of the market components for aircraft, the non-systematic state management of enterprises and the continued refusal to renew fixed assets. The financial-economic state of one of the subjects of the industry (Kharkiv State Aviation Manufacturing Company) is analyzed, based on which the possible ways of development of aircraft engineering enterprises are determined. In particular, it is noted that the restoration of the industry is possible under the condition of production capacities large-scale modernization and restructuring of available debts that worsens investment attractiveness. One of the problem factors is the flushing of working capital for non-production purposes that should be stopped by fulfilling the tasks of financial rehabilitation of the industry within the framework of a single development strategy. Taking into account the specifics and needs of the domestic aircraft industry it has been determined that the financial management strategy should be based on the need to ensure a rapid transition to cost-effective production. Among the sources of financing that the crisis strategy must provide the following are called: foreign investments and joint production with the presence of state guarantees. The article concludes that the causes of the crisis in the domestic aircraft industry are systematic and require a profound rethinking of such state functions as effective management and adequate development of specific state assets, namely, the development of high-tech enterprises with a significant share of the intellectual component. Taking into account the data presented in the publication about the current state of the enterprises of aircraft industry, only effective restructuring with a partial write-off of debts, the growth of which caused the need for financial rehabilitation, will allow starting the path of innovative development and effective financial management. An urgent first step in order to break the situation can be considered a fundamental reorganization of large enterprises and the creation of new, small and compact according to world standards that will create only specific models of aircrafts in accordance with market demand.ukавіабудуванняінвестиціїстратегічний розвитокекономікаaviation engineeringfinancial managementinvestmentsfinancial strategystrategic developmentОсобливості фінансового менеджменту на авіабудівних підприємствах УкраїниFeatures of financial management on aviation engineering enterprises of UkraineArticlehttps://orcid.org/0000-0002-2495-7371https://orcid.org/0000-0002-0228-6538