Hren, L. M.Cherkashyn, AndriiKarlyuk, Serhii2022-11-052022-11-052022Gren L. A pedagogue's facilitation competency in teaching foreign students / L. Gren, A. Cherkashyn, S. Karlyuk // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2022. – № 2. – С. 62-75.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/58975On the outcomes of analyzing the scientific literature on pedagogic facilitation, it is proved in the article that no issues concerning a higher education institution pedagogue’s facilitative competence in foreign students training have been raised by scientists; the notions of “competence”, “professional interests”, “facilitation”, “facilitator pedagogue”, “facilitation competence” are defined; the role of a facilitator pedagogue in forming persistent interest in foreign students to their future professional activity is disclosed, as well as requirements for his or her personality and professional traits; on the experience of work with foreign students, conclusion is made concerning the use of interactive methods of teaching at the lectures and in practical classes; an example is given of possible topics and questions to be discussed at trainings, pedagogical workshops on facilitation pedagogy; it is noted that a facilitator pedagogue is to apply creative approach to teaching foreign students, forming in them not only interest in future professional activity, but also the pedagogue’s facilitative competence.A pedagogue’s facilitation competency in teaching foreign students.У статті, за результатом аналізу наукової літератури стосовно педагогічної фасилітації, доведено, що науковцями не були порушенні питання щодо фасилітаційної компетентності педагога закладу вищої освіти у навчанні іноземних студентів; визначено поняття “компетентність”, “професійні інтереси”, “фасилітація”, “педагог-фасилітатор”, “фасилітаційна компетентність”; розкрито роль педагогафасилітатора у формуванні стійкого інтересу в іноземних студентів до майбутньої професійної діяльності, вимоги до його особистісних і професійних якостей; на підставі досвіду роботи з іноземними студентами зроблено висновок щодо застосування на лекційних і практичних заняттях інтерактивних методів навчання; надано приклад тем та питань для їхнього обговорення на тренінгових заняттях, педагогічних майстернях із педагогіки фасилітаторства; зазначено, що педагог-фасилітатор повинен творчо підходити до навчання іноземних студентів, виховуючи в них не тільки інтерес майбутньої до професійної діяльності, а й формуючи власну фасилітаційну компетентність.enfacilitationpedagogical facilitationfacilitation competencefacilitator teacherforeign studentsinteractive technologiesprofessional interestінтерактивні технологіїпрофесійний інтересфасилітаціяпедагогічна фасілітаціяфасилітаційна компетентністьпедагог-фасілітаторіноземні студентиA pedagogue’s facilitation competency in teaching foreign studentsФасилітаційна компетентність педагога у навчанні іноземних студентівArticledoi.org/10.20998/2078-7782.2022.2.05https://orcid.org/0000-0003-4466-6018https://orcid.org/0000-0003-4929-6706https://orcid.org/0000-0003-1809-3914