Andrioni, FeliciaPopp, Lavinia Elisabeta2015-03-232015-03-232013Andrioni F. The complex instruction model / F. Andrioni, E. Popp Lavinia // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. / ред. Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський. – Харків : НТУ "ХПІ", 2013. – Вип. 36-37 (40-41). – С. 52-60.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/13675The complex instruction is a combination of pedagogical strategies and promotes equal-status interactions among students as they engage with tasks that have high cognitive demand within a cooperative learning environment. The complex instruction model capitalizes the strategically resources of the active receptions and organized discovery of the knowledge. At the basis of this model there is the conscious learning, having an epistemological and practical reason (the improvement of the teacher and pupil’s activity). The purpose of article are highlighted the importance and utility of the complex instruction model on the learning actions as conscious learning process.Комплексна система навчання - це поєднання педагогічної стратегії, яка сприяє рівноправній взаємодії учасників педагогічного процесу, а також рішенню пізнавальних завдань. Метою статті є розкриття важливості і продуктивності комплексної моделі навчання.eninstructiveconscious learningtypes of learningsocio-affective variablesсвідоме навчанняформи навчаннямодель навчанняThe complex instruction modelКомплексна система навчанняArticle