Землякова, Олена ОлександрівнаШахматова, Олена Вікторівна2019-10-152019-10-152019Землякова О. О. Комунікативні характеристики спілкування за допомогою програм миттєвого обміну повідомленнями / О. О. Землякова, О. В. Шахматова // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : Філологія : зб. наук. пр. – Одеса : МГУ, 2019. – № 39, т. 3. – С. 108-110.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/42426Статтю присвячено дослідженню комунікативних, морфологічних, лексичних, і синтаксичних особливостей спілкування в месенджері як жанру інтернет-комунікації. Авторами обрано як матеріал для дослідження тексти листування і голосові повідомлення, передані за допомогою програм миттєвого обміну повідомленнями. Мова, що використовується в комунікації за допомогою програм миттєвого обміну повідомленнями, істотно відрізняється як від письмової, так і від усної форм нормованої літературної мови. Завдяки швидкості відправки й отримання повідомлень у месенджерах мова, що в них застосовується, усе більше і більше набуває рис усної. Використання спеціальних графічних символів – емотиконів – для передачі емоцій, застосування паралінгвістичних символів, лаконічних і виразних скорочень (здійснення комунікації засобами інших семіотичних систем), багато інших ознак дозволяють говорити про існування нового усно-письмового типу мовлення. Подібно до усного типу мовлення, комунікація за допомогою месенджерів регламентується законами зручності, простоти й економії зусиль. Подібно до письмового – має письмове оформлення. Проведений лінгвістичний аналіз повідомлень (проаналізовано понад 500 повідомлень, зібраних у грудні 2018 – січні 2019 рр.) у месенджерах Viber і Telegram показав, що найбільш характерними комунікативними характеристиками цього типу спілкування є: – діалогічність; – усно-письмовий характер використовуваної мови; – зниження мови; – експресивність. Дані характеристики зумовлюють вибір коммуникантами лінгвістичних і паралінгвістичних засобів. Під час визначення комунікативних характеристик жанрів інтернет-комунікації одним із перших необхідно враховувати технологічний параметр, оскільки комунікація в мережі Інтернет у першу чергу опосередкована комп’ютером або мобільним пристроєм, і у другу – програмами, що використовуються під час комунікації. Саме можливості комунікативних сервісів багато в чому визначають ті чи інші особливості комунікації, що здійснюються за їх допомогою, і дають певний каркас, у рамках якого функціонує мовний продукт.The article is devoted to the research of communicative, morphological, lexical, syntactic and paralinguistic features of communication in the messenger as a genre of Internet communication. The texts of correspondence and voice messages sent by using instant messaging programs were used as the material for the study. The language used in communication through instant messaging programs is significantly different from both written and oral forms of standardized literary language. Due to the speed of sending and receiving messages, the language used in them, acquires more and more features of spoken speech. The use of special graphic symbols – emoticons – for the expression of emotions, the use of paralinguistic symbols, concise and expressive contractions (the implementation of communication by means of other semiotic systems) and many other features allow us to speak about the existence of a new oral-writing type of speech. Similar to the oral speech type, communication through messengers is ruled by the laws of convenience, simplicity and economy of efforts. The linguistic analysis of messages (analyzed over 500 messages collected in December 2018 – January 2019) in the Viber and Telegram showed that the most characteristic communicative characteristics of this communication type are: – Dialogism; – Oral and written form of the language used; – Expressiveness; – Language lowering. These characteristics determine the choice of communicants of linguistic and paralinguistic means. In determining the communicative characteristics of the genres of Internet communication the technological parameter is one of the first which should be considered, because communication on the Internet is primarily mediated by a computer or a mobile device, and second of all, applications that are used in the communication. The possibilities of communicative services largely determine various peculiarities of communication, which are carried out with their help, and give a certain framework within which the linguistic product functions.ukінтернет-комунікаціямесенджермовленнямоваInternet communicationinstant-messengerspeechlanguageКомунікативні характеристики спілкування за допомогою програм миттєвого обміну повідомленнямиCommunicative characteristics of communication through instant messaging programsArticledoi.org/10.32841/2409-1154.2019.39.3.24