Перерва, Петро ГригоровичМаслак, Марія Володимирівна2023-11-132023-11-132023Перерва П. Г. Економічна оцінка інтелектуальних продуктів на засадах маркетингової концепції життєвого циклу / П. Г. Перерва, М. В. Маслак // Маркетинг і цифрові технології = Marketing and digital technologies. – 2023. – Т. 7, № 3. – С. 115-130.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/70708У статті розглянуто теоретико-методичні питання визначення економічного ефекту від процесів створення та використання об’єктів інтелектуальної власності. Сформовано та обґрунтовано види економічних ефектів, що можуть виникати в процесі проведення економічної оцінки об’єктів інтелектуальної власності, які тісно корелюють з точністю та об’єктивністю здійснюваної оцінки. Вперше запропоновано методичний підхід до оцінки результативності інноваційної діяльності підприємств на засадах маркетингової концепції життєвого циклі інтелектуального продукту. Зроблено висновок про те, що весь життєвий цикл об’єкта інтелектуальної власності з точки зору оцінки ефективності його створення та споживання (в складі інноваційного товару або при частковому або повному відчужені) доцільно розбити на 9 стадій. Визначення ефекту життєвого циклу інтелектуального продукту в найбільш ефективному вигляді рекомендується робити в тому випадку, коли в інноваційному процесі задіяне тільки одне підприємство, яке є одночасно і розробником і споживачем інтелектуального продукту.The theoretical and methodological issues of determining the economic effect of the processes of creation and use of intellectual property objects are considered. The types of economic effects that may arise in the process of conducting an economic assessment of intellectual property objects, which are closely correlated with the accuracy and objectivity of the assessment carried out, have been formed and substantiated. For the first time, a methodical approach to the evaluation of the effectiveness of innovative activity of enterprises on the basis of the marketing concept of the life cycle of an intellectual product is proposed. It was concluded that the entire life cycle of the object of intellectual property from the point of view of evaluating the efficiency of its creation and consumption (as part of an innovative product or in the case of partial or complete alienation) should be divided into 9 stages. For a better perception of the significance and scope of use of the efficiency estimates proposed for practical use, it is proposed to distinguish three important periods for economic evaluation in the life cycle of an intellectual product: the period of the current state of the intellectual product (the moment of performance calculations); the period of potentially effective (forecasted) consumption of an intellectual product, which is determined by the term of patent protection (invention, utility model, etc.); the period of post-forecast consumption of an intellectual product (takes place in cases when the intellectual product will still bring certain profits to the enterprise, taking into account the extension of the terms legal protection of intellectual property. Determination of the effect of the life cycle of an intellectual product in the most effective form is recommended to be done in the case when only one enterprise is involved in the innovation process, which is both the developer and the consumer of the intellectual product.ukінтелектуальна власністьуправлінняефектжиттєвий циклекономічна оцінкаефективністьпромислові підприємстваintellectual propertymanagementeffectlife cycleeconomic evaluationefficiencyindustrial enterprisesЕкономічна оцінка інтелектуальних продуктів на засадах маркетингової концепції життєвого циклуEconomic evaluation of intellectual products based on the marketing concept of the life cycleArticledoi.org/10.15276/mdt.7.3.2023.8https://orcid.org/0000-0002-6256-9329https://orcid.org/0000-0002-3322-740X