Якименко-Терещенко, Наталія ВасилівнаХолодок, Валентина Дмитрівна2023-02-232023-02-232022Якименко-Терещенко Н. В. Управління інклюзивним туризмом на регіональному рівні / Н. В. Якименко-Терещенко, В. Д. Холодок // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 3. – С. 33-37.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/62692Визначено ключове місце інклюзивного туризму в структурі системи організації соціального туризму. Визначено теоретичні засади та вивчено практичний досвід управління інклюзивним туризмом як ключового напряму соціально-економічного розвитку Харківського регіону. Основними причинами, які гальмують розвиток інклюзивного туризму в регіонах, є: недостатньо розвинена інфраструктура регіону; відсутність умов доступу до закладів розміщення та харчування туристів; неможливість відвідування музеїв, історичних будівель, пам’яток архітектури; відсутність інформації щодо доступних для людей з обмеженими можливостями туристичних місць та об’єктів; відсутність розроблених туристських маршрутів для осіб з обмеженими можливостями; недостатньо кваліфікований персонал з обслуговування осіб з обмеженими можливостями. Рівнями управління інклюзивним туризмом окреслено державний, регіональний та рівень територіальних громад. Акцентовано увагу на ролі кожного рівня управління та основну увагу приділено діяльності регіональних центрів туризму. На прикладі діяльності та реалізованих проектів ОКЗ «Харківський організаційно-методичний центр туризму» продемонстровано провідний досвід вирішенні проблем розвитку інклюзивного туризму в регіонах. Надано опис реалізованих заходів щодо: поширення інформації щодо доступності туристичних об’єктів; визначення доступності туристичних об’єктів з метою їх подальшого включення до маршрутів; участі в організації та проведенні щорічних фестивалів з проблем інклюзії в туризмі; туристичного обслуговування соціально незахищених верств населення; супутнього покращення інклюзивного поля. Подолання проблем становлення та розвитку інклюзивного туризму залежить від консолідації зусиль всіх учасників туристичної сфери, у т.ч. в напрямку створення унікальних туристичних маршрутів для осіб з особливими потребами.The key place of inclusive tourism in the structure of the social tourism organization system is determined. Theoretical principles were defined and practical experience of management of inclusive tourism as a key direction of social and economic development of Kharkiv region was studied. The main reasons that hinder the development of inclusive tourism in the regions are: insufficient developed infrastructure of the region; lack of conditions of access to establishments of accommodation and food of tourists; lack of possibility to visit museums, historical buildings, architectural monuments; lack of information on accessible tourist places and facilities for people with disabilities; lack of qualified staff to service people with disabilities. The state, regional and territorial levels of management of inclusive tourism are defined. The focus is on the role of each level of management and the main attention is paid to the activities of regional tourism centers. The leading experience of solving problems of development of inclusive tourism in the regions was demonstrated on the example of activity and implemented projects of Kharkiv organizational and methodical center of tourism. The implemented measures was established: dissemination of information on availability of a tourist destination; determination of availability of tourist objects with the purpose of their further inclusion in routes; participation in organization and conducting annual festivals on problems of inclusion in tourism; tourist service of socially disadvantaged groups; accompanying improvement of the inclusive field. Overcoming the problems of establishment and development of inclusive tourism depends on consolidation of efforts of all participants of the tourist sphere, including in the direction of creation of unique tourist routes for persons with special needs.ukінклюзивний туризмсоціальний туризмуправлінняцентр туризмуінфраструктура туризмутуристичний об'єктinclusive tourismsocial tourismmanagementtourism centertourism infrastructuretourist objectУправління інклюзивним туризмом на регіональному рівніManagement of inclusive tourism at the regional levelArticledoi.org/10.20998/2519-4461.2022.3.33https://orcid.org/0000-0003-2927-7989https://orcid.org/0000-0002-5352-7362