Озулу, Антон Борисович2024-01-242024-01-242023Озулу А. Б. Алгоритм керування нахилу кузова та рекуперації коливань швидкісного електропоїзду з електромеханічним амортизатором / А. Б. Озулу // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Енергетичні та теплотехнічні процеси й устаткування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Power and Heat Engineering Processes and Equipment : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 3 (15). – С. 47-51.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/73280Стаття розглядає алгоритм керування нахилом кузова та рекуперації коливань швидкісного електропоїзду з електромеханічним амортизатором. Висунута основна проблематика існуючих систем нахилу кузова, які використовують гідравлічні, пневматичні та інші системи. Представлена схема розміщення електромеханічних амортизаторів у складі ходової частини швидкісного електропоїзду. Запропоновано оптимальний алгоритм виміру та розрахунку кута нахилу кузова. Побудовано схему алгоритму для виконання роботи з нахилу кузова та рекуперації коливань.The article considers the algorithm for controlling body inclination and recuperating vibrations of a high-speed electric train with an electromechanical shock absorber. The aim of the work is to determine the optimal algorithm for controlling body inclination and vibration recovery. The main problems of the existing body tilting systems, which use hydraulic, pneumatic and other systems, are put forward. Previous studies are described, which do not solve the issue of combining the body tilt system and vibration recovery into a single system. The scheme of placement of electromechanical shock absorbers in the undercarriage of a high-speed electric train is presented. An optimal algorithm for measuring and calculating the angle of inclination of the body using a gyroscope and an accelerometer is proposed. The main shortcomings and limitations of the inclination angle measurement system are described. The scheme of the algorithm for performing work on body inclination and recovery of oscillations has been built. The main components of the control system and their functional components are described. Based on the results of the study, the main advantages of the proposed system, its shortcomings, and directions for further development to improve the system were determined.ukнахил кузоварекуперація коливаньелектромеханічний амортизаторелектропоїздалгоритмtilt of the bodyrecuperation of oscillationselectromechanical shock absorberelectric trainalgorithmАлгоритм керування нахилу кузова та рекуперації коливань швидкісного електропоїзду з електромеханічним амортизаторомAlgorithm for controlling body inclination and vibration recovery of a high-speed electric train with an electromechanical shock absorberArticledoi.org/10.20998/2078-774X.2023.03.07https://orcid.org/0000-0001-9524-8006