Palyey, Tetyana L.Novosolova, Svitlana Yu.2022-01-172022-01-172021Palyey T. L. Information service for users with special educational needs [Electronic resource] / T. L. Palyey, S. Yu. Novosolova // University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. – Electron. text data. – 2021. – No. 6. – P. 89-95. – URL: http://unilibnsd.diit.edu.ua/article/view/249641/248561, free (accessed 17.01.2022).https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/55646The article is aimed at the analysis of the current problem of the higher educational institutions, namely the creation of favorable conditions for teaching students with special educational needs. Methods. Benchmarking – study and analysis of the experience of university libraries and other organizations. Formation of requirements for support of this category. Result. Creation of comprehensive assistance in learning and conditions conducive to the successful adaptation of students, their psychological rehabilitation and personal development in society. Therefore, one of the priority areas of libraries’ work is adaptation to learning, library and information services for users with special needs, providing them with free access to information, exercising their rights to receive quality services. Conclusions. Creating a virtual information space, ensuring physical accessibility, staff training contributes to the effective implementation of the tasks and motivating this category of users to personal adaptation and learning.Аналіз актуальної проблеми ЗВО, а саме – створення сприятливих умов для навчання студентів з особливими освітніми потребами. Методика. Бенчмаркінг – вивчення та аналіз досвіду бібліотек університетів та інших організацій. Формування вимог до супроводу цієї категорії. Результатом має бути створення комплексної допомоги при навчанні та умов, що сприяють успішній адаптації студентів, їх психологічній реабілітації й особистісному становленню в соціумі. Тому, одним з пріоритетних напрямків роботи бібліотек є адаптація до навчання, бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів з особливими потребами, забезпечення їм вільного доступу до інформації, реалізації їх прав на отримання якісних послуг. Висновки. Створення віртуального інформаційного простору, забезпечення фізичної доступності, підготовка кадрів сприяють ефективній реалізації встановлених завдань і мотивації даної категорії користувачів до особистої адаптації та навчання.eninclusionspecial educational needslibrary and information servicesinformation servicesart therapy in educationінклюзіяособливі освітні потребибібліотечно-інформаційне обслуговуванняінформаційні послугиарт-терапія в навчанніInformation service for users with special educational needsІнформаційне обслуговування користувачів з особливими освітніми потребамиArticledoi.org/10.15802/unilib/2021_249641https://orcid.org/0000-0003-1341-6323