Замула, Олена ВасилівнаТучкова, А. І.2024-07-102024-07-102020Замула О. В. Впровадження концепції сталого розвитку в систему управління конкурентоспроможністю авіатранспортного підприємства [Електронний ресурс] / О. В. Замула, А. І. Тучкова // Ефективна економіка : електронний журнал. – 2020. – № 12. – 7 с. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2020/123.pdf.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/79227У статті розглянуто сутність управління конкурентоспроможністю авіатранспортного підприємства. Запропоновано визначати поняття «конкурентоспроможність підприємства» як здатність до генерації й впровадження власних управлінських ідей, а також втілення в життя існуючих прогресивних наукових концепцій для забезпечення довготермінових конкурентних переваг авіапідприємства. А управління конкурентоспроможністю авіаційного підприємства – це діяльність, спрямована на розробку комплексу заходів із забезпечення досягнення та підтримки лідируючих позицій підприємства на ринку авіаційних перевезень на засадах екологічності, соціальної справедливості та фінансової зацікавленості. Було удосконалено систему управління конкурентоспроможністю авіаперевізника, відмінною рисою якої є врахування індикаторів сталого розвитку у системі збалансованих показників діяльності підприємства при прийнятті стратегічних рішень. Її використання дає змогу оцінювати темпи зростання бізнесу і виявляти можливі відхилення від плану. Стратегія перетворюється таким чином, в систематизовану і зрозумілу всім послідовність завдань, виконання яких контролюється на різних рівнях управління. Також зазначено, що використання підприємствами цифрових технологій є неодмінним інструментом підвищення конкурентоспроможності, але водночас спричиняє виникнення ланцюга недостовірної інформації та активного соціального транслювання, що призводить до залежності споживачів від цифрових пристроїв й розладів їх психічного здоров'я. Доведено, що саме впровадження концепції сталого розвитку підприємства в систему управління його конкурентоспроможністю дозволяє налагодити взаємодію підприємства зі споживачами в потрібному напрямі, оскільки перманентна робота над якістю авіапослуг і чітка сегментація ринку забезпечує лояльність і звужує обсяг онлайн-запитів, що, водночас, сприяє покращенню основних показників діяльності авіаперевізника. Запропоновано основні заходи сталого розвитку авіапідприємства, які допоможуть йому конкурувати на міжнародному рівні: ініціювання благодійних посадок дерев біля аеропортів, смуг, будівель, прилеглих до них, що має супроводжуватися відповідним збільшенням площ зелених насаджень, зниження викидів CO2. Допомога у реалізації потенціалу своїх співробітників, стимулювання економіки через доступні авіаперевезення, контроль за недопущенням будь-якої дискримінації персоналу та суспільства загалом, заохочення мобільності та активного способу життя споживачів.The article deals with the essence of competitiveness management ofan air transport enterprise. It is proposed to define the concept of "enterprise competitiveness" as the ability to generate and implement their management ideas, as well as the implementation of existing progressive scientific concepts to ensure long-term competitive advantages of an aviation enterprise. And the management of the competitiveness of an aviation enterprise is an activity aimed at developing a set of measures to ensure the achievement and maintenance of the enterprise's leading positions in the air transportation market based on environmental friendliness, social justice and financial interest. Also, the system for managing the competitiveness of the air carrier was improved, a distinctive feature of which is the consideration of sustainable development indicators in the system of balanced performance indicators of the enterprise when making strategic decisions. Its use allows you to assess the rate of business growth and identify possible deviations from the plan. Thus, the strategy turns into a systematized and understandable sequence of tasks, the implementation of which is monitored at different levels of management. It was also noted that the use of digital technologies by enterprises is an indispensable tool for increasing competitiveness, but at the same time leads to the emergence of a chain of inaccurate information and active social broadcasting, which leads to consumers' dependence on digital devices and their mental health disorders. It has been proven that it is the introduction of the concept of sustainable development of an enterprise into the management system of its competitiveness that allows the enterprise to interact with consumers in the right direction, since permanent work on the quality of aviation services and clear segmentation of the market ensures loyalty and narrows the volume of online requests, at the same time contributes to the improvement of the main performance indicators air carrier. The main measures for the sustainable development of the airline are proposed, which will help it compete at the international level: the initiation of charitable tree planting near airports, strips, buildings adjacent to them should be accompanied by a corresponding increase in the area of green spaces, and a decrease in CO2 emissions. Assistance in realizing the potential of its employees, stimulating the economy through affordable air travel, control over the prevention of any discrimination against personnel and society as a whole, promoting mobility and an active lifestyle of consumers.ukконкурентоспроможність підприємстваавіапослугастратегічне управлінське рішенняуправління конкурентоспроможністю підприємствасистема збалансованих показниківсталий розвиток підприємстваenterprise competitivenessaviation servicesstrategic management decisionenterprise competitiveness managementbalanced scorecardsustainable enterprise developmentВпровадження концепції сталого розвитку в систему управління конкурентоспроможністю авіатранспортного підприємстваImplementation of the concept of sustainable development into the competitiveness management system of the air transport companyArticlehttps://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.12.121https://orcid.org/0000-0002-3601-2180https://orcid.org/0000-0002-2126-0608