Кожушко, Андрій Павлович2020-05-082020-05-082019Кожушко А. П. Експериментальні дослідження ергономічних властивостей колісних тракторів з агрегатами змінної маси / А. П. Кожушко // Автомобільний транспорт : зб. наук. пр. – 2019. – Вип. 45. – С. 38-45.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/46128Представлено етапи проведення експериментального дослідження з визначення показників ергономічності колісних тракторів при виконанні транспортної роботи з перевезення рідкого вантажу цистернами. Наведено вимірювальну апаратуру, яка складається з мобільного реєстраційного комплексу "ВДВММ 4-001" та радіолокаційного датчика, який призначено для фіксації дійсної швидкості руху транспортного засобу. На основі проведеного експериментального дослідження встановлено показники середньоквадратичних прискорень, згідно зі стандартом ISO 2631.Problem. Nowadays, one of the main tasks that tractor builders solve when creating new machinery is ensuring a comfortable driver's workplace. To ensure this, it is necessary to take into account the complex of ergonomic properties of the wheeled vehicle: comfort, smooth ride, vibration safety and more. Goal. That is why the purpose of this work is to determine the ergonomics of wheeled tractors when performing transportation of liquid cargo by trailer and semi-trailer tanks. According to many scientific papers, the redistribution of fluid in tractor tanks affects the dynamics of the wheeled tractor, especially when the weight of the unit is greater than the weight of the tractor. Therefore, it is advisable to study the effect of the amount of liquid in the tractor tank on the comfort level of the operatordriver. Confirmation of any theoretical studies must be accompanied by a whole series of experimental studies. Methodology. Therefore, in order to determine the ergonomic properties of wheeled tractors with units of variable weight, experimental tests were conducted on the base of a farmland. The measuring equipment consists of a mobile registration complex "VDVMM 4-001" and a radar sensor, which is designed to capture the true speed of the vehicle. Result. Based on the experiment, it was found that the standard acceleration rates, according to ISO 2631 (discomfort levels) for a single tractor and tractor with variable mass units (John Deere with MLT-16 and HTZ-150K with MLT-10), are subject to the level of “uncomfortable”. With the increase of the liquid level, both in the trailer tank and in the semi-trailer tank, it becomes “very uncomfortable”. Originality. The novelty of the work is the determination of ergonomic indicators of wheeled tractors with variable mass units and the dependence of the level of comfort on the height of the filling liquid tanks. Practical value. Therefore, based on the materials of this paper, it can be suggested that the in-depth study of the smooth running of wheeled tractors with variable mass units is feasible. In addition, the task is to reduce the external disturbance forces acting on the driver's seat.ukколісний тракторцистернаекспериментальні дослідженняергономічні властивостіприскоренняспектральний аналізwheeled tractortankexperimental researchergonomic propertiesaccelerationspectrum analysisЕкспериментальні дослідження ергономічних властивостей колісних тракторів з агрегатами змінної масиExperimental study of ergonomic properties of wheeled tractors with units of variable weightArticledoi.org/10.30977/АТ.2219-8342.2019.45.0.38https://orcid.org/0000-0002-4725-5911