Подригало, Михайло АбовичКайдалов, Руслан ОлеговичАльокса, Микола МиколайовичОмельченко, Василь Іванович2023-11-012023-11-012023Аналіз показників енергетичної ефективності багатовісних автомобілів та багатоланкових автопоїздів / М. А. Подригало, Р. О. Кайдалов, М. М. Альокса, В. І. Омельченко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Автомобіле- та тракторобудування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 1. – С. 40-46.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/70322В статті показана необхідність підвищення енергетичної ефективності багатовісних автомобілів та автопоїздів шляхом вдосконалення методів проектування за рахунок застосування нових показників та критеріїв. Визначено взаємозв'язок між показником енергетичної ефективності та параметрами аеродинамічного опору автомобіля; проведення оцінки впливу причіпних ланок на енергетичну ефективність автопоїзда. Доведено вплив аеродинамічних параметрів на показник енергетичної ефективності автомобіля. Доведено, що зі зростанням максимальної швидкості автомобіля показник енергетичної ефективності росте при n>1 та падає при n<1. При n=1 максимальна швидкість автомобіля не впливає на показник енергетичної ефективності. Також визначено вплив причіпних ланок на енергетичну ефективність автомобільного поїзда. Зі збільшенням числа причіпних ланок відбувається збільшення маси вантажа, що перевозиться та зменшення ККД колісного рушія автопоїзда.The article shows the need to increase the energy efficiency of multi-axle automobiles and road trains by improving design methods through the use of new indicators and criteria. The relationship between the energy efficiency indicator and the aerodynamic resistance parameters of the automobile was determined; carrying out an assessment of the impact of towing links on the energy efficiency of the road train. The influence of aerodynamic parameters on the automobile's energy efficiency indicator has been proven. It is proven that with the increase in the maximum speed of the car, the energy efficiency index increases when n>1 and decreases when n<1. When n=1, the maximum speed of the automobile does not affect the energy efficiency indicator. The influence of towing links on the energy efficiency of the automobile train is also determined. With an increase in the number of towing links, there is an increase in the weight of the transported cargo and a decrease in the efficiency of the wheel drive of the road train.ukенергетична ефективністьбагатовісні автомобілібагатоланкові автопоїздиаеродинамічністьколісний рушійкоефіцієнт корисної діїККДenergy efficiencymulti-axle automobilemulti-link road trainaerodynamicswheel driveefficiencyАналіз показників енергетичної ефективності багатовісних автомобілів та багатоланкових автопоїздівAnalysis of energy efficiency indicators of multy-axle automobiles and multy-link road trainsArticledoi.org/10.20998/2078-6840.2023.1.04https://orcid.org/0000-0002-1624-5219https://orcid.org/0000-0002-5131-6246https://orcid.org/0000-0002-0568-4419https://orcid.org/0000-0001-6713-7026