Богдан, Жанна БорисівнаБєляєва, Наталія2024-08-222024-08-222024Богдан Ж. Б. Адаптаційна трансформація психологічного захисту здобувачів вищої освіти / Жанна Богдан, Наталія Бєляєва // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2024. – № 2. – С. 74-85.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/80315Стаття присвячена дослідженню процесу адаптаційної трансформації психологічного захисту здобувачів вищої освіти. Однією з актуальних проблем сучасної психології є формування особистості, яка готова до розв'язання різноманітних суспільних та професійних завдань. Необхідність наукових розробок у цій сфері обумовлена соціально-економічними змінами в суспільстві та підвищенням вимог до фахівців. У дослідженні підкреслено кризовість юнацького віку, що ускладнюється особливостями навчального процесу, такими як матеріальна та побутова невлаштованість, невизначеність соціального статусу, інтенсивна розумова праця та періодичні екзаменаційні стреси. На основі теоретичних та емпіричних даних визначено, що психологічний захист – це набір автоматичних психічних процесів, які допомагають людині уникати або зменшувати стресові ситуації та зберігати психічну рівновагу. Результати дослідження вказують на різницю у використанні психологічних захисних механізмів здобувачами освіти з різним рівнем адаптованості: здобувачі з високою адаптованістю частіше застосовують витіснення, а з низькою ‒ проекцію. Отримані результати можуть бути використані для розробки програм психологічної підтримки, спрямованих на підвищення ефективності адаптації, розвитку емоційної компетентності та навичок подолання стресу у здобувачів вищої освіти. Важливість розуміння механізмів психологічного захисту підкреслюється для фахівців, які працюють у галузі ментального здоров'я, та для кожної людини, яка прагне краще розуміти себе і свої реакції на різні життєві ситуації.: the article is dedicated to studying the adaptive transformation process of psychological defense mechanisms in higher education students. One of the pressing issues in contemporary psychology is the development of individuals ready to tackle various social and professional challenges. The necessity for scientific developments in this field is driven by socio-economic changes and increased demands on specialists. The study emphasizes the crisis nature of adolescence, complicated by the educational process's specific features, such as financial and living instability, uncertain social status, intensive mental work, and periodic exam stresses. Based on theoretical and empirical data, it is determined that psychological defense is a set of automatic mental processes that help individuals avoid or reduce stress and maintain mental equilibrium. The study's results indicate differences in the use of psychological defense mechanisms among students with varying levels of adaptability: highly adaptable students tend to use repression more often, while less adaptable students resort to projection. These findings can inform the development of psychological support programs aimed at enhancing adaptation effectiveness, emotional competence, and stress-coping skills in higher education students. Understanding psychological defense mechanisms is essential for mental health professionals and individuals seeking to better understand themselves and their reactions to various life situations.ukадаптаціяпсихологічний захисттрансформація захистуздобувачі вищої освітиadaptationpsychological defensedefense transformationhigher education studentsАдаптаційна трансформація психологічного захисту здобувачів вищої освітиAdaptive transformation of psychological defense in higher education studentsArticlehttps://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.2.07https://orcid.org/0000-0003-1560-9516https://orcid.org/0009-0003-7674-3636