Волонцевич, Дмитрий ОлеговичВеретенников, Евгений АлександровичЕфремова, Анна ИгоревнаЯремченко, Анатолий СергеевичПрокопьев, Михаил Иванович2018-01-092018-01-092017Тяговый баланс перспективного гусеничного многоцелевого транспортера-тягача с бортовой электромеханической трансмиссией / Д. О. Волонцевич [и др.] // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Транспортне машинобудування. – Харків : НТУ "ХПІ", 2017. – № 5 (1227). – С. 162-167.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/33711Предлагается оценка мощности тягового электропривода для реализации заданных характеристик подвижности гусеничного многоцелевого транспортера-тягача МТ-ЛБ и проводится анализ возможности построения бортовой электромеханической трансмиссии для указанной машины с одноступенчатыми и двухступенчатыми бортовыми передачами. Сделан вывод о невозможности обойтись без расширения диапазона изменения крутящего момента на механической двухступенчатой бортовой передаче в случае использования двух тяговых электродвигателей на борт типа EMRAX 348 (Словения) или М73 (Германия).It is proposed evaluation of the power of the traction electric drive for the implementation of the specified characteristics of the mobility of a tracked multipurpose carrier-truck MT-LB. The values of the required power were determined for the implementation of each requirement to mobility separately. As a result the rational value of the mechanical power output on driving wheels was chosen, which able to satisfy the requirements of machine mobility. Analysis of the feasibility of developing an electromechanical transmission for a tracked multipurpose carrier-truck MT-LB with a single-stage and two-stage final drives was conducted. It is concluded that using two traction motors EMRAX 348 (Slovenia) or M73 (Germany) on one side can not use single-stage final drives without derating mobility of machine. The value of the required coefficient adaptability for torque of the traction motor to be able to use it with single-stage wheel gearboxes was determined.ruподвижностьдинамические характеристикиодноступенчатые бортовые передачидвухступенчатые бортовые передачиtracked carrier-truckelectromechanical transmissiontraction balancemobilitydynamic performanceТяговый баланс перспективного гусеничного многоцелевого транспортера-тягача с бортовой электромеханической трансмиссиейTraction balance for perspective tracked multipurpose carrier-truck with electromechanical transmission is located on the sidesArticle