Грень, Лариса МиколаївнаЧеркашин, Андрій ІвановичРезнік, Світлана Миколаївна2022-06-082022-06-082021Грень Л. М. Структура загальної та професійної культури особистості освітнього лідера / Л. М. Грень, А. І. Черкашин, С. М. Резнік // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Актуальні проблеми розвитку українського суспільства = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Actual problems of Ukrainian society development : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 2. – С. 59-67.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/57125Стаття привячена розкриттю структури загальної та професійної культури особистості освітнього лідера; з’ясовано, що культура є багатофункціональною системою і виконує такі функції, як: передачу соціального досвіду (культура як соціальна пам'ять людства); гносеологічну (здатність концентрувати соціальний досвід багатьох поколінь, зберігати культурний генофонд людства); регулятивну (регулювання різних сторін та видів діяльності людей); ціннісну (якісне наповнення морального та інтелектуального змісту); доведено, що освітнє лідерство може бути розвиненим тільки через здатність особистості освітнього лідера ефективно виконувати та доцільно застосовувати сукупність різноманітних професійних ролей, наявність у нього високої загальної та професійної культури; наведено структуру загальної та професійної культури освітнього лідера (духовно-моральна культура; світоглядна культура; культура філософського мислення; педагогічна культура; психологічна культура; методологічна культура; управлінська культура; економічна культура; інженерна культура; корпоративна культура, інформаційна культура, адаптивна культура; аналітична культура; риторична культура; полілінгвістична культура; культура фізичного вдосконалення; монфліктологічна культура; культура діяльності, спрямована на досягнення успіху) та розкрито змістовне наповнення її компонентів; доведено, що наявність в освітнього лідера всіх складових структури загальної та професійної культури створює синергетичний ефект в його діяльності в освітньому середовищі, сприяє формуванню лідерських якостей, розвитку лідерського потенціалу як здобувачів вищої освіти, так і професорсько-викладацького складу.The article is devoted to the disclosure of the structure of general and professional culture of the personality of the educational leader; it was found that culture is a multifunctional system and performs such functions as: transfer of social experience (culture as a social memory of mankind); epistemological (ability to concentrate the social experience of many generations, to preserve the cultural gene pool of mankind); regulatory (regulation of various parties and activities of people); value (quality content of moral and intellectual content); it is proved that educational leadership can be developed only through the ability of the personality of the educational leader to effectively perform and expediently apply a set of various professional roles, he has a high general and professional culture; the structure of general and professional culture of an educational leader (spiritual and moral culture; worldview culture; culture of philosophical thinking; pedagogical culture; psychological culture; methodological culture; management culture; economic culture; engineering culture; corporate culture, information culture, adaptive culture; analytical culture; rhetorical culture; polylingual culture; culture of physical improvement; conflict culture; culture of activity aimed at achieving success) and revealed the content of its components; It is proved that the presence of an educational leader of all components of the structure of general and professional culture creates a synergistic effect in his activities in the educational environment, promotes leadership, leadership development of both higher education and teaching staff.ukосвітнє лідерствоструктуракомпонентисинергетичний ефектособистістьпрофесорсько-викладацький складпедагогічна діяльністьeducational leadershipgeneral and professional culturestructuresynergetic effectcomponentspedagogical activitypersonalityteaching staffСтруктура загальної та професійної культури особистості освітнього лідераStructure of general and professional culture of personality of educational leaderArticledoi.org/10.20998/2227-6890.2021.2.07https://orcid.org/0000-0003-4466-6018https://orcid.org/0000-0003-4929-6706https://orcid.org/0000-0001-8310-1242