Горщарук, Дар'я СергіївнаРоманчик, Тетяна Володимирівна2017-09-142017-09-142017Горщарук Д. С. Дослідження теоретичних основ конкурентоспроможності продукції / Д. С. Горщарук, Т. В. Романчик // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Економічні науки. – Харків : НТУ "ХПІ", 2017. – № 24 (1246). – С. 129-133.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/31224Проведено теоретичний аналіз сутності конкуренції та конкурентоспроможності. Розглянуто підходи різних авторів до визначення конкуренції. Наведено види конкурентів та форми прояву конкурентної боротьби. Визначено залежність між рівнем конкурентоспроможності продукції та рівнем конкурентоспроможності підприємства. Наведено чинники впливу на рівень конкурентоспроможності продукту. Підкреслено місце психологічних чинників сприйняття продукту споживачем у формуванні його рівня конкурентоспроможності.The theoretical analysis of the nature of competition and competitiveness. Determined that the competition is mandatory and a prerequisite of a market economy. The approaches of different authors to determine competition. Characterized existing three types of competition: the immediate, potentially replacing. Among the forms of competition are considered a commodity, pricing, marketing and unfair. It is emphasized that the competitive rivalry requires a continuous search and implementation of new technical, marketing, management, organizational and psychological methods and means of influencing consumers. Factors impact on the competitiveness of the product is given. The dependence between the level of competitiveness and the level of competitiveness. Highlighted place of psychological factors in consumer perception of the product formation of its competitiveness.ukконкурентконкуренціяконкурентоспроможність підприємстваринокcompetitorcompetitionproduct competitivenessenterprise competitivenessmarket environmentДослідження теоретичних основ конкурентоспроможності продукціїThe theoretical foundations of competitiveness of productsArticle