Сінкевич, Ірина ВалеріївнаМардупенко, Олексій ОлександровичТульська, Альона ГеннадіївнаЛевін, Євген Давидович2023-09-142023-09-142022Роль науково-дослідної роботи студентів в навчальному процесі / І. В. Сінкевич [та ін.] // Інтегровані технології та енергозбереження. – 2022. – № 4. – С. 73-80.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/68889У статті розглядаються питання науково-дослідної роботи студентів, компоненти та функції науково-дослідної роботи. Виділяються види та форми науково-дослідної роботи у навчальний та позанавчальний час. Особливу практичну значимість здобувають уміння фахівця адекватно сприймати складні ситуації життя, правильно їх оцінювати, швидко адаптуватися до нових пізнавальних ситуацій, цілеспрямовано переробляти наявну інформацію, шукати та доповнювати її відсутньої, знати закономірності її оптимального використання, прогнозувати результати діяльності, використовуючи свій інтелектуальний і творчий потенціал. На кожному рівні навчання необхідно розвивати у студентів творче мислення, дослідницькі вміння, без яких важко як продовжувати освіту, так і реалізовуватись на ринку праці. У зв'язку із цим науково-дослідна діяльність здобуває все більше значення та перетворюється в один з основних компонентів професійної підготовки майбутнього фахівця. Науково-дослідницька діяльність вдосконалює не лише професійний рівень, а й формує специфічні навички та звички, відповідний склад мислення та спілкування. У зв’язку з новими вимогами до якості підготовки спеціалістів, відповідаючи потребам прискореного науково-технічного і соціально-економічного розвитку країни, науково-дослідницька діяльність студентів розглядається як важливий фактор удосконалення всієї системи підготовки спеціалістів для різних галузей народного господарства. Саме науково-дослідницька діяльність дозволяє поглибити професійне спрямування освіти, виховувати спеціалістів з високим творчим потенціалом і впливає на формування соціально-професійної зрілості майбутніх фахівців. Таким чином, щоб успішно управляти науково-дослідною роботою студентів, динамікою її складових елементів, викладачеві необхідно чітко уявляти її головні завдання: який об’єкт дослідження обрати і які методи дослідження застосовувати. Тому стратегічним завданням у цьому напрямку є передбачення таких умов, засобів: форм і змісту діяльності, які є найбільш сприятливими та оптимальними для розвитку і удосконалення науково-дослідної роботи. Відповідно науково-дослідницька діяльність повинна бути організована так, щоб студенти після закінчення навчального закладу прагнули до постійного підвищення свого професійного рівня. Людина має постійно навчатися, співвідносячи свої знання з новими вимогами, своїми потребами, потребами соціуму, ринку праці. Сама особистість і є її професійним інструментарієм.The article examines the issues of students' research work, components and functions of research work. The types and forms of research work in academic and extracurricular time are distinguished. Of particular practical importance is the specialist's ability to adequately perceive complex life situations, correctly assess them, quickly adapt to new cognitive situations, purposefully process available information, search for and supplement the missing information, know the patterns of its optimal use, predict the results of activities, using one's intellectual and creative potential. At each level of education, it is necessary to develop students' creative thinking and research skills, without which it is difficult both to continue their education and to be realized in the labor market. In this connection, scientific research activity is gaining more and more importance and is turning into one of the main components of the professional training of the future specialist. Scientific and research activity improves not only the professional level, but also forms specific skills and habits, the appropriate composition of thinking and communication. In connection with the new requirements for the quality of the training of specialists, meeting the needs of the accelerated scientific, technical and socio-economic development of the country, the scientific and research activity of students is considered as an important factor in improving the entire system of training specialists for various branches of the national economy. It is scientific and research activity that allows deepening the professional direction of education, educating specialists with high creative potential and influences the formation of social and professional maturity of future specialists. Thus, in order to successfully manage the research work of students, the dynamics of its constituent elements, the teacher must clearly imagine its main tasks: which research object to choose and which research methods to apply. Therefore, the strategic task in this direction is to foresee the following conditions, means: forms and content of activities, which are the most favorable and optimal for the development and improvement of scientific research work. Accordingly, scientific and research activities should be organized so that students, after graduating from the educational institution, strive for constant improvement of their professional level. A person must constantly learn, correlating his knowledge with new requirements, his needs, the needs of society, the labor market. The personality itself is its professional toolkit.ukнауково-дослідна роботакомпонентифункціївидиформиscientific research workcomponentsfunctionstypesformsРоль науково-дослідної роботи студентів в навчальному процесіThe role of students' research work in the educational processArticledoi.org/10.20998/2078-5364.2022.4.08