Перерва, Петро ГригоровичКобєлєва, Тетяна ОлександрівнаДолина, Ірина Володимирівна2024-12-312024Перерва П. Г. Дослідження еволюції змін на підприємстві: від стартапу до масштабованого бізнесу / П. Г. Перерва, Т. О. Кобєлєва, І. В. Долина // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 4. – С. 54-59.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/84795У статті розглядається процес еволюції підприємства від етапу стартапу до повномасштабного масштабованого бізнесу. Основну увагу приділено аналізу ключових факторів, які впливають на трансформацію організаційних структур, управлінських підходів та стратегії розвитку на різних етапах зростання компанії. Автори описують основні виклики, з якими стикаються стартапи у фазі початкового розвитку, зокрема обмеженість ресурсів, пошук ринкової ніші та управління ризиками. Досліджено механізми, які допомагають підприємствам переходити до масштабування: впровадження ефективних бізнес-процесів,формування команди, адаптація до змін ринкових умов та використання інноваційних підходів у маркетингу та технологіях. Також у статті аналізуютьсяосновні стратегічні моделі, які забезпечують довгострокову конкурентоспроможність та стійкість бізнесу, включаючи стратегії диверсифікації, залучення інвестицій та автоматизації операцій. Практичні рекомендації базуються на прикладах успішних підприємств, які пройшли шлях від стартапу до масштабованого бізнесу. Розглянуто основні проблеми, які можуть виникнути в перехідний період від стартапу до масштабування бізнесу. Доведено, що подолання проблем і перемога в ринковій конкуренції вимагає, щоб підприємець і команда засновників: встановлювали та підтримували чітке почуття напрямку; позиціонували та перепозиціонували пропозицію відповідно до потреб розширеного ринку; розробляли та впроваджували внутрішні процеси для забезпечення реагування клієнтів; створили здібну та віддану управлінську команду, яка відповідаєстратегічному напрямку; впроваджували процеси прийняття рішень та інфраструктуру, що відповідають стадії розвитку; розбудовували фінансовий потенціал, орієнтований на ефективне використання наявних ресурсів; плекати культуру, яка відображає цінності, переконання та норми, що підтримують бізнес-мету; визнавали вразливі місця, властиві підприємству, що розвивається, і проактивно управляти ризиками. Це дослідження буде корисним для підприємців, менеджерів і дослідників, які цікавляться динамікою розвитку компаній та управлінням змінами на різних етапах життєвого циклу бізнесу.The article discusses the process of evolution of an enterprise from the startup stage to a full-scale scalable business. The main attention is paid to the analysis of key factors that affect the transformation of organizational structures, management approaches and development strategies at different stages of the company's growth. The authors describe the main challenges faced by startups in the initial development phase, including limited resources, finding a market niche, and managing risks. The mechanisms that help enterprises move to scaling have been studied: the introduction of effective business processes, team building, adaptation to changes in market conditions and the use of innovative approaches in marketing and technology. The article also analyzes the main strategic models that ensure long-term competitiveness and sustainability of business, including strategies for diversification, investment attraction and automation of operations. Practical recommendations are based on examples of successful enterprises that have gone from a startup to a scalable business. The main problems that may arise during the transition period from startup to business scaling are considered. It has been proven that overcoming challenges and winning market competition requires that the entrepreneur and the founding team: establish and maintain a clear sense of direction; positioned and repositioned the offer in accordance with the needs of the extended market; developed and implemented internal processes to ensure customer response; created a capable and dedicated management team that aligns with the strategic direction; implemented decision-making processes and infrastructure appropriate to the stage of development; built financial potential focused on the efficient use of available resources; nurture a culture that reflects the values, beliefs, and norms that support the business purpose; recognize the vulnerabilities inherent in a developing enterprise and proactively manage risks. This study will be useful for entrepreneurs, managers and researchers interested in the dynamics of company development and change management at different stages of the business life cycle.ukуправління змінамимасштабування бізнесустартапжиттєвий циклподолання проблемефективністьпідприємстваchange managementbusiness scalingstartuplife cycleovercoming problemsefficiencyenterprisesДослідження еволюції змін на підприємстві: від стартапу до масштабованого бізнесуStudy of the components of the "intelligent enterprise" management system: minimum cost strategy and package pricingArticlehttps://doi.org/10.20998/2519-4461.2024.4.54https://orcid.org/0000-0002-6256-9329https://orcid.org/0000-0001-6618-0380https://orcid.org/0000-0002-3507-5497