Кузьома, Віталій ВікторовичСпівак, Вадим Вікторович2024-11-012024Кузьома В. В. Циркулярні бізнес-моделі у агропродовольчій сфері: елементи, драйвери створення та перспективи застосування / В. В. Кузьома, В. В. Співак // Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит = Energy saving. Power engineering. Energy audit. – 2024. – № 3 (193). – С. 18-30.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/83017У статті розкрито організаційно-економічні засади щодо елементів та драйверів створення циркулярних бізнес-моделей у агропродовольчій сфері України, обґрунтовано перспективні бізнес-моделі циркулярної економіки для агропродовольчої сфери України. Обґрунтовано, що циркулярні бізнес-моделі – це нові способи організації господарських зав’язків у межах агропродовольчої системи, які є толерантними по відношенню до навколишнього середовища та природних ресурсів, а також формують передумови для підвищення рівня благополуччя суспільства. Визначено фактори, які постають драйверами для створення циркулярних бізнес-моделей для агропродовольчої сфери, доведено, що ключовим з них є споживча поведінка покупців та рівень її соціальної відповідальності, так як споживча поведінка і інтереси бізнесу мають досягти балансу за умов, що результат роботи системи буде задовольняти всі зацікавлені сторони. Визначено елементи циркулярної бізнес-моделі агропродовольчого сектору, які орієнтуються на специфічні інструменти, що пов’язані з R-принципами процесу створення, пропозиції і реалізації цінності. Визначено перспективні бізнес-моделі агроцирккулярної економіки для агропродовольчої сфери України.The article reveals the organizational and economic principles regarding the elements and drivers of creating circular business models in the agri-food sector of Ukraine. It substantiates the perspective business models of the circular economy for the agri-food sector of Ukraine. It is substantiated that circular business models are new ways of organizing economic ties within the agri-food system, which are tolerant towards the environment and natural resources and form prerequisites for increasing social well-being. The factors that become drivers for the creation of circular business models for the agri-food sector are determined; it is proved that the key to them is the consumer behavior of buyers and the level of social responsibility since consumer behavior and business interests must achieve a balance under the conditions that the result of the system will satisfy all interested parties. The elements of the circular business model of the agri-food sector are defined and focus on specific tools related to the R principles of creating, offering, and realizing value.ukагропродовольча сферациркулярні бізнес-моделідрайвери розвиткуциркулярна економікаcircular agrarian economyclosed cycle modelsagricultural enterprisesdevelopment driversЦиркулярні бізнес-моделі у агропродовольчій сфері: елементи, драйвери створення та перспективи застосуванняCircular business models in agriculture: elements, creation drivers and application perspectivesArticlehttps://doi.org/10.20998/2313-8890.2024.03.02https://orcid.org/0000-0002-6763-2120https://orcid.org/0009-0003-7371-1313