Устименко, Олег ОлександровичПрохоренко, Олена Вікторівна2023-10-042023-10-042023Устименко О. О. Розподіл факторів попиту на IT-аутсорсинг між різними кластерами аутсорсингових проєктів / О. О. Устименко, О. В. Прохоренко // Інтернаука. Сер. : Економічні науки. – 2023. – № 7. – 23 с.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/69489В роботі проаналізовані останні дослідження аутсорсингу з точки зору розподілу факторів попиту на ІТ-аутсорсингові проєкти. В основу досліджень покладено типологію ІТ-аутсорсингових проєктів компанії Deloitte, сформовану на основі кластерізації. Кластеризація виконана на базі двох критеріїв: типу завдань, що передаються Замовником для ІТ-аутсорсингової компанії, та можливості автоматизації, цих завдань в майбутньому, з точки зору Замовника. Сформовано три кластери: кластер «Традиційного аутсорсингу», кластер «Керовані послуги (ВРО)» та кластер «Управлінські послуги». На основі аналізу літератури і систематизації результатів досліджень запропоновано видокремлення трьох груп факторів попиту на аутсорсинг. Перша група поєднує фінансові фактори, друга група представляє технологічні фактори, і решту факторів віднесено до групі «інша». Кожна з груп характеризує зацікавленість замовників в різних сферах економічних вигід від застосування ІТ-аутсорсингу. Висунуто гіпотезу, що різні кластери ІТ аутсорсингу будуть мати різний набір факторів попиту, або ж вказані групи факторів матимуть різну питому вагу в кожному з кластерів. Вплив факторів на формування фундаментальної (внутрішньої) вартості ІТ-аутсорсингової компанії буде різним в залежності від кластера, в якому працює ІТ-аутсорсингова компанія. Перевірка гіпотези виконана на основі даних двох незалежних досліджень ІТ-аутсорсингу. Виконані розрахунки дозволили визначити середні значення питомої ваги кожної із груп факторів попиту для кожного кластеру. Такі розрахунки дадуть змогу менеджменту ІТ аутсорсингових компаній сформувати стратегію розвитку, орієнтовану на підвищення фундаментальної (внутрішньої) вартості в залежності від кластера, в якому працює ІТ-аутсорсингова компанія. Метою статті є висвітлення основи для побудови стратегії розвитку ІТ-аутсорсингової компанії на основі типологізації ринку аутсорсингових послуг, та особливостей розподілу факторів попиту між різними кластерами аутсорсингових проєктів. Володіючи такою основою, менеджмент ІТ-аутсорсингової компанії зможе сформувати та реалізувати стратегію розвитку компанії з урахуванням типу кластеру, в якому компанія працює. Оптимізація стратегії розвитку на основі узгодження факторів попиту з факторами пропозиції у відповідному кластері надасть можливість розподіляти ресурси компанії оптимальним шляхом, підвищуючи таким чином фундаментальну вартість ІТ-аутсорсингової компанії. Матеріали і методи. Матеріалами дослідження праці зарубіжних авторів, що провадять свої науково-практичні дослідження взагалі у царині аутсорсингу, та конкретно в царині ІТ- аутсорсингу. В процесі здійснення дослідження було використано наступні наукові методи: теоретичного узагальнення та групування (типологізаціїї ІТ- аутсорсингу з точки зору компаній-замовників); морфологічний аналіз та синтез (для побудови ієрархіі кластерів ІТ-аутсорсингу та для побудови розподілу факторів попиту на ІТ-аутсорсинг між ідентификованими кластерами ); логічного узагальнення результатів (формулювання висновків). Результати. У науковій статті розкрито і обгрунтовано розподіл ваг груп факторів попиту на ІТ аутсорсинг відповідно до кожного ідентификованого кластеру ІТ-аутсорсингу. Розподіл ваг факторів попиту дозволяє створити основу для побудови стратегії розвитку ІТ- аутсорсингової компанії в залежності від кластера ІТ-аусорсингу. Перспективи. В подальших наукових дослідженнях пропонується зосередити увагу системі відносин замовників і виконавців аутсорсингових проєктів на основі відповідності факторів попиту з боку замовників та факторів пропозиції з боку виконавців, відповідно. Пропонується розглядати ці дві системи (компанію-замовника та компанію виконавця, відповідно) з точки зору матеріальних та інформаційних графів таких компаній.The paper analyzes the latest outsourcing research from the point of view of the distribution of demand factors for IT outsourcing projects. The study is based on the typology of IT outsourcing projects of the Deloitte company, formed based on clustering. Clustering was performed based on two criteria. The first is the degree of simplicity of tasks the Customer transfers to the IT outsourcing company. The second criterion is the possibility of automating these tasks in the future from the Customer's point of view. Three clusters were formed: the "Traditional Outsourcing" cluster, the "Managed Services (BPO)" cluster, and the "Operate Services" cluster. Based on the review of the literature and the systematization of research results, it is proposed to distinguish three groups of factors of demand for outsourcing. The first group combines financial factors, the second group represents technological factors, and the remaining factors are classified as "other." Each of the groups characterizes the interest of customers in various areas of economic benefits from the use of IT outsourcing. It is hypothesized that different clusters of IT outsourcing will have a different set of demand factors, or the specified groups of elements will have an additional specific weight in each cluster. The influence of factors on forming the fundamental (internal) value of an IT outsourcing company will differ depending on the cluster in which it operates. The hypothesis was tested based on data from two independent studies of IT outsourcing. The performed calculations made it possible to determine the average values of the specific weight of each demand factor group for each cluster. Such calculations will enable the management of IT outsourcing companies to formulate a strategy for further development aimed at increasing the fundamental (internal) value depending on the cluster in which the IT outsourcing company operates. Purpose. The article aims to highlight the basis for building a strategy for developing an IT outsourcing company based on the typology of the outsourcing services market and the features of the distribution of demand factors between different clusters of outsourcing projects. Having such a basis, the management of the IT outsourcing company will be able to form and implement the company's development strategy, taking into account the type of cluster in which the company operates. Optimizing the development strategy based on matching the demand factors with the supply factors in the relevant cluster will provide an opportunity to allocate the company's resources optimally, thus increasing the fundamental value of the IT outsourcing company. Materials and methods. Research materials of the work of foreign authors who conduct their scientific and practical research in the field of outsourcing in general, and specifically in the field of IT outsourcing. In the process of carrying out the research, the following scientific methods were used: theoretical generalization and grouping (anthologizing of IT outsourcing from the point of view of customer companies), morphological analysis and synthesis (to build a hierarchy of IT outsourcing clusters and to build the distribution of demand factors for IT outsourcing among the identified groups); logical generalization of results (formulation of conclusions). The results. The scientific article reveals and substantiates the distribution of weights of groups of IT outsourcing demand factors according to each identified cluster of IT outsourcing. The distribution of demand factor weights allows you to create a basis for building a strategy for developing an IT outsourcing company depending on the IT outsourcing cluster. Discussions. In further research, it is proposed to focus on the system of relations between customers and executors of outsourcing projects based on the correspondence of demand factors from the customers' side and supply factors from the executors' side, respectively. It is proposed to consider these two systems (customer company and contractor company, respectively) from the point of view of material and information graphs of such companies. It is assumed that during the interaction of customers and executing companies, their respective columns are temporarily united for the practical implementation of common interests. Remaining on the position of researching the systems of the executing company, it is necessary to determine the features of the interaction of the material and information graphs with the corresponding graphs of the customer company. Such features will make it possible to calculate an IT outsourcing company's fundamental (internal) value with a view to the specifics of the impact on such value from the material and information graph.ukІТ-аутсорсингкластерифактор попитуфундаментальна вартістьIT outsourcingclusterdemand factorfundamental valueРозподіл факторів попиту на IT-аутсорсинг між різними кластерами аутсорсингових проєктівDistribution of demand factors for IT-outsourcing between different clusteres of outsourcing projectsArticlehttps://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-7https://orcid.org/0009-0002-2012-4951https://orcid.org/0000-0001-7069-1431