Кітченко, Олена МиколаївнаПриходько, Єлизавета Геннадіївна2021-01-282021-01-282020Кітченко О. М. Використання інструментів маркетингових комунікацій з ціллю просування брендів в соціальних мережах [Електронний ресурс] / О. М. Кітченко, Є. Г. Приходько // Ефективна економіка : електрон. журн. – 2020. – № 12. – 7 с. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2020/106.pdf, вільний (дата звернення 28.01.2021 р.).https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/50611У статті розглядаються питання пов’язані з просуванням брендів у соціальних мережах. Встановлено, що сьогодні підприємствам для ефективного функціонування в сучасних економічних умовах необхідно будувати комунікаційну стратегію та корегувати її в залежності від трендів. Цього можна добитися завдяки роботі в соціальних медіа, які з кожним роком стають дедалі популярними. В ході роботи встановлено, що соціальні мережі стають джерелом інформації про потенційного споживача – ліда. Визначено, що сучасні бренди стають дуже близькими зі своїм потенційним споживачем та намагаються мати тісний емоційний зв’язок зі своєю аудиторією. Зроблено акцент на тому, що бренди використовують певні атрибути (якості) для привернення уваги споживачів. В роботі детально розглядаються ці атрибути та надається їх оцінка. Наведено ряд прикладів застосування налаштування таргетингу в соціальних мережах.The article discusses issues related to brand promotion on social networks. It has been established that today enterprises for effective functioning in modern economic conditions need to build a communication strategy and adjust it depending on trends. This can be achieved through work in social media, which are becoming more popular every year. The programs that are used for building a portrait of a potential consumer and tracking his behavior are described. The definition of the concept of SMM is systematized and its own definition is proposed. It is noted that generation Z is becoming the main one that modern brands are guided by in social media. In the course of the work, it was found that social networks become a source of information about a potential consumer - a lead, on the basis of which the avatars of leads and effective mechanisms of interaction with them will be built. The concept of a lead is given and its characteristics are presented. It is determined that modern brands become very close to their potential consumer and try to have a close emotional connection with their audience. Examples of reputational scandals of well-known brands in social networks that have negatively affected their activities are given. The emphasis is made on the fact that brands use certain attributes (properties) to attract the attention of consumers. It was found that at the beginning of work on promoting a brand in social networks, it is necessary to check the brand for the presence of 6 human-oriented attributes: appearance, intelligence, sociability, emotionality, individuality and morality. The paper discusses these attributes in detail and provides their assessment. The advantages of targeted advertising are determined and its characteristics are given. Provides a number of examples of how targeting can be applied. It has been established that conducting PR-campaigns is one of the main ways of brand communication with society and the formation of its image. The main trends of Internet advertising have been investigated and it has been established that advertising among nano-bloggers is gaining significant momentum. The advantages of such advertising over conventional advertising collaborations with famous bloggers are given.ukІнтернетсоціальні мережікомунікаціябрендспоживачіпросуваннятаргетингInternetsocial networkscommunicationbrandconsumerpromotiontargetingВикористання інструментів маркетингових комунікацій з ціллю просування брендів в соціальних мережахMarketing communications tools using to promote brands on social mediaArticledoi.org/10.32702/2307-2105-2020.12.104https://orcid.org/0000-0002-3868-5653https://orcid.org/0000-0003-4951-8815https://orcid.org/0000-0002-3868-5653