Рєпіна, Інна Миколаївна2024-02-082024-02-082023Рєпіна І. М. Збалансована система показників у системі управління якістю на підприємстві / І. М. Рєпіна // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 3. – С. 68-72.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/73840На сьогоднішній день збалансована система показників (BSC) є дієвим інструментом стратегічного управління підприємством та одночасно направлена на покращення його оперативної діяльності. Система BSC добре поєднується із системою управління якістю, яка відповідає вимогам міжнародних стандартів ISO 9001:2015 та ISO 9004:2018. BSC реалізує вимоги міжнародного стандарту ISO 9001:2015 в частині відповідальності керівництва і системи вимірів, аналізу і безперервних удосконалень та узгоджується з рекомендаціями міжнародного стандарту ISO 9004:2018 з поліпшення діяльності, який направлено на постійне удосконалення діяльності підприємства. Збалансована система показників є механізмом, який надає можливість переводити бачення організації та її стратегію в набір збалансованих показників, які оцінюють важливі напрями діяльності організації – фінанси, клієнти, внутрішні процеси, навчання та розвиток персоналу. Збалансована система показників відрізняється від інших систем показників добре збалансованою концепцією причинно-наслідкових зв’язків. Збалансована система показників є інструментом комплексної оцінки та управління результативністю функціонування підприємства, так як дає змогу дослідити його фінансову та нефінансову складову. Збалансована система показників є інструментом поширення інформації в організації. Використання BSC необхідне, коли підприємство удосконалює діяльність в напрямі підвищення якості. При цьому на підприємстві виділяють бізнес-процеси; призначають персонал, відповідальний за кожен процес; визначають роботи, що складають ці процеси; визначають показники та критерії для оцінки кожного процесу. Підприємства і організації в усьому світі позитивно сприйняли і впровадили збалансовану систему показників, в результаті чого швидко з’явилися позитивні результати їх діяльності: збільшення доходів та прибутків, направленість співробітників на досягнення загальних цілей, розширення партнерства підприємства зі споживачами, посередниками, постачальниками, постійна увага до стратегії та ін.To date, the balanced scorecard (BSC) is an effective tool for strategic management of an enterprise and at the same time is aimed at improving its operational activities. The BSC system is well combined with a quality management system that meets the requirements of international standards ISO 9001:2015 and ISO 9004:2018. It implements the requirements of the international standard ISO 9001:2015 in terms of responsibility of management and the system of measurements, analysis and continuous improvement, and is consistent with the recommendations of the international standard ISO 9004:2018 on the improvement of activities, which is aimed at the continuous improvement of the company's activities. The system of balanced scorecard is a mechanism that provides an opportunity to translate the vision of the organization and its strategy into a set of balanced scorecard that evaluate the important areas of the organization's activity - finances, customers, internal processes, training and development of personnel. A balanced scorecard differs from other scorecards in its well-balanced concept of causality. The balanced scorecard system is a tool for comprehensive evaluation and management of the effectiveness of the enterprise's functioning, as it allows to investigate its financial and non-financial components. A balanced scorecard is a tool for disseminating information in the organization. The use of BSC is necessary when the company improves its activities in the direction of improving quality. At the same time, business processes are distinguished at the enterprise; assign personnel responsible for each process; determine the works that make up these processes; determine indicators and criteria for evaluating each process. Enterprises and organizations around the world positively perceived and implemented balanced scorecard system, as a result of which positive results of their activities quickly appeared: increased income and profits, orientation of employees to achieve common goals, expansion of the enterprise's partnership with consumers, intermediaries, suppliers, constant attention to strategy, etc.ukзбалансована система показниківсистема управління якістюміжнародний стандартстратегіяпідприємствоbalanced indicator systemquality management systeminternational standardstrategyenterpriseЗбалансована система показників у системі управління якістю на підприємствіBalanced scorecard in quality management system at the enterpriseArticlehttps://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.3.68https://orcid.org/0000-0001-9141-0117