Закапко, Олександр Григорович2023-03-222023-03-222023Закапко О. Г. Оцінка стійкості двовісної колісної машини при заносі в процесі гальмування / О. Г. Закапко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Автомобіле- та тракторобудування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 1. – С. 20-25.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/63541Однією з найбільш поширених причин виникнення дорожньо-транспортних пригод є занос автомобіля при гальмуванні при випереджуєчому блокуванні задніх коліс. Дослідженню причин виникненню заносу при гальмуванні присвячена велика кількість наукових праць. Визначено, що причиною заносу автомобіля не тільки при екстреному, а і при службовому гальмуванні є випереджуюче блокування (по відношенню до передніх) задніх коліс автомобіля. Однак у цих роботах при побудуванні динамічних і математичних моделей не враховано ступінь надлишкового загальмування задніх коліс, що впливає на протікання процесу заносу колісних машин. Проведене дослідження дозволило отримати аналітичні вирази для оцінки стійкої швидкості руху автомобіля при гальмуванні з заблокованими задніми та незаблокованими передніми колесами при різній ступені недовикористання зчіпної ваги на передній осі. Введено новий показник – ступінь недовикористання зчіпної ваги автомобіля при заносі задньої осі.One of the common causes of road traffic accidents is the skidding of the car during braking with the rear wheels locking in advance. It was determined that the cause of the car skidding is the anticipatory blocking of the rear wheels of the car. However when building dynamic and mathematical models the degree of excessive braking of the rear wheels wasn't taken into account. The conducted research made it possible to obtain analytical expressions for estimating the steady speed of the car when braking with locked rear and unlocked front wheels at different degrees of underutilization of the coupling weight on the front axle. A new indicator has been introduced – the degree of underutilization of the car's hitch weight when the rear axle skids. The goal of the study is to improve the accuracy of the evaluation of the car's indicators when braking with the front non-locked and rear locked wheels by improving the method of determining the total reaction of the road on the rear wheels. To achieve the goal, the task of determining the total reaction of the road on the rear wheels was solved. As a result of the conducted research, analytical expressions were obtained for estimating the steady speed of the car when braking with locked rear and unlocked front wheels at different degrees of underutilization of the coupling weight on the front axle. In the obtained analytical expressions, a new indicator is used – the degree of underutilization of the towing weight of the car.ukгальмування автомобіляблокування задніх колісзаноснедовикористання зчіпної вагиоцінка стійкостіbraking of the carblocking of the rear wheelsskiddingunderuse of tow weightsustainability assessmenОцінка стійкості двовісної колісної машини при заносі в процесі гальмуванняEvaluation of the stability of a two-axle wheeled machine when slidding during the braking processArticledoi.org/10.20998/2078-6840.2022.1.03https://orcid.org/0000-0001-6934-2568