Ткачук, Микола МиколайовичГрабовський, Андрій ВолодимировичГречка, Ірина ПавлівнаСєриков, Володимир ІвановичТкачук, Микола АнатолійовичВасильєв, Антон ЮрійовичЛьозний, Олег Сергійович2024-11-222024Аналіз зв'язаних фізико-механічних процесів та станів і методів синтезу проєктно-технологічних рішень елементів бойових броньованих машин / М. М. Ткачук [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Машинознавство та САПР = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Engineering and CAD : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 1. – С. 85-100.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/83651Проаналізовано існуючі методи досліджень контактної взаємодії та напружено-деформованого стану складнопрофільних елементів конструкцій. Основними елементами гідропередач у танкових трансмісіях є кулькові поршні, які з’єднуються з торовидною біговою поверхнею статорного кільця. Важливі параметри цих елементів – співвідношення радіусів поршня і поперечного перерізу бігової доріжки. Досліджені закономірності вказують на оптимальний діапазон співвідношень радіусів, який забезпечує мінімальний контактний тиск і напруження. Урахування пружно-пластичного деформування матеріалів контактуючих деталей, зокрема поверхневих шарів, є важливим для рекомендаційних рішень. Виявлено закономірності впливу на характеристики міцності та працездатності досліджених конструкцій варійованих параметрів. Відповідно, у кожному конкретному випадку можна розробити рекомендації при обґрунтуванні прогресивних технічних рішень тих чи інших конструкцій за названими критеріями. Визначальними для міцності та довговічності елементами гідропередач перспективних танкових трансмісій є кулькові поршні у з’єднанні із торовидною біговою поверхнею статорного кільця. Зокрема, важливими параметрами є співвідношення радіусів, з одного боку, – поршня, а з іншого, – поперечного перерізу бігової доріжки. Попри традиційно існуючим підходам та намаганню максимально зблизити форми контактуючих поверхонь спряжених тіл, у роботі установлені закономірності, які вступають у протиріччя із такими рішеннями.Existing research methods of contact interaction and stress-strain state of complex structural elements are analyzed. The main elements of hydraulic transmissions in tank transmissions are ball pistons that are connected to the toroidal running surface of the stator ring. Important parameters of these elements are the ratio of the radii of the piston and the cross-section of the running track. The studied regularities indicate the optimal range of radii ratios, which ensures minimum contact pressure and stress. Taking into account the elastic-plastic deformation of the materials of the contacting parts, in particular the surface layers, is important for recommendatory decisions. Patterns of influence on the characteristics of strength and performance of the investigated structures of varied parameters have been revealed. Accordingly, in each specific case, it is possible to develop recommendations for the justification of progressive technical solutions of certain structures according to the mentioned criteria. Ball pistons in connection with the toroidal running surface of the stator ring are decisive for strength and durability of the hydraulic transmission elements of promising tank transmissions. In particular, important parameters are the radii ratio of the piston, on the one hand, and on the other, of the cross section of the treadmill. Despite the traditionally existing approaches and efforts to bring the shapes of the contacting surfaces of conjugated bodies as close as possible, the work established regularities that contradict such solutions.ukфізико-механічні процесибойові броньовані машининапружено-деформований станконтактна взаємодіягідропередачітанкові трансмісіїphysical and mechanical processarmored combat vehiclesstress-strain statecontact interactionhydraulic transmissionsАналіз зв'язаних фізико-механічних процесів та станів і методів синтезу проєктно-технологічних рішень елементів бойових броньованих машинAnalysis of related physical and mechanical processes and states and synthesis methods of design and technological solutions of armored combat vehicles elementsArticlehttps://doi.org/10.20998/2079-0775.2024.1.10https://orcid.org/0000-0002-4753-4267https://orcid.org/0000-0002-6116-0572https://orcid.org/0000-0002-5295-3925https://orcid.org/0000-0002-4174-8213https://orcid.org/0000-0001-8106-0950