Підбуцька, Ніна Вікторівна2016-08-312016-08-312015Підбуцька Н. В. Особливості та предиктори часової компетентності студентів інженерно-технічних спеціальностей / Н. В. Підбуцька // Психологічні перспективи = Psychological Prospects. – 2015. – Вип. 26. – С. 242-251.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/22993У статті розкрито складники професіоналізму особистості майбутнього інженера, показано, що операційний компонент містить часову компетентність, що є характеристикою суб’єкта діяльності, яке проявляється в організації власної діяльності відповідно до часового простору і його вимог, в адекватному уявленні про минуле, сучасне та майбутнє, що сприятиме самоактуалізації в будь-якій сфері діяльності. У дослідженні використано комплекс психодіагностичних методів: методика «Смисложиттєві орієнтації» Дж. Крамбо, Л. Махоліка адаптована Д. О. Леонтьєвим (СЖО), п’ятифакторний особистісний опитувальник Р. МакКрає, П. Коста (Big five), методика «Ціль-Засіб-Результат» О. О. Карманова, методика діагностики начальної мотивації студентів (А. О. Реан і В. О. Якунін, модифікація Н. Ц. Бадмаєвой), опитувальник часової перспективи Зімбардо, методика «Шкали переживання часу» Є. І. Головахи та О. О. Кроніка. Оцінюючи результати з вивчення часової компетентності майбутніх інженерів, уявлення про час можна вважати гедоністичним без чітких планів на майбутнє. За допомогою одно факторного дисперсійного аналізу (ANOVA), установлено, що студенти, які вважають майбутнє фаталістичним, не задоволені своїм минулим, воно їм бачиться нецікавим, негативним, тож вони живуть сьогоденням, не думають про майбутнє. Завдяки регресійному аналізу виявлено, що майбутній інженер, спрямований на майбутнє, діє відповідно до чинних норм, розуміє власні соціальні та професійні обов’язки, сумлінний, ставить адекватні цілі в житті, усвідомлюючи, що їх потребою корегувати залежно від ситуації, що складеться у житті. Обґрунтовано, що для формування часової компетентності як складника професіоналізму особистості майбутнього інженера треба здійснювати психологічний супровід етапу професійної підготовки в технічному вищому навчальному закладі.The components of personal professionalism of the future engineer are analyzed in the article, it is shown that the operational component contains time competence which is characteristic of the subject activity, which is shown in the organization of own activity according to time space and its requirements, in adequate idea of the past, the present and the future which promotes self-actualization in any field of activity. The complex of psychodiagnostic methods is used in the research: the technique «Life meaning orientations» by J. Krambe, L. Makholik adapted by D. A. Leontyev (LSS), five-factorial personal questionnaire by R. McKrae, P. Costa (Big five), a technique of «Goal-Means-Result» by A. A. Karmanov, a technique of diagnostics of the initial students motivations (A. A. Rean and V. A. Yakunin, N. Badmayeva’s modification), a questionnaire of time prospect by Zimbardo, a technique of «The scales of time experience» by E. I. Golovakha and A. A. Kronik. Estimating the research results of the future engineers time competence, it should be noted that the respondents idea of time is hedonistic, without exact plans for the future. By means of the onefactorial dispersive analysis (ANOVA), it is established that the students who consider the future fatalistic, aren’t satisfied with their past, it seems to them uninteresting and negative therefore they live in the present and don’t think of the future. By means to the regression analysis it is revealed that the future engineer directed on the future acts according to the existing norms, understands his own social and professional duties, is conscientious, sets the adequate goals in life, realizing that they need to be corrected depending on a life situation. It is proved that for the formation of time competence which is a component of personal professionalism of future engineer it is necessary to carry out the psychological maintenance of a stage of vocational training in technical higher educational institutions.ukпрофесіоналізмособистістьінженерфахівецьсамосвідомість професійнарозвиток особистісно-професійнийпрофесіоналізація успішнаtime competenceprofessionalismpersonalityfuture engineerprofessional consciousnesspersonal developmentprofessional developmentsuccessful professionalizingОсобливості та предиктори часової компетентності студентів інженерно-технічних спеціальностейFeatures and predictors of time competence of the future engineersArticle