Дяченко, Тетяна АнатоліївнаСержанов, Віталій ВікторовичАбрамов, Федір Володимирович2024-10-302023Дяченко Т. А. Дискреційні повноваження чиновників як чинник ефективності формальних правил системи фінансового моніторингу / Дяченко Т. А., Сержанов В. В., Абрамов Ф. В. // Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. – 2023. – № 3 (130). – С. 6-11.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/82960Метою даної статті є визначання потенційних ризиків надання чиновникам системи фінансового моніторингу широких дискреційних повноважень та заходів мінімізації їх негативних наслідків. Показано, що високі дискреційні повноваження чиновників первинного фінансового моніторингу є невід'ємною рисою формальних правил системи фінансового моніторингу, що обумовлено необхідністю пристосування системи фінансового моніторингу до мінливості схем з відмивання брудних грошей та виходу з під контролю системи фінансового моніторингу. Виявлено, що рівень потенційної загрози та поширеність негативних наслідків надання чиновникам широких дискреційних повноважень визначатиметься співвідношенням санкції за невиявлення чиновниками системи фінансового моніторингу сумнівних операцій та санкцій за невиправдане блокування операцій, а також від абсолютної величини зазначених санкцій. Доведено, що підвищення ефективності системи фінансового моніторингу є можливим у випадку застосовуватися таких заходів як запровадження симетричних штрафних санкцій, а також додаткових перевірок сумнівних фінансових операцій та спрощеного розгляду апеляцій.The purpose of this article is to determine the potential risks of giving offials of the fiancial monitoring system broad discretionary powers and measures to minimize their negative consequences. It is shown that the high discretionary powers of primary fiancial monitoring offials are an integral feature of the formal rules of the fiancial monitoring system, which is due to the need to adapt the fiancial monitoring system to the variability of schemes for laundering dirty money and getting out of control of the fiancial monitoring system. At the same time, the variability of the latter, in most cases, is due to such factors as: the ease of spreading information about new schemes for laundering dirty money, which simplifis the process of detecting old schemes for laundering dirty money for law enforcement offirs and, accordingly, makes their use dangerous; and the presence of changes in the institutional environment favorable for conducting illegal business, which leads to the emergence of new types of illegal business and, accordingly, the emergence of new money laundering schemes. It was revealed that the level of potential threat and the prevalence of negative consequences of granting offials of the fiancial monitoring system broad discretionary powers will be determined mainly by the ratio of sanctions for failure to detect questionable transactions by offials of the fiancial monitoring system and sanctions for unjustifid blocking of transactions, as well as the absolute value of the specifid sanctions. It has been proven that in cases where the delegation of basic monitoring functions to players that will ensure their execution with the lowest transaction costs of bureaucratic procedures is impossible, to increase the effctiveness of the fiancial monitoring system, measures such as the introduction of symmetric fies for erroneously classifying fiancial transactions into the wrong category should be applied, which should reduce the number of relevant errors due to excessive caution by offials of the fiancial monitoring system; as well as additional checks of questionable fiancial transactions and simplifid consideration of appeals to prevent the spread of corruption in the fiancial monitoring system.ukдискреційні повноваженняформальні правилакорупціяефективністьфінансовий моніторингdiscretionary powerformal rulescorruptioneffiencyfiancial monitoringДискреційні повноваження чиновників як чинник ефективності формальних правил системи фінансового моніторингуDiscretionary powers of officials as a factor of ineffectiveness of formal rules of the financial monitoring systemArticlehttps://doi.org/10.32782/1814-1161/2023-4-1