Кашканов, Андрій АльбертовичКраснокутський, Володимир МиколайовичКав'юк, Вадим ВолодимировичМатющенко, Сергій Яковлевич2024-01-082024-01-082023Обґрунтування тактико-технічних характеристик додаткової енергетичної установки при модернізації аеродромного багатоцільового кондиціонера АМК-24/56-131 / А. А. Кашканов, В. М. Краснокутський, В. В. Кав’юк, С. Я. Матющенко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Автомобіле- та тракторобудування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 2. – С. 3-17.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/72758В роботі розглянуті варіанти переобладнання аеродромного багатоцільового кондиціонера АМК-24/56, змонтованого на шасі автомобіля ЗІЛ-131Н. Існуючі підходи з оцінювання якості заміни енергетичних установок передбачають їх використання в якості основного силового агрегату, який забезпечує рух транспортного засобу. Оскільки підлягала заміні додаткова енергетична установка аеродромного багатоцільового кондиціонера, яка не застосовується для забезпечення руху автомобільного шасі, було запропоновано експертну методику багатокритеріального оцінювання якості заміни силового агрегату на основі системного підходу та застосування теорії нечітких множин. За результатами виконаного аналізу для модернізації АМК 24/56-131 було обрано двигун Mercedes-Benz OM364.The paper considers options for converting the AMK-24/56 airfield multi-purpose air conditioner, mounted on the ZIL-131N chassis, by replacing the ZMZ-511 additional power plant placed in the body. Existing approaches to evaluating the quality of replacement of power plants provide for their use as the main power unit that ensures the movement of the vehicle. At the same time, indicators of fuel economy and toxicity or indicators of traction and speed properties of cars are laid as the basis of the comparative analysis. Since the additional power plant of the airfield multi-purpose air conditioner, which is not used to ensure the movement of the car chassis, was to be replaced, an expert method of multi-criteria evaluation of the quality of power unit replacement (PU) was proposed. The development of the proposed methodology was carried out on the basis of a systematic approach and the application of the theory of fuzzy sets. Tools built on the basis of fuzzy set theory methods allow minimizing the impact of subjective uncertainty and enable decision makers to adjust and refine expert conclusions to increase their objectivity and credibility. The algorithm for solving the problem of replacing an additional PU is based on the use of a reference comparison model in combination with compromise and absolute decision models, which reflects the entire spectrum of interaction of the participants in this process and allows taking into account the necessary components of the quality assurance system: the component of activity evaluation and analysis and the component of the reference system of indicators (standards). Based on the results of the analysis, the Mercedes-Benz OM364 engine was chosen for the modernization of the existing AMK 24/56-131 design and replacement of the ZMZ-511 additional power plant.ukаеродромний багатоцільовий кондиціонеренергетична установкатактико-технічні характеристикимодернізаціязабезпечення якостібагатокритеріальне оцінюваннявизначення оптимального рішенняairfield multi-purpose air conditionerpower planttactical and technical characteristicsmodernizationquality assurancemulti-criteria evaluationdetermination of the optimal solutionОбґрунтування тактико-технічних характеристик додаткової енергетичної установки при модернізації аеродромного багатоцільового кондиціонера АМК-24/56-131Justification of the tactical and technical characteristics of the additional energy installation in the modernization of the airport multipurpose air conditioner AMK-24/56-131Articlehttps://doi.org/10.20998/2078-6840.2023.2.01https://orcid.org/0000-0003-3294-6135https://orcid.org/0000-0001-9484-4113https://orcid.org/0000-0002-0367-8314https://orcid.org/0009-0008-5486-568x