Кафедра "Фізичне виховання"

Постійне посилання зібрання

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/sport

Кафедра "Фізичне виховання" заснована в 1950 році з ініціативи тодішнього ректора, професора Михайла Федоровича Семка у зв’язку з реорганізацією кафедри військово-прикладної підготовки. Першим її завідувачем був Костянтин Терентійович Черниченко .

Спеціальність "Фізична культура і спорт" заснована в 1994 році. Кафедра володіє унікальною матеріальною базою для занять більш ніж з 30 видів спорту і рекреації.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

На кафедрі працюють понад 50 викладачів, тренерів, вчених, з них: 4 кандидата педагогічних наук, 2 кандидата технічних наук, 1 кандидат психологічних наук, 1– доктор філософії; 8 співробітників мають звання доцента, 1 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 402
  • Документ
    Робоча програма з навчальної дисципліни "Актуальні проблеми фізичної культури і спорту"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Білоус, Олеся Валеріївна
    Метою навчальної дисципліни «Актуальні проблеми фізичної культури і спорту» є формування у студентів вміння своєчасно бачити проблеми, що існують в сфері фізичної культури і спорту, та сміливості і вміння креативно, якісно та швидко їх вирішувати. Програма акцентує увагу студентів на сучасному стані досягнень та розвитку фізичної культури і спорту. Крім того, вивчення дисципліни має на меті формування світогляду, розвитку інтелекту, ерудиції, формування професійних компетенцій зі спеціальності.
  • Документ
    Робоча програма з навчальної дисципліни "Біохімія фізичної культури та спорту"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Білоус, Олеся Валеріївна
    Метою навчальної дисципліни «Біохімія фізичної культури та спорту» є отримання знань щодо біохімічних процесів які відбуваються в тілі людини під час фізичної активності, спорту та в періоди відпочинку. Ці знання дають змогу розроблювати ефективні та безпечні тренування, та тренувальний процес в цілому, для різних верст населення, в тому числі, професійних спортсменів. Програма акцентує увагу студентів на сучасних досягненнях в сфері біохімії, біохімії фізичної культури та спорту. Крім того, вивчення дисципліни має на меті формування світогляду, розвитку інтелекту, ерудиції, формування професійних компетенцій зі спеціальності.
  • Документ
    Робоча програма з навчальної дисципліни "Долікарська медична допомога"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Білоус, Олеся Валеріївна
    Метою навчальної дисципліни «Долікарська медична допомога» є отримання базових знань з роботи організму під час травм, стресів, ситуацій що погрожують життю та здоров`ю людини та формування вміння надати невідкладну долікарську допомогу в цих ситуаціях щоб зберегти життя. Програма акцентує увагу студентів на сучасних досягненнях в сфері невідкладної допомоги. Крім того, вивчення дисципліни має на меті формування світогляду, розвитку інтелекту, ерудиції, формування професійних компетенцій зі спеціальності.
  • Документ
    Робоча програма з навчальної дисципліни "Основи теорії здоров'я та здорового способу життя"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Білоус, Олеся Валеріївна
    Метою навчальної дисципліни «Основи теорії здоров'я та здорового способу життя» є оволодіння знаннями щодо того що таке здоров`я та розумінням всіх факторів які на нього впливають. Набуття вміння використовувати набуті знання для покращення здоров`я різних верст населення. Формування вміння складати програми на поліпшення та підтримання здоров`я з глибоким усвідомленням як саме який компонент програми діє на людину та вміння обґрунтувати чому програма саме така. Програма акцентує увагу студентів на сучасних досягненнях в усіх сферах, що впливають на здоров'я людини. Крім того, вивчення дисципліни має на меті формування світогляду, розвитку інтелекту, ерудиції, формування професійних компетенцій зі спеціальності.
  • Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи студентів з освітнього компоненту "Педагогіка"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Борейко, Наталя Юріївна; Юшко, Олексій Володимирович; Азаренкова, Любов Леонідівна
    У методичних вказівках визначено методику підготовки до самостійної роботи, сформульовано тематики самостійної роботи та індивідуального завдання (реферату) з освітнього компоненту «Педагогіка» для студентів НТУ «ХПІ» спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» (бакалавр). Наведено вимоги до структури та оформлення реферату. Надані теми рефератів. Матеріали до самостійної роботи студентів систематизовані та базуються на аналізі сучасних наукових і методичних джерелах інформації.
  • Документ
    Методичні вказівки до виконання практичних робіт з освітнього компоненту "Педагогіка"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Борейко, Наталя Юріївна; Юшко, Олексій Володимирович; Азаренкова, Любов Леонідівна
    Методичні вказівки підготовлено для студентів денної форми навчання спеціальності 017 "Фізична культура і спорт» НТУ «ХПІ", які навчаються на освітньо-кваліфікаційною програмою підготовки бакалаврів. Студентам представлено розподіл навчального часу та види навчальних занять з освітнього компоненту дисципліни "Педагогіка". Надано перелік тем, види практичних занять з дисципліни, список джерел інформації. Встановлено критерії оцінки виконання усіх видів практичної роботи.
  • Документ
    Роль фізичної підготовки у формуванні патріотичних цінностей серед молоді: досвід різних країн
    (Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Церетелі, Вікторія Олександрівна; Грдзелідзе, Сергій Ріпатович; Хірний, Сергій Володимирович
    Стаття спрямована на аналіз різних підходів до використання фізичної підготовки для формування патріотичних цінностей серед молоді в різних країнах. Метою дослідження є аналіз впливу фізичної підготовки на формування патріотичних цінностей серед молоді з урахуванням досвіду США, Ізраїлю та Японії. Методологія дослідження ґрунтується на аналізі літературних джерел, порівняльному аналізі підходів до фізичної підготовки та емпіричних дослідженнях, що включають збір та аналіз даних щодо програм фізичної підготовки та їх впливу на формування патріотичних цінностей. Одним із ключових висновків є те, що у США, Ізраїлі та Японії фізична підготовка відіграє важливу роль у житті молоді та вихованні національної свідомості. Це підтверджує важливість здорового способу життя та фізичного розвитку як складника загального добробуту суспільства. Наукова новизна полягає у систематизації та порівняльному аналізі даних з різних країн, що дозволяє визначити спільні тенденції та виявити специфіку кожного підходу. Дослідження показало, що конкретні підходи та стратегії до використання фізичної підготовки для формування патріотичних цінностей можуть відрізнятися залежно від культурного та історичного контексту кожної країни. Висновки дослідження підтверджують, що використання фізичної підготовки для формування патріотичних цінностей є ефективним підходом у всіх трьох країнах. Через спільні тренування, спортивні змагання та військову підготовку відбувається побудова групової ідентичності та відчуття належності до країни. Узагальнення результатів дослідження надає підстави для рекомендацій щодо використання позитивного досвіду країн-лідерів у цій сфері для підтримки патріотичних цінностей та національної ідентичності в Україні, особливо в умовах після повномасштабного воєнного вторгнення з боку Російською Федерації.
  • Документ
    Інноваційні підходи до формування здоров'язбережувального способу життя серед студентської аудиторії в умовах воєнного стану в Україні
    (Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Церетелі, Вікторія Олександрівна; Грдзелідзе, Сергій Ріпатович; Хірний, Сергій Володимирович
    Мета дослідження полягала у виявленні та аналізі інноваційних підходів до формування здоров’язбережувального способу життя серед студентської аудиторії в умовах воєнного стану в Україні. Для досягнення цієї мети використовувався комплексний підхід, що включав аналіз наукової літератури, проведення опитувань та інтерв’ю з представниками студентської аудиторії, а також спостереження за результатами реалізації різноманітних програм та ініціатив, спрямованих на формування здоров’язбережувального способу життя. За результатами дослідження встановлено, що студенти усвідомлюють важливість здоров’язбережувального способу життя, але часто стикаються з рядом перешкод, таких як недостатність вільного часу, слабка мотивація, обмежений доступ до спортивних майданчиків. Особливу увагу було приділено впливу воєнного стану на психічне та фізичне здоров'я студентів. Було виявлено, що загроза під час воєнного стану призводить до стресу та тривожності серед студентської аудиторії та небезпеки для життя, що ускладнює збереження їхнього здоров’я. Наукова новизна дослідження полягає в ідентифікації проблеми формування здоров’язбережувального способу життя серед студентів під час воєнного стану та запропонованих інноваційних підходів до її вирішення. Зокрема, важливими результатами є розроблені ідеї створення онлайн-ресурсів для фізичної активності, проведення віртуальних тренувань та популяризації здорового способу життя через освітні заходи. Загальні висновки дослідження підтверджують необхідність реалізації інноваційних програм з формування здоров’язбережувального способу життя серед студентів в умовах воєнного стану. Пропоновані підходи можуть сприяти підвищенню фізичного та психічного добробуту студентської аудиторії, забезпечуючи їх необхідними знаннями та ресурсами для збереження здоров’я. Для успішної реалізації цих програм необхідна підтримка від керівництва закладів вищої освіти, а також підвищення кваліфікації викладацького персоналу у напрямку здоров’язбережувального способу життя та рівня цифрової компетентності в професійній діяльності.
  • Документ
    Використання спортивного обладнання студентами-волейболістами під час дистанційного навчання
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Недбайло, Ірина Анатоліївна; Натарова, Вікторія Вікторівна; Храпов, С. Б.
    В методичних вказівках надані матеріали з методики і практики самостійного застосування студентами під час дистанційного навчання сучасного спортивного обладнання для занять волейболом. Впровадження у навчально-тренувальний процес на самостійних заняттях з волейболу спеціального устаткування призведе до підвищення майстерності студентів, зростанню результативності у грі, сприятиме гармонійному розвитку фізичних якостей.
  • Документ
    Навчально-методичний посібник до практичних занять "Методика комплексного застосування вправ з розвитку рухливості суглобів та еластичності зв’язок для різних частин тіла людини"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Фоменко, Вікторія Вікторівна; Федорина, Тетяна Євгеніївна; Петренко, Валерій Іванович; Арабаджи, Анна Юріївна
    Навчально-методичний посібник містить теоретичні та практичні матеріали до занять з навчальної дисципліни «Фізичне виховання» для студентів всіх спеціальностей освітнього рівня бакалавр, а саме: рисунки, опис вправ, методичні вказівки до виконання, таблиці з інформацію про функцію м’язів, їх назви та розташування; перелік травм, для яких вправа корисна у період реабілітації. У посібнику застосовується система нумерації, яка сприяє процесу пошуку найбільш ефективної фізичної вправи. Навчально-методичний посібник може бути використаний викладачами для складання індивідуальних завдань. Застосовані у навчально-методичному посібнику матеріали базуються на аналізі сучасних наукових і методичних джерелах інформації.
  • Документ
    Методичні вказівки до практичних занять з навчальної дисципліни "Одноборства та атлетизм"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бочкарев, Сергій Володимирович
    В методичних вказівках у першому розділі визначена і сформульована переважна більшість основних термінів та понять, які використовують у навчанні тренери і спортсмени, що займаються спортивними одноборствами. Далі детально розглянуто стандартні положення, пересування по килиму, захоплення та звільнення від захоплень і деякі поширені спеціальні вправи, які сприятимуть удосконаленню техніко-тактичної майстерності спортсменів, що займаються спортивними одноборствами. Матеріали з навчальної дисципліни «Одноборства та атлетизм» для студентів спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» підібрано на основі аналізу низки сучасних навчальних, наукових та методичних джерел інформації.
  • Документ
    Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Оцінка рівня підготовленості гравця в теніс на основі розрахунків показників результативності дій у тактичних ситуаціях"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Донець, Юрій Георгійович; Євтифієва, Ірина Ігорівна; Євтифієв, Андрій Сергійович; Колісниченко, Андрій Олександрович
    В методичних вказівках надані теоретичні основи системи тактичної підготовки гравців в теніс, вказаний порядок виконання практичної роботи з роз’ясненнями для кожного з етапів, представлені вимоги до оформлення звіту та критерії оцінки результатів проведеного дослідження. Матеріали для практичної роботи систематизовані та базуються на аналізі спеціалізованих навчальних посібників, сучасних наукових і методичних джерелах інформації.
  • Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи студентів з освітнього компоненту "Плавання з методикою викладання"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Блошенко, Олена Іванівна
    Освітньо-професійною програмою за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт» (бакалавр) на 1-му курсі для скороченої форми навчання та для 2-го курсу навчання передбачено виконання індивідуального завдання (реферату) з освітнього компоненту «Плавання з методикою викладання». Виконання індивідуального завдання (реферату) підводить підсумок вивчення студентами як окремої теми, так і дисципліни з освітнього компоненту «Плавання з методикою викладання», розвиває навички самостійної роботи. Реферат – це індивідуальна самостійна дослідницька робота, яка сприяє поглибленню і розширенню теоретичних знань з окремих тем дисципліни, яка представляє собою теоретичний аналіз і узагальнення теоретичних положень з навчально-методичної та наукової літератури, виклад наявних в науковій літературі концепцій по заданій проблемній тематиці. Реферат є завершеною за певною структурою працею, де автору необхідно показати вміння у логічній послідовності викладати зміст вирішуваної проблеми.
  • Документ
    Методичні рекомендації до практичної роботи зі студентами груп загальної підготовки для викладачів НТУ "ХПІ" усіх спеціалізацій з дисципліни "Фізичне виховання" спеціалізація з виду спорту "Баскетбол"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Храпов, С. Б.
    Методичні рекомендації підготовлені для викладачів НТУ «ХПІ» усіх спеціалізацій при переведенні навчального процесу на дистанційну форму навчання. Запропоновано рекомендації викладачам по організації та контролю навчального процесу, вмінню проводити аналіз показників за визначеними критеріями та робити висновки на основі отриманих результатів. Встановлено критерії оцінювання виконання практичної роботи студентів.
  • Документ
    Особливості техніко-тактичної підготовки спортсменів в пара-армспорті
    (Харківська державна академія фізичної культури, 2021) Петренко, Володимир Олексійович
    В роботі розкрито особливості техніко-тактичної підготовки спортсменів в пара-армспорті, етапи процесу технічного вдосконалення спортсменів, індивідуальні особливості рукоборців.
  • Документ
    Актуальність щодо проведення досліджень особливостей тренувального процесу кваліфікованих спортсменів з ураженнями опорно-рухового апарату та вадами зору в пара-армрестлінгу
    (Харківська державна академія фізичної культури, 2020) Петренко, Володимир Олексійович; Мулик, Володимир
    В тезах обґрунтовано необхідність проведення наукових досліджень щодо тренувального процесу кваліфікованих спортсменів з ураженнями опорно-рухового апарату та вадами зору в пара-армрестлінгу.
  • Документ
    Вдосконалення методики тренування армрестрелів за рахунок уточнення виконання вправ для кісті
    (Центр фінансово-економічних наукових досліджень, 2022) Петренко, Олександр Олексійович
  • Документ
    Системний підхід педагогічного процесу підготовки студентів технічних спеціальностей
    (2022) Петренко, Олександр Олексійович; Черкашина, Вероніка Вікторівна
  • Документ
    Дослідження педагогічних підходів покращення тренувального процесу в армрестлінгу
    (Artmedia 24, Satteldorf, Germany, 2024) Петренко, Володимир Олексійович; Петренко, Олександр Олексійович
    Представлено дослідження, які базуються на системному аналізі, що дозволило комплексно підійти до вирішення педагогічних питань покращення тренувального процесу в армрестлінгу. Методика системного аналізу, яку використано в представлених дослідженнях, дозволила проаналізувати діючи принципи фізичної підготовки в армрестлігну з врахуванням фізіологічних можливостей спортсменів – армрестлерів. На основі проведеного аналізу сформовано комплекс силових вправ для комбінованого режиму тренування спортсменів – армрестлерів, в тому числі і спортсменів– армрестлерів з обмеженими можливостями, а саме вадами зору. Представлений напрямок дозволить покращити тренувальний процес під час підготовки до змагань і може бути доцільний під час тренування спортсменів – армрестлерів з вадами зору.
  • Документ
    Підвищення ефективності навчально-тренувального процесу курсантів військових вищих навчальних закладів України
    (Технологічний Центр, 2019) Петренко, Олександр Олексійович; Петренко, Володимир Олексійович
    Проаналізовано методи армспорту та особливості їх впровадження в навчально-тренувальний процес підготовки курсантів військових вищих навчальних закладів України. Запропоновано впроваджувати ці методи під час занять з фізичної підготовки шляхом об'єднання технічних прийомів і методів в раціональний ланцюг рухових дій. Обґрунтовано взаємозв'язок і взаємозалежність структури рухів і рівня розвитку фізичних якостей за умов застосування методів армспорту в період послідовного виконання занять на тренажерах і з партнерами під час самостійного заняття фізичною підготовкою.