Кафедра "Фізичне виховання"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1195
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/sport
Кафедра "Фізичне виховання" заснована в 1950 році з ініціативи тодішнього ректора, професора Михайла Федоровича Семка у зв’язку з реорганізацією кафедри військово-прикладної підготовки. Першим її завідувачем був Костянтин Терентійович Черниченко .
Спеціальність "Фізична культура і спорт" заснована в 1994 році. Кафедра володіє унікальною матеріальною базою для занять більш ніж з 30 видів спорту і рекреації.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
На кафедрі працюють понад 50 викладачів, тренерів, вчених, з них: 4 кандидата педагогічних наук, 2 кандидата технічних наук, 1 кандидат психологічних наук, 1– доктор філософії; 8 співробітників мають звання доцента, 1 – старшого наукового співробітника.
Переглянути
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Документ Характеристика технічних дій тенісистів 10-12 років в залежності від психотипу особистості(ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2023) Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій ГеоргійовичХарактеристика технічних дій тенісистів 10-12 років з залежності від психотипу особистості. Мета: визначення характеру застосування технічних дій в залежності від психотипу спортсмена – екстраверта або інтроверта. Матеріал та методи організації дослідження. У дослідженні прийняли участь 12 тенісистів віком 10-12 років, які займаються у секції з тенісу спортивного клубу «Політехнік» НТУ «ХПІ». Було проаналізовано 30 тенісних матчів у рамках Відкритої юнацької першості спортивного клубу «Політехнік» з тенісу шляхом нотаційного запису. Результати. Встановлено, що основним засобом ведення гри у тенісистів є атаки, які складають 60%. При цьому основні атаки та контратаки становлять 75% ударів із загального числа, що є характерним для сучасного тенісу. Було виявлено характеристику підсумкових показників технічних дій, що застосовуються залежно від типологічних властивостей особистості. Аналіз дослідження дозволяє стверджувати, що наразі у тенісистів можна виділити два основних стилі гравців: атакуючий і контратакуючий, оскільки вони є найбільш перспективними у сучасному тенісі. Експериментально доведено, що у технічному арсеналі екстравертів атакуючі дії становлять 70% від загального обсягу застосовуваних ударів, що дає підставу віднести їх до стилю атакуючого гравців, а інтровертів до стилю контратакуючої гри, так як обсяг атакуючих дій, що застосовуються ними у змагальній діяльності становить 36%. Висновки. Аналіз результатів дослідження показав, що типологічні властивості особистості тенісистів обумовлені генетично, тому можливо від початку періоду навчання тенісу визначити індивідуальний стиль діяльності юного спортсмена, що дозволить скоротити терміни навчання та підвищить ефективність виступів. Також знання психотипів дає можливість проводити відбір у збірні команди та складати ігрові пари для змагальної діяльності.Документ Вплив фізичної підготовленості на вибір індивідуального стилю гри у теніс(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2024) Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій Георгійович; Недбайло, Ірина Анатоліївна; Журбін, М. С.Встановлено, що основну частину навантаження тенісистів становить робота швидкісного й швидкісно силового характеру досить великої потужності, що вимагає прояву високого рівня загальної і спеціальної витривалості. У дослідженні прийняли участь 24 тенісисти віком 10-12 років, які тренуються у секції з тенісу спортивного клубу «Політехнік» НТУ «ХПІ». Було проведено тестування фізичних якостей тенісистів на етапі попередньо базової підготовки та надано характеристику видів стилів гри у тенісі. За допомогою факторного аналізу були проаналізовані показники фізичної підготовленості, тест на реакцію вибору та тести з техніко-тактичної підготовленості тенісистів за методикою міжнародного тенісного номеру (MTN). Доведено, що домінуючий відсоток вираженості фактора відповідає стилю гри. Виявлено чітку залежність техніко-тактичної підготовки від рівня розвитку фізичних якостей. Зроблено висновок, що оптимальний підбір і формування власного, індивідуального стилю гри допоможе тренеру чітко управляти процесом техніко-тактичного становлення гравця, а гравцю виявити та відмінно використовувати свої сильні сторони, сформувати фундамент для розвитку власного тактичного мислення.Документ Кореляційний аналіз психофізіологічних показників борців вільного стилю як фактор успішності змагальної діяльності(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2023) Євтифієв, Андрій Сергійович; Бочкарев, Сергій Володимирович; Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій Георгійович; Недбайло, Ірина Анатоліївна; Натарова, Вікторія ВікторівнаУ статті представлені результати дослідження взаємозв'язку між показниками змагальної діяльності та психофізіологічними показниками борців вільного стилю високої кваліфікації. У дослідженні брали участь спортсмени вільного стилю віком 20-23 роки у кількості 38 осіб, що знаходяться на етапі удосконалення спортивної майстерності, які мають рівень кваліфікації від I дорослого розряду до майстра спорту та займаються у спортивній секції громадської організації «СКВБ «Колізей»» та секції вільної боротьби Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» м. Харків. Психофізіологічне тестування проводилося із застосуванням комп'ютерної програми «Diagnost». Виявлено найбільш значущі психофізіологічних показники для успішності спортивного результату у борців вільного стилю на етапі спортивного вдосконалення за допомогою кореляційного аналізу. Аналізувалася кореляція показників змагального результату в поточному сезоні, якісно-кількісних показників техніко-тактичних дій з психофізіологічними параметрами борців на етапі вдосконалення спортивної майстерності. У процесі аналізу кореляційної матриці враховувалося кількість, спрямованість, ступінь тісноти взаємозв'язків. Кореляційний аналіз проводився без урахування та з урахуванням вагових категорій. Обґрунтовано значимість обліку психофізіологічних показників у тренувальному процесі борців. Виявлено відмінності та особливості структурної моделі психофізіологічних показників борців, що належать до різних вагових категорій. Проаналізовані особливості кореляції показників спортивної результативності з психофізіологічними параметрами у вибірках борців різних вагових категорій, що свідчить про необхідність врахування виявлених відмінностей у процесі підготовки борців на етапі вдосконалення спортивної майстерності.Документ Coping strategies of free style wrestlers of different manners of battles(Видавничий дім "Гельветика", 2023) Yevtyfiiev, Andrii; Bochkarev, Sergiy; Poliakov, Ihor; Yevtyfiieva, Iryna; Donets, Yuriy; Khirniy, SergiyPurpose: to determine psychological indicators of 14-15-year-old freestyle wrestlers of various manners of fighting in conditions of increased intensity of competitive activity. Materials and methods. The study of psychological characteristics of freestyle wrestlers was carried out in the pre competition stage at the sports base of the freestyle wrestling section of the public organization "SKVB "Kolizei"" in Kharkiv. 47 wrestlers aged 14-15 took part in the study, who were divided into conditional groups according to the criterion of fighting style: playing style (n = 13), tempo style (n = 15) and strength style (n = 19). Diagnostics of psychological parameters was carried out using: the Lazarus coping test, aimed at identifying strategies for getting out of difficult situations; the Eysenck personality questionnaire in order to determine the level of neuroticism and values of the extroversion/introversion scale, as well as the type of temperament; the Spielberg-Khanin test to identify indicators of personal and situational anxiety of wrestlers. Mathematical processing of the research results was carried out using the SPSS 23 program. The results. In the course of the analisys of the results of the coping test, it was established that the strategies of planning a problem solution (X=14.1, m=2.36) and seeking social support (X=12.3, m=2.78). Representatives of the tempo and force manner of fighting are characterized by the dominance of the confrontation strategy (X=13.3, m=2.89) and (X=12.9, m=3.84), respectively, acceptance of responsibility (X=12.1, m =2.59) and (X=13.1, m=3.55), respectively, and self-control in the tempo group of wrestlers (X=12.0, m=2.30). The study of types of temperament in wrestlers of different manners of conducting a match revealed the predominance of phlegmatics in all groups: playing style (61.5%), tempo (60.0%) and strength (52.6%). Conclusions. In the course of the study, reliable differences were found in the choice of a strategy for getting out of a problematic situation among representatives of different manners of fighting. These features should be taken into account when planning and implementing differentiated technical and tactical training of freestyle wrestlers aged 14-15 years.Документ Аналіз показників техніко-тактичних дій тенісистів 10-12 років з урахуванням властивостей темпераменту і моніторингу показників частоти серцевих скорочень(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2023) Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій Георгійович; Євтифієв, Андрій Сергійович; Хірний, Сергій ВолодимировичПідготовка тенісистів віком 10-12 років охарактеризована акцентом на техніко-тактичну підготовленість, високий рівень розвитку фізичних та психофізіологічних якостей, формуванням індивідуального стилю гри, проте спостерігається недостатня саморегуляція психічного стану та контролю психологічної готовності спортсменів. Метою дослідження є проаналізувати показники техніко-тактичних дій тенісистів 10-12 років з урахуванням властивостей темпераменту і моніторингу показників частоти серцевих скорочень. Матеріали та методи дослідження. У дослідженні прийняли участь 36 тенісиста віком 10-12 років, які займаються у секції тенісу спортивного клубу «Політехнік» Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Для визначення властивостей темпераменту тенісистів застосовували методику професора Г.Ю. Айзенка з використанням опитувальника версії EPQ (Eysenck Personality Questionnaire). Показники частоти серцевих скорочень фіксувались за допомогою нагрудних кардіодатчиків Polar Team 2. Результати. Проведено дослідження властивостей темпераменту серед тенісистів 10-12 років. Відзначено прояви всіх типів темпераменту, але більшою мірою виявлено приналежність досліджуваних спортсменів до групи холериків (46,9%) та сангвініків (34,4%). Зазначено, що у тенісистів з типом темпераменту «холерик» виконано більшу кількість технічних дій за гру – 193 удари, «сангвініки» - 161 удар, «меланхоліки» - 120 ударів, а у «флегматиків» - 90 ударів. Показники ЧСС у тенісистів відрізнялись залежно від типу темпераменту. Висновки. Представлені результати проведеного дослідження дозволяють підібрати найефективніші технічні дії для тенісистів 10-2 років з урахуванням типів темпераменту. Вони дозволяють провести індивідуалізацію процесу фізичної, функціональної та психологічної підготовки з урахуванням типу темпераменту, підвищити ігрову активність тенісистів, підібрати засоби регуляції психічного стану для контролю над стомлюваністю в ігровій діяльності, оцінити ігрові ситуації, обсяг та інтенсивність фізичних навантажень з урахуванням типу темпераменту гравців, оцінити стан психічної готовності до змагальної діяльності.Документ Факторна структура фізичної підготовленності борців вільного стилю на етапі початкової підготовки(Видавничий дім "Гельветика", 2022) Євтифієв, Андрій Сергійович; Бочкарев, Сергій Володимирович; Поляков, Ігор Олександрович; Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій ГеоргійовичМета: виявлення провідних факторів фізичної підготовленості борців вільного стилю на етапі початкової підготовки. Матеріали та методи. У дослідженні проводилось комплексне педагогічне тестування 35 борців-початківців вільного стилю віком 9-10 років, які займаються боротьбою у секції вільної боротьби громадської організації «СКВБ «Колізей»» м. Харкова. Проведене дослідження виконувалось у 8 мікроциклів річного плану підготовки борців групи початкової підготовки 2 року навчання. Факторний аналіз результатів дослідження здійснювався за допомогою пакету програми статистичної обробки даних SPSS 23. Було проведено тестування фізичної підготовленості, де використовувались тести загальної та спеціальної підготовки борців 9-10 років. У процесі тренувань педагогічне спостереження проводилось у форматі нон-стоп. У статистичній обробці даних за допомогою факторного аналізу було виділено 5 факторів, внесок яких у загальну дисперсію склав 83%. Результати. Представлені статистичні дані виявлених 5 факторів фізичної підготовленості борців вільного стилю, серед яких найбільш вагомими є 3 фактори. Фактори були названі наступним чином: 1 фактор - «комплексний розвиток фізичних якостей», 2 та 3 фактори «спеціальна спритність», 4 фактор - «швидкісно-силова підготовленість», 5 фактор – «силова підготовленість». Ідентифікація факторів дозволила інтерпретувати їх як фізичний розвиток та як показники фізичної підготовленості. Найбільш значущою якістю виявилась борцівська спритність, вклад в загальну дисперсію склав 42,4%. Висновки. Проведений факторний аналіз фізичної підготовленості борців 9-10 років вільного стилю адекватна розв'язанню задач тренувального процесу на початковому етапі підготовки і рекомендована до застосування у широкій практиці тренувань борців різних вагових категорій. Результати факторного аналізу дозволили визначити, що процес фізичної підготовки, підбір засобів форм та методів занять фізичними вправами повинен бути спрямований насамперед на розвиток фізичних якостей, що вимагають прояву загальної спритності та швидкісно-силових здібностей у борців-початківців вільного стилю.Документ Заняття йогою з жінками середнього віку: переваги для фізичного та метального здоров'я(Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2024) Єфременко, Андрій Миколайович; Насонкіна, Олена Юріївна; Алексєнко, Яна Валеріївна; Марченков, Михайло Костянтинович; Полторацька, Ганна Сергіївна; Федорина, Тетяна ЄвгеніївнаФізичне виховання осіб зрілого віку має важливе значення для підтримання їх здоров’я. Вибір напрямків використання засобів фізичного виховання має ґрунтуватися на переважаючих потребах щодо рухової активності осіб зрілого віку. Мета – розробка та експериментальне обґрунтування методики занять йогою для жінок 21-35 років. Учасники. Жінки 21-35 років. Методи. Психодіагностика, рухове тестування, педагогічний експеримент. Втручання. Розроблено та апробовано методику занять йогою з жінками середнього віку. Особливість запропонованої методики пов’язана з систематичним використанням оригінальних комплексів вправ гімнастики йога. Розроблені комплекси були застосовані з урахуванням послідовного збільшення впливу та використовувалися відповідно до вирішення конкретних тренувальних завдань. Результати. Встановлена результативність запропонованого формату використання вправ гімнастики йогів для покращення показників фізичного та психологічного стану жінок середнього віку. Зафіксовано покращення характеристик працездатності, кардіореспіраторної системи та нормалізацію психологічного стану учасниць під впливом застосованих комплексів вправ. Обговорення. Систематичні заняття йогою у форматі застосування розроблених комплексів вправ мали визначити їх ефективність стосовно підвищення фізичних кондицій та покращення психологічного стану жінок середнього віку. Обрані фізичні вправи відносилися до сфери ментального фітнесу та захарактером були стато-динамічними. Відповідно щадний вплив занять на жінок, які не займаються регулярно фітнесом, мав стосуватися покращення фізичних кондицій, а медитативні практики були пов’язані з очікуваннями щодо нормалізації психологічного стану учасниць. Отримані результати підтвердили зазначені очікування і не мають протиріч з результатами подібних досліджень. Висновки. Встановлені особливості побудови ефективних занять йогою з жінками середнього віку дозволяють рекомендувати заняття цим видом фітнесу в якості доступного засобу покращення здоров’я даного контингенту осіб. Отримані результати сприяють подальшому пошуку можливостей деталізації програми занять йогою з жінками середнього віку для розширення кола завдань фізичного виховання даного континенту осіб.Документ Актуальність здоров'язбережувальної компетентності майбутніх тренерів з виду спорту(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Єфременко, Андрій; Крайник, Ярослав; Федорина, Тетяна Євгеніївна; Петренко, Валерій Іванович; Фоменко, Вікторія Вікторівна; Казак, Володимир ЮрійовичРозвиток знань та умінь щодо збереження здоров’я здобувачів освіти є одним з ключових завдань навчального процесу в сфері фізкультурно-спортивної освіти. Необхідно формувати в майбутніх тренерів у процесі навчання розуміння важливості збереження власного та здоров’я молодих спортсменів. Мета: обґрунтувати значення здоров’язбережувальної компетентності майбутніх тренерів з виду спорту. Матеріал і методи: теоретичні методи педагогічного дослідження. Результати. Підготовка сучасного тренера з виду спорту не буде якісною без сформованості в структурі професійної компетентності орієнтації на збереження здоров’я. Уявлення про здоров’язбережувальну компетентність тренера з виду спорту та її формування в процесі навчання залишається недостатньо розробленим. Її структура мусить включати характеристики, які забезпечують втілення здоров’язбереження як на особистісному рівні спортивного тренера, а також які будуть сформовані в процесі підготовки вихованців. Основою здоров’язбережувальної компетентності тренера з виду спорту є розуміння сутності спорту як діяльності спрямованої на формування, збагачення та збереження здоров’я тих, хто займаються, а не тільки на досягнення найвищого результату у змаганнях. Відповідно до цієї мети мусить будуватися спеціалізована фахова підготовка майбутніх спортивних тренерів. Висновки. Виявлено, що недостатньо уваги приділяється процесу розвитку уявлень майбутніх тренерів з виду спорту щодо оздоровчої спрямованості майбутньої професійної діяльності. Встановлені напрямки, які слід розвивати в процесі формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх тренерів з виду спорту. Визначено, що першочергове значення у якісній фаховій діяльності спортивного тренера мають теоретичні знання та практичні навички щодо забезпечення здоров’я атлетів на різних етапах багаторічної підготовки. Вони спираються на особистісний рівень прихильності до ведення здорового способу життя, а також володіння стратегіями формування здоров’язбережувального середовища навчально-тренувального процесу. Подальше формулювання чітких вимог до здоров’язбережувальної компетентності спортивних тренерів сприятиме підвищенню якості підготовки майбутніх спеціалістів.Документ Інноваційні методи діагностики і педагогічного контролю в спортивній підготовці легкоатлетів спринтерів, стрибунів у довжину та метальників спису(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Горлов, Анатолій Серафімович; Блещунова, Катерина МиколаївнаУ навчально-методичному посібнику наведено результати науково-методичної роботи авторів над Держбюджетною темою НТУ «ХПІ». Для вивчення ефективності методології розвитку технічної і фізичної підготовленості легкоатлетів у посібнику представлені інновації у вигляді електронно-оптичних систем реєстрації кінематичних і динамічних показників рухів легкоатлетів, фізико-математичного моделювання спортивних рухів і відбудови графічних характеристик на базі програмованого комплексу «КІДИМ», у використанні цифрових інновацій при плануванні оптимальних бігових навантажень, а також інтерактивних тренажерів для досягнення оптимально-максимальної швидкості розбігу атлетів у горизонтальних стрибках та для організації контролю і врахування розрахункової довжини й інтенсивності прикладених зусиль в метанні спису. Призначено для студентів, тренерів і викладачів фізичного виховання закладів середньої та вищої освіти спеціальності 017 «Фізична культура і спорт».Документ Спортивна морфологія(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Блещунова, Катерина МиколаївнаРобочий зошит підготовлено для студентів НТУ «ХПІ» денної форми навчання освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт». Він призначений для запису даних у протоколах під час виконання практичних робіт з дисципліни «Спортивна морфологія» та відповідає змісту робочої програми. Робочий зошит слід використовувати разом із лекційним матеріалом та навчальним посібником-практикумом «Спортивна морфологія», у якому детально викладено теоретичну частину, покрокові інструкції до виконання практичних робіт, наведено таблиці та рисунки, формули для розрахунків та контрольні питання. Особливості вивчення спортивної морфології обумовлені значним обсягом матеріалу, який повинен опанувати студент. У зв’язку з цим доцільно починати готуватися до кожного практичного заняття напередодні або за декілька днів.