Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/25742
Title: Математическое моделирование бортового распределения тормозной силы при торможении легковых автомобилей в эксплуатационных условиях с учетом аэродинамического сопротивления движению
Other Titles: Mathematical modeling of board distribution of braking force during braking of vehicles in operational conditions, taking into account aerodynamic drag
Authors: Назаров, Владимир Иванович
Назаров, Александр Иванович
Назаров, Иван Александрович
Абрамов, Дмитрий Владимирович
Тимченко, Алексей Игоревич
Keywords: дорожные условия; экстренное торможение; тормозные свойства; бортовая неравномерность; тормозной привод; car; brake force board distribution; operating conditions
Issue Date: 2016
Publisher: НТУ "ХПИ"
Citation: Математическое моделирование бортового распределения тормозной силы при торможении легковых автомобилей в эксплуатационных условиях с учетом аэродинамического сопротивления движению / В. И. Назаров [и др.] // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Темат. вип. : Математичне моделювання в техніці та технологіях = Bulletin of National Technical University "KhPI" : coll. of sci. papers. Ser. : Mathematical modeling in engineering and technologies. – Харків : НТУ "ХПІ", 2016. – № 16 (1188). – С. 59-66.
Abstract: Предложена математическая модель экстренного торможения легкового автомобиля в эксплуатационных условиях с учетом аэродинамического сопротивления, на основании которой получены аналитические зависимости распределения тормозных сил между колесами различных бортов. На примере легковых автомобилей Lanos, Lada Priora, Chevrolet Aveo, Forza рассмотрена работа созданного алгоритма, приведены результаты работы компьютерной программы и анализ полученных данных расчетного эксперимента. Проанализированы перспективы дальнейших исследований.
A mathematical model of emergency braking of a vehicle in operational environment taking into account aerodynamic drag is presented. Based on the model analytical dependences of the distribution of braking forces between the wheels of different vehicle sides are obtained. Using the dependency ratios the dynamic changes of normal reactions and board unevenness of brake forces during emergency braking of the vehicle are obtained. It is possible to eliminate the uneven distribution of the brake force on the vehicle wheels by installing brake actuators, comprising regulators of brake forces and hydraulic feedback from the front end suspension and providing either side or combined braking actuator circuit. We demonstrate the created algorithm on the example of the Lanos, Lada Priora, Chevrolet Aveo, Forza vehicles; the results of the computer simulation are given and the experimental data are analyzed. Also the prospects for future research are studied.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/25742
Appears in Collections:Вісник № 16

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_KhPI_2016_16_Nazarov_Matematicheskoe_modelirovanie.pdf329,86 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.