Кафедра "Українознавство, культурологія та історія науки"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/4372

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ukin

Кафедра "Українознавство, культурологія та історія науки" створена в 2018 році на основі об’єднання кафедр: "Етика, естетика та історія культури" (від 1977), "Історія науки і техніки" (від 2004) і "Політична історія" (1920-ті рр.).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Основою концепції виховної роботи є гуманізація й гуманітаризація всього навчального процесу.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор історичних наук, 8 кандидатів історичних наук, 3 – філософських, 2 – технічних, 1 філологічних; 1 співробітник має звання професора, 13 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 878
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки та плани семінарських занять з навчальної дисципліни "Етика ділових відносин"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Гайдамачук, Ольга Володимирівна
    Серед компетенцій, важливих для кваліфікованих фахівців, важливу роль відіграють так звані soft skills – уміння ефективно взаємодіяти з іншими людьми у виконанні робочих завдань, особливо коли йдеться про роботу в колективі. До таких умінь відносять не тільки вміння слухати, домовлятися, переконливо говорити і писати, а й вести перемовини та виступати публічно. Курс з «Етики ділових відносин», окрім названого, знайомить студентів з діловим етикетом і націлений допомогти майбутнім фахівцям формувати навички етичної поведінки в професійній діяльності як у вітчизняному, так і в міжнародному бізнес-середовищі. Основна мета курсу – сформувати у студентів необхідні для їхньої майбутньої професійної діяльності теоретичну базу знань про сутність, структуру, норми і правила етикету, а також практичні навички бізнес-етикету. Досягнення поставленої мети планується через вирішення наступних задач: 1)допомогти студентам набути етичні компетентності в діловій сфері, 2)створити умови для практики здобутих знань в типових ситуаціях ділових відносин, 3) заохочувати їх доповідати, дискутувати, впевнено презентувати себе, свою роботу, вміння і навички.
  • Ескіз
    Документ
    Професор В. Л. Кирпичов (1845–1913 рр.) – почесний член Rиївського політехнічного товариства інженерів і агрономів
    (Національна наукова сільськогосподарська бібліотека Національної академії аграрних наук України, 2023) Радогуз, Сергій Анатолійович
    У статті досліджується діяльність видатного вченого та організатора другої половини XIX – початку XX ст. – Віктора Львовича Кирпичова, який відзначався своєю значущою роллю у розвитку вищої технічної освіти України. Як фундатор і перший директор Харківського практичного технологічного інституту (ХПТІ) та Київського політехнічного інституту (КПІ), В. Л. Кирпичов визначав основні принципи інженерної освіти, на яких ґрунтується багаторічна історія цих провідних закладів вищої освіти України. Стаття зосереджується на «київському періоді» діяльності вченого та його стратегії щодо формування викладацького складу КПІ для забезпечення високого рівня якості навчання. Досліджуються його підходи до вибору викладачів (особливо у контексті прикладних наук). Зазначається, що він рекомендував залучати найкращих фахівців для викладання фундаментальних предметів, у той час як викладачів прикладних наук вважав за необхідне підготовлювати власноруч. Аналізується швидкий успіх В. Л. Кирпичова у формуванні висококваліфікованого викладацького складу, досліджується його взаємодія з професорами Київського університету для забезпечення високого рівня навчання на початковому етапі діяльності КПІ. Розглядається впровадження практичних занять у навчальний процес та новаторські підходи у виборі кандидатів на вакантні викладацькі посади. Наголошується на ефективності вченого у цьому процесі, підкреслюючи розумне використання досвіду організаційної роботи та вміння розпізнавати й розвивати талановитих молодих науковців. Розкрито принципову позицію В. Л. Кирпичова щодо студентських заворушень і його відмову від силових методів впливу на студентів. Особлива увага приділяється його протистоянню рішенням Міністерства освіти та Міністерства внутрішніх справ, що призвело до звільнення вченого з посади директора. Вказано, що саме за внесок у розбудову Київської політехніки В. Л. Кирпичова було обрано першим почесним членом Київського політехнічного товариства інженерів і агрономів. Зазначається, що спадкоємність ідей вченого відзначена створенням фонду імені В. Л. Кирпичова та виданням присвяченого йому збірника матеріалів.
  • Ескіз
    Документ
    How "Kahoot" Settled at the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute"
    (Copissaurio Repro – Centro Imp. Unip. Lda. Campus de Gualtar, 2023) Minakova, K.; Danylchenko, D.; Petrov, S.; Petrova, Y.; Radoguz, S.
    Kahoot, a popular online learning platform, gained significant popularity and settled in the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" in Kharkiv, Ukraine with the outbreak of war. The university uses Kahoot as an effective tool to increase the involvement of students, schoolchildren and teachers, as well as improve the quality of learning in a playful way. Kahoot's interactive nature and playful approach has made it an ideal choice for a university that promotes active participation and retention of knowledge among students and pupils. And also allows you to conduct master classes for teachers on the use of LMS. Customizable quizzes, quizzes and platform discussions have been integrated into various courses and projects such as Holiday with Politech, Professional & Open Days and Day of Light, allowing educators to create interactive learning programs tailored to their specific subject as well as to motivate students to choose a future professions and areas of study. Using Kahoot, the National Technical University has transformed traditional lectures into dynamic and interactive classes, encouraging student collaboration and competition. Real-time feedback using the Telegram channel with live streams and leaderboard features make students feel excited and motivated, making the learning process more enjoyable and rewarding. In addition, the accessibility and user-friendly interface of Kahoot contributed to its seamless integration into the technological infrastructure of the university. Students and schoolchildren can easily access Kahoot on their personal devices, providing flexibility and convenience. In general, the presence of Kahoot at the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" has revolutionized the way students, schoolchildren and teachers interact with course content, promoting active learning and academic success and the emergence of motivation.
  • Ескіз
    Документ
    Інноваційний кампус НТУ "ХПІ" як кейс ефективного формування індивідуальної траєкторії
    (Народна українська академія, 2023) Сокол, Євген Іванович; Радогуз, Сергій Анатолійович
    У статті здійснено аналіз актуальних викликів, якими зіштовхується вища освіта в Україні в умовах війни. Вказується на необхідність інновацій та трансформацій, попри типову консервативність університетського середовища. Підкреслено важливість збереження фундаментальних та прикладних досліджень. На прикладі програми «Інноваційний кампус» НТУ «ХПІ» розглядають нові підходи до формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів освіти. Зазначено ключові елементи програми, включаючи гнучкість, активне залучення студентів та технології навчання, як то гейміфікація та Peer-to-Peer. Підкреслено переваги інноваційного підходу, зокрема новий рольовий статус викладача як ментора. Окремий акцент зроблено на дереві проєктів, як ефективному інструменті вибору індивідуальної траєкторії навчання. Зазначено, що у 2022 році програма «Інноваційний кампус» отримала «срібло» на престижному європейському міжнародному конкурсі “QS-Wharton Reimagine Education Awards 2022. Загалом стаття висловлює думку про важливість «творчої руйнації» та прийняття нових підходів до освіти, сприяючи розвитку освіти у сучасному, динамічному середовищі.
  • Ескіз
    Документ
    Трансформація вищої освіти до Індустрії 5.0
    (Народна українська академія, 2023) Сокол, Євген Іванович; Радогуз, Сергій Анатолійович
    Трансформація вищої освіти, викликана тотальним нокдауном та карантином значно поглибилася після початку воєнної агресії Росії у 2022 р. Система вищої освіти змогла зберегти свою керованість, адаптуватися до нових умов діяльності та вистояти в умовах агресивної та затяжної війни, незважаючи на навколишній хаос. Однак системні проблеми стали ще більшими, і постає питання доцільності більш глибоких змін традиційної «неповороткої системи» та адаптації у відповідності до потреб сьогодення. У цьому сенсі є потреба розглянути досвід інших європейських країн та США. Так у 2022 році Європейська комісія опублікувала інформаційний бюлетень, присвячений трансформаційному баченню Європи під назвою «Індустрія 5.0». Автори також діляться власним досвідом трансформації на прикладі НТУ «ХПІ», де протягом кількох останніх років розгорталася освітня програма, що отримала назву «Інноваційний кампус» і базується на новітніх підходах до вищої освіти. Зокрема передбачається, що в ході навчання освітяни, здобувачі та підприємці знаходяться у постійній взаємодії, що дозволяє будувати індивідуальні освітні траєкторії та зменшує розрив між потребами бізнесу та навчальними програмами.
  • Ескіз
    Документ
    Університет 4.0
    (Народна українська академія, 2022) Сокол, Євген Іванович; Радогуз, Сергій Анатолійович
    The main goal of higher education is the effectiveness of education, competence, and its quality. Today, the question of the need for transformation in higher education is more relevant than ever. One of the most promising in this sense is the concept of “University 4.0” which determines the synchronization of higher education in accordance with today’s demands and takes into account all the stakeholders’ needs. It is stated in the article that University 4.0 should become a platform that allows educators, applicants, scientists, entrepreneurs and other business entities to interact. And its main function is to be a mediator between the needs of business and intellectual capital. If this succeeds, the university’s funding will no longer depend solely on applicants and study programs. Startups and entrepreneurship with the right support can become an important part of the university ecosystem. The article examines the experience of China, Europe and the United States in order to find the best model of university that will not have the shortcomings of the “clumsy” model of higher education and will be developed in accordance with changes in the structure of knowledge.
  • Ескіз
    Документ
    Chornobyl: a History of the Past or a Demonstration. How Science Can Solve the Problems of the Future?!
    (Serednyak T. K., 2019) Sokol, Y.; Minakova, K.; Petrov, S.; Radohuz, S.; Lazurenko, O.; Zaitsev, R.; Lavrova, I.; Sincheskul, O.; Ilyinskaya, O.; Shestopalov, O. V.
    The possibilities of a well-known historical event as a starting point for teaching various scientific and technical aspects are shown. In particular, it is indicated how, as an example of the Chornobyl disaster, it is possible to elucidate in detail the principles of the work of the nuclear power engineering and the scientific basis of the processes that took place during and after the accident (based on sections of the school course of physics covering nuclear physics). It is also indicated for scientific discoveries and implementation, as well as engineering and technical solutions that were used during the elimination of the consequences of the accident. Thus, one man-made disaster allows us to disassemble this problem from the history of science and technology, physics, chemistry and ecology. Thus, this approach allows us to introduce the aspects of multidisciplinarity into learning, and to point out the interconnections of different types of sciences, which promotes a better understanding of the need for comprehensive development by students, and motivates the study of natural sciences [1–2].
  • Ескіз
    Документ
    STEM Techniques in History Lessons
    (Serednyak T. K., 2019) Radohuz, S.; Petrov, S.; Ananieva, V.; Gutnyk, M.; Minakova, K.
    The article analyses STEM methods, shows tips and tricks that could be useful in history lessons, especially when we are talking about "History of science" or "History of technology". Based on the own experience article proposed methods which could make lessons more interesting, give them more freshness and fun. We special chose the examples, which could be easily repeated in every class. Most of them needn’t special materials or equipment. It also helps to deepening of knowledge and systematization of skills, forms interdisciplinary connections. But the main point of shown methods – that them could deal with the problem of small rating of natural sciences in youth and could change its dramatical reduction.
  • Ескіз
    Документ
  • Ескіз
    Документ
    Харків – Залізобетон. Внесок архітектора Олександра Гінзбурга у розбудову міста
    (2024-01) Гутник, Марина
    Розглянуто внесок інженера-архітектора, підприємця та викладача Олександра Марковича Гінзбурга у розбудову міста Харкова на початку ХХ ст. Представлено відомості про його освіту та родину, зокрема щодо навчання у Харкові та за кордоном. Представлено деяку інформацію, що розкриває характер майбутнього архітектора. Показано перші архітектурні спроби О. М. Гінзбурга, в тому числі участь у проєктуванні власного будинку із ліфтом. Всі його несучі конструкції були виконані у залізобетоні. Разом із тим, архітектор отримав дозвіл на організацію електричної станції для освітлення навколишніх будинків. Саме залізобетон стає надзвичайно популярним будівельним матеріалом як в Америці так і в Європі. О. М. Гінзбург відкриває власний бізнес – будівельну контору «Залізобетон». Представлено інформацію про рекламну кампанію у тогочасних газетах і розміщення рекламних вивісок. Аналізується попит на виконання робіт архітектором, спрямованість замовлень. Якщо на початковому етапі його діяльності це були виключно приватні будинки, то з часом – це замовлення на проєкти театрів, клубів, готелів та палаців. Показано, що архітектор залучався до благоустрою Харкова, він склав топографічний план міста. Наголошується, що ця робота стала останнім повним реєстром урбанонімів Харкова імперської доби. Націоналізація родинного будинку, тиф у Харкові, смерть сина – такими стали 1920-ті роки для О. М. Гінзбурга. Науковець спрямовує свою діяльність у напрямку викладання. У науковому плані – це період дослідження архітектурної симетрії, використання принципів кристалографії. Відображено роботу архітектора у період Другої світової війни. Виокремлено його діяльність у Грузії, Києві та згодом знову в Харкові. Виокремлено роботу О. М. Гінзбурга у єврейській громаді міста. Підсумовано творчий доробок науковця та його визнання у ХХІ ст.