Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/62924

Офіційний сайт http://tipus.khpi.edu.ua/

Журнал сприяє розвитку психолого-педагогічної та управлінської наукової думки шляхом формування та підтримання науково-комунікативного простору для обговорення представниками наукової спільноти актуальних питань педагогіки, психології та управління, а також забезпечення наукової громадськості якісною інформацією щодо результатів оригінальних наукових досліджень, відповідного змістовного спрямування, та тенденцій розвитку теоретико-методологічного підґрунтя сучасного наукового знання.

Рік заснування: 2000. Періодичність: 4 рази на рік. ISSN 2078-7782 (Print)

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 97
  • Ескіз
    Документ
    Адаптаційна трансформація психологічного захисту здобувачів вищої освіти
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Богдан, Жанна Борисівна; Бєляєва, Наталія
    Стаття присвячена дослідженню процесу адаптаційної трансформації психологічного захисту здобувачів вищої освіти. Однією з актуальних проблем сучасної психології є формування особистості, яка готова до розв'язання різноманітних суспільних та професійних завдань. Необхідність наукових розробок у цій сфері обумовлена соціально-економічними змінами в суспільстві та підвищенням вимог до фахівців. У дослідженні підкреслено кризовість юнацького віку, що ускладнюється особливостями навчального процесу, такими як матеріальна та побутова невлаштованість, невизначеність соціального статусу, інтенсивна розумова праця та періодичні екзаменаційні стреси. На основі теоретичних та емпіричних даних визначено, що психологічний захист – це набір автоматичних психічних процесів, які допомагають людині уникати або зменшувати стресові ситуації та зберігати психічну рівновагу. Результати дослідження вказують на різницю у використанні психологічних захисних механізмів здобувачами освіти з різним рівнем адаптованості: здобувачі з високою адаптованістю частіше застосовують витіснення, а з низькою ‒ проекцію. Отримані результати можуть бути використані для розробки програм психологічної підтримки, спрямованих на підвищення ефективності адаптації, розвитку емоційної компетентності та навичок подолання стресу у здобувачів вищої освіти. Важливість розуміння механізмів психологічного захисту підкреслюється для фахівців, які працюють у галузі ментального здоров'я, та для кожної людини, яка прагне краще розуміти себе і свої реакції на різні життєві ситуації.
  • Ескіз
    Документ
    Особливості самооцінки та агресивності юнаків з різним рівнем інтернет-залежності
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бєляєва, Наталія
    у статті досліджено психологічні характеристики юнаків з різним рівнем інтернет-залежності, зокрема їхню самооцінку та агресивність. Актуальність дослідження зумовлена інтенсивним зростанням проблем щодо інтернет-залежності серед молоді, що впливає на їхнє ментальне здоров᾽я, соціальну адаптацію та розвиток. Юнацький вік є критичним періодом формування особистості, де особливо важливими є розвиток самооцінки та емоційної стабільності. Доведено, що найбільша частка респондентів демонструє низький рівень інтернет залежності, що свідчить про здорове ставлення до використання Інтернету. Однак значна частка респондентів із високим рівнем інтернет-залежності потребує подальшого дослідження та можливої інтервенції. Виявлено, що у юнаків з низьким рівнем інтернет-залежності переважають середні показники самооцінки та агресивності. Натомість у досліджуваних із високим рівнем інтернет-залежності переважають занижений рівень самооцінки та завищений рівень агресивності. Отримані результати підтверджують гіпотезу про те, що високий рівень інтернет-залежності асоціюється з низькою самооцінкою та високою агресивністю. З’ясовано, що значний зв'язок між інтернет залежністю та агресивністю потребує уваги до ментального здоров᾽я цієї категорії молоді. Висока агресивність може мати негативний вплив на міжособистісні стосунки, академічну та професійну діяльність. Психологічні характеристики осіб із високим рівнем інтернетзалежності та осіб із низьким рівнем інтернет-залежності значно відрізняються: у перших переважають занижений рівень самооцінки та завищений рівень агресивності, а у других – середні показники самооцінки та агресивності.
  • Ескіз
    Документ
    Інструменти розвитку критичного мислення учнів на уроках мистецтва в закладах загальної середньої освіти
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Глінченко, Інесса
    Визначено актуальність розвитку критичного мислення у сучасних учнів. Розглянуто визначення "критичного мислення" відомих дослідників, визначено мету та завдання, інструменти розвитку, умови для створення середовища розвитку критичного мислення. Обґрунтовано практичні прийоми розвитку критичного мислення, які використовуються на уроках музичної грамоти та практичного музикування. Досліджено питання формування критичного мислення учнів закладів загальної середньої освіти інтерактивними методами (ігрові, інтелектуальні, художньої асоціації, театралізації, практично-мистецькі, суспільно-значущої діяльності, інформаційні, активізації самостійної роботи, рефлексії) та за участю інформаційної технології.
  • Ескіз
    Документ
    Особливості формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладах вищої освіти на засадах компетентнісного підходу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Курбанова, Халіда
    У статті розкрито суть таких понять, як "компетентність", "професійна компетентність", розкрито, що у формуванні професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю велике значення має рівень їх теоретичної і практичної підготовки; обґрунтовано якісні характеристики студента, сформованість яких сприятиме успішному оволодінню ним технічною спеціальністю; сконцентровано увагу на необхідності сформованості у майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладі вищої освіти гностичної, проектування, діагностичної, комунікативної, інформаційно-аналітичної функцій та розкрито роль цих функцій у формуванні їхньої професійної компетентності; розглянуто освітньо-професійну програму "Технології переробки нафти, газу та твердого палива" першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"); з метою індивідуалізації освітньої траєкторії та формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю запропоновано вибіркові навчальні дисципліни, які можуть мати місце у каталозі університетських дисциплін, та обґрунтовано їх доцільність.
  • Ескіз
    Документ
    Directions of development of time management skills of higher education students in the process of professional training
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Vorobieva, Yevheniia
    The article highlights the peculiarities of developing time management skills for modern professionals. It is also analyzed that success in educational activities depends on successful time planning by students. The basic concepts on which the use of time planning technologies is based are defined. The article contains the author's own interpretation of the directions of development of time management skills in higher education students in the process of professional training.
  • Ескіз
    Документ
    Інноваційні вектори управління
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Пономарьов, Олександр Семенович
    Показано, що управління є визначальною умовою успішного здійснення діяльності й забезпечення бажаної її ефективності. Відомо, що в умовах інноваційного типу суспільного розвитку важливою проблемою постає розробка і системне застосування інноваційних управлінських технологій. Проаналізовано дослідження і публікації з проблем визначення інноваційних векторів управління. Вони далеко не вичерпують всіх її важливих аспектів. Йдеться про соціальні, економічні, організаційні та психологічні умови і можливості забезпечення як інноваційного характеру самого управління, так і його відповідності вимогам індустрії 4.0. Недостатньо розкрито також сенс і особливості інноваційного управління та його впровадження в практику управлінської діяльності. За результатами системного дослідження широкого спектру проблем управління й аналізу літературних джерел із цих проблем цілями статті визначено розмежування сенсу понять інноваційності, ефективності та відповідності змісту й характеру управління суспільним вимогам та очікуванням його переходу на рівень 4.0.
  • Ескіз
    Документ
    Особливості формування лідерських якостей у майбутніх психологів у закладах вищої освіти: аналіз вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Хазієв, Арсеній Вадимович
    У статті розкрито підходи зарубіжних і вітчизняних дослідників до визначення понять "лідерства", "лідер", "лідерські якості". З'ясовано, що у науковців немає єдиної точки зору на проблему лідерства, що проблема лідерства у різних теоріях і наукових школах розглядається по-різному (в теорії особистісних якостей, у концепціях організаційного поводження, в ситуаційній теорії лідерства та ін.). Наведено перелік лідерських якостей, з якими погоджується більшість дослідників: відповідальність, ініціативність, висока самооцінка, здатність адаптуватись, мотивація, обізнаність, свідомість, здатність вирішувати проблеми різного ступеня важкості, високий рівень інтелекту. За допомогою аналізу напрацювань змісту праць зарубіжних і вітчизняних дослідників визначено лідерські якості, які притаманні майбутнім психологам: відповідальність, ініціативність, активність, комунікативність, сміливість, розумний ризик, розвинений інтелект, прагнення до постійного навчання та самовдосконалення, адаптація до змін, чесність, впевненість у собі, оптимізм та надійність. Підкреслено важливість формування лідерських якостей у майбутніх психологів під час навчання у закладах вищої освіти та цілеспрямована робота педагогів-лідерів у цьому процесі.
  • Ескіз
    Документ
    Експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов формування лідерських якостей майбутніх педагогів вищої школи у закладах вищої освіти
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Жушма, Тетяна Віталіївна
    У статті охарактеризовано етапи та особливості організації педагогічного експерименту. Визначено критерії, показники, діагностичні методики оцінки рівня сформованості лідерських якостей у майбутніх педагогів вищої школи. Експериментально підтверджено ефективність розроблених педагогічних умов формування лідерських якостей майбутніх педагогів вищої школи: динаміка змін у рівнях розвитку лідерських якостей у студентів експериментальної групи виявилась більш суттєвою, ніж у студентів контрольної.
  • Ескіз
    Документ
    Роль наративної компетентності в розвитку лідерських якостей
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Романовський, Олександр Георгійович; Клочко, Софія Андріївна
    Статтю присвячено теоретичному огляді зв’язку наративної компетентності з лідерськими якостями. Проведено аналіз наукових досліджень, що дозволив визначити ключові елементи наративної компетентності майбутнього лідера. Розкрито зміст особливостей наративної компетентності в процесі підготовки майбутніх лідерів різних спеціальностей в умовах освітніх трансформацій. Наведено наративні практики, які можна використовувати з ціллю покращення якості лідерської діяльності. Висвітлено рекомендації стосовно поліпшення рівня наративної компетентності для перспективних лідерів та обґрунтовано пояснення подальшого дослідженнями у визначених областях наративу та лідерства.
  • Ескіз
    Документ
    Mental health support application based on aritificial intelligence
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Yelovets, Oleksandr; Arzubov, Mykola; Chelak, Viktor; Pidbutska, Nina; Panfilov, Yury
    The current state of human mental health is considered and its content is defined. It describes a program that you install on your gadget to stabilize your mental health. A review and comparison of existing analogues of the mental state support application was carried out, a description of the system and algorithms used to create the mental state support application: speech recognition, dynamic time transformation, artificial neural networks, hidden Markov models, the final speech recognition algorithm. Analysis of affordability is also important, because it affects the possibility of using applications by a wide range of users. a description of the system and algorithms used to create an application for mental state support is presented. The proposed technologies are intertwined with a deep understanding of the human psyche in the context of creating an application for mental stabilization. For further development, you can improve the quality of the theory presented in the application, the speed and efficiency of artificial intelligence, and also constantly add new functions to the application.