Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/6658
Title: Снижение коэффициента трения пары коленчатый вал - вкладыш двигателей магистральных тепловозов применением дискретного упрочнения и гальваноплазменной обработки
Other Titles: Reduction of a coefficient of friction of pair a crank shaft – crank shaft bearing liner in the main diesel locomotives application using discrete hardening and galvanic-plasma treatment
Authors: Шпаковский, Владимир Васильевич
Кравченко, Сергей Александрович
Олейник, Александр Куприянович
Keywords: ДВС; сталеалюминиевые вкладыши; электроискровое легирование; гальваноплазменная обработка; приработочные покрытия; оксиды магния
Issue Date: 2013
Publisher: НТУ "ХПИ"
Citation: Шпаковский В. В. Снижение коэффициента трения пары коленчатый вал - вкладыш двигателей магистральных тепловозов применением дискретного упрочнения и гальваноплазменной обработки / В. В. Шпаковский, С. А. Кравченко, А. К. Олейник // Двигатели внутреннего сгорания. – 2013. – № 1. – С. 98-101.
Abstract: In operation results of experimental researches of a coefficient of friction of pairs a bent shaft - the loose leaf are reduced at loadings in a range 0,2 … 1,0 кН on the samples made of materials, drives of type Д100 applied in manufacture and Д80. As a result of researches it is established, that the coefficient of friction of samples АМО1-20 on pig-iron with spherical graphite ВЧШГ with loading increase increases from 0,1 to 0,135 and at increase in loading more than 0,8 кН there is a score, and at trials of samples of a carrier socket to the modified surface, the coefficient of friction decreases from 0,11 to 0,06. Trials of samples of a carrier socket with the modified surface and impregnation by oil М14В2 with component MgO at a friction with a disk which surface has been strengthened by a method of electrospark hardening, have displayed still большее lowering of a coefficient of friction - from 0,1 to 0,038.
В работе приведены результаты экспериментальных исследований коэффициента трения пар коленчатый вал – вкладыш при нагрузках в диапазоне 0,2…1,0 кН на образцах, изготовленных из материалов, приме- няемых в производстве двигателей типа Д100 и Д80. В результате исследований установлено, что коэффи- циент трения образцов АМО1-20 по чугуну с шаровидным графитом ВЧШГ с увеличением нагрузки возрастает от 0,1 до 0,135 и при увеличении нагрузки более 0,8 кН происходит задир, а при испытаниях образцов колодки с модифицированной поверхностью, коэффициент трения снижается от 0,11 до 0,06. Испытания образцов колодки с модифицированной поверхностью и пропиткой маслом М14В2 с добавкой MgO при трении с диском, поверхность которого была упрочнена методом электроискрового упрочнения, показали ещё большее снижение коэффициента трения – от 0,1 до 0,038.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/6658
Appears in Collections:Кафедра "Двигуни внутрішнього згоряння"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DVS_2013_1_Shpakovskiy_Snizheniye.pdf453,17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.