Кафедра "Менеджмент"

Постійне посилання зібрання

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/mto

Від грудня 2021 року кафедра має назву "Менеджмент", попередня назва – "Менеджмент та оподаткування".

Кафедра "Менеджмент та оподаткування" заснована у 1991 році, добре відомим в Україні організатором науки та освіти, доктором технічних наук, заслуженим діячем науки і техніки України, академіком Леонідом Миколайовичем Івіним та є першою в Україні кафедрою менеджменту.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". За понад 30-річний період кафедрою здійснено підготовку і випуск понад 2000 фахівців в області менеджменту.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора економічних наук, 23 кандидата наук: 18 –економічних, 2 – технічних, 1 – фізико-математичних, 1 – педагогічних, 1 – наук з державного управління; 2 співробітника мають звання професора, 18 – доцента. Викладачі кафедри мають практичний міжнародний досвід та володіють англійською мовою, що дає змогу проводити навчання як українською, так і англійською мовами.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 1110
  • Документ
    Методичні вказівки до виконання практичних та контрольних робіт з курсу "Основи менеджменту"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Сичова, Олена Євгенівна; Горовий, Дмитро Анатолійович; Угрімова, Ірина Володимирівна; Ульянченко, Наталія Володимирівна; Лінькова, Олена Юріївна
    Необхідність введення даного курсу в учбовий процес пояснюється тим, що стан нашого суспільства і його розвиток багато в чому залежать від діяльності менеджерів, що своєю роботою забезпечують високу ефективність роботи підприємства, його конкурентоздатність, стійке положення на ринку. До найважливіших завдань у сфері менеджменту входять: управління підприємством, персоналом, ефективне вирішення стратегічних та тактичних завдань, створення продукту, його реалізація, тощо. Вирішення цих завдань обумовлюється ґрунтовною фаховою підготовкою майбутніх фахівців - економістів в сфері міжнародної економіки, керівників підприємств, менеджерів, маркетологів високого рівня кваліфікації, яка враховує всі аспекти світової практики забезпечення економічної ефективності підприємництва. У методичних вказівках пропонується значний перелік ситуаційних та аналітичних завдань відповідно до тем робочої програми (силабусу) навчальної дисципліни «Основи менеджменту». Наведено контрольні запитання щодо перевірки знань студентів, що сприятимуть поглибленому вивченню понятійно-категоріального апарату менеджменту та набуттю майбутніми фахівцями професійних компетентностей для вирішення завдань із розвитку бізнес-структур.
  • Документ
    Значение интернет-маркетинга в деятельности предприятия
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Рыбальченко, Е. А.; Нащекина, Ольга Николаевна
  • Документ
    Товар як об'єкт маркетингових комунікацій
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Казак, К. І.; Краснокутська, Наталія Станіславівна
  • Документ
    Методичні вказівки для поточного, проміжного й підсумкового контролю з навчальної дисципліни "Сучасні методи дослідження в менеджменті"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Лінькова, Олена Юріївна
    Менеджмент відіграє ключову роль в ефективній діяльності будь-якої організації бізнесу. Зростаюча конкуренція та економічна нестабільність створюють умови, в яких організація повинна постійно аналізувати свій стан і оцінювати перспективи своєї діяльності. У зв’язку з цим важливу роль відіграє підготовка спеціалістів економіч-ного профілю з навичками проведення аналізу практичних проблем менеджменту та використання сучасних методів дослідження. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Сучасні методи дослідження в менеджменті» розроблено на допомогу у вивченні дисципліни та організації роботи доктора філософії всіх форм навчання. Викладений матеріал орієнтує докторів філософії на вивчення першоджерел та літератури, яка містить приклади практичного застосування досягнень науки менеджменту в діяльності вітчизняних компаній та компаній, які працюють у державах з ринковою економікою. У методичних вказівках наведені актуальні теми для написання реферату за двома модулями: етапи дослідження; методи досліджень в менеджменті. Мета викладання дисципліни «Сучасні методи дослідження в менеджменті»: дати уяву про стан, проблеми та перспективи ефективного використання методів дослідження в менеджменті; сформувати у докторів філософії теоретичні знання та практичні навички з питань менеджменту, які є необхідними для правильної орієнтації в актуальних проблемах бізнесу, підбору актуальної наукової інформації та проведення наукового дослідження в менеджменті.
  • Документ
    Методичні вказівки для поточного, проміжного й підсумкового контролю з навчальної дисципліни "Теорія організацій"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Лінькова, Олена Юріївна; Замула, Олена Василівна
    Менеджмент відіграє ключову роль в ефективній діяльності будь-якої організації бізнесу. Зростаюча конкуренція та економічна нестабільність створюють умови, в яких організація повинна постійно аналізувати свій стан і оцінювати перспективи своєї діяльності. У зв’язку з цим важливу роль відіграє підготовка спеціалістів економічного профілю з навичками проведення аналізу бізнес-організацій та практичних проблем менеджменту. Методичні вказівки для поточного, проміжного й підсумкового контролю з дисципліни «Теорія організацій» розроблено на допомогу у вивченні дисципліни та організації роботи студентів всіх форм навчання. Викладений матеріал орієнтує студентів на вивчення першоджерел та літератури, яка містить приклади практичного застосування досягнень науки менеджменту в діяльності вітчизняних компаній та компаній, які працюють у державах з ринковою економікою. У методичних вказівках наведені актуальні теми для написання реферату за питаннями курсу. Мета викладання дисципліни «Теорія організацій»: ознайомлення студентів із багатовимірним підходом до розуміння та вивчення організацій, принципами організаційної структури та дизайну; надання студентам знання про закономірності функціонування та розвитку організацій.
  • Документ
    Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з навчальної дисципліни "Ризикологія"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Горова, Ксенія Олександрівна; Фощій, Петро Миколайович
    Ризик являє собою невід'ємну складову виробничих відносин. Оскільки цілком уникнути ризиків неможливо, ними можна і потрібно усвідомлено керувати, не забуваючи про те, що усі види ризиків пов'язані між собою і їх рівень не є статичним, а постійно змінюється під впливом змін у зовнішньому і внутрішньому середовищі. Дисципліна спрямована на опанування принципами і методами управління ризиками, що виникають в процесі господарської діяльності підприємства. Метою викладання навчальної дисципліни «Ризикологія» є забезпечення розуміння різноманіття економічних ризиків, що виникають у процесі господарської діяльності, урахування їх при прийнятті управлінських рішень і розробку заходів щодо зменшення їх впливу на показники ефективності функціонування підприємства та його господарський механізм. До задач курсу належить: формування у студентів відповідного рівня знань, які б дали їм можливість класифікувати види ризиків за причинами їх виникнення, підбирати методи кількісної оцінки, сприйнятливі для кожного з видів; отримання студентами теоретичної та практичної підготовки з питань зниження ризиків; засвоєння основних методів і моделей прийняття багатоцільових рішень за умов невизначеності та ризику; розвиток уміння застосовувати методи управління ризиком на вітчизняних підприємствах. У процесі вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти матеріал, мати можливість обговорити питання дискусійного характеру на семінарських заняттях, самостійно розібрати окремі проблемні питання курсу. Закріплення отриманих знань здійснюється за допомогою написання студентами контрольних робіт відповідно завданням, запропонованим даними методичними вказівками .
  • Документ
    Методичні вказівки до практичних занять з навчальної дисципліни "Ризикологія"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Горова, Ксенія Олександрівна; Фощій, Петро Миколайович
    Підприємницька діяльність завжди пов'язана з ризиком, обумовленим наявністю ряду факторів, вплив яких на результати діяльності не можна заздалегідь точно визначити. У практичній діяльності необхідно враховувати, що на економічні процеси, що розвиваються за умов невизначеності, конфліктності та дефіциту об’єктивної статистичної інформації, впливають некеровані чинники. Цей факт суттєво змінює процес прийняття як стратегічних, так і тактичних та оперативних рішень. Ризик являє собою невід'ємну складову виробничих відносин. Оскільки цілком уникнути ризиків неможливо, ними можна і потрібно усвідомлено керувати, не забуваючи про те, що усі види ризиків пов'язані між собою і їх рівень не є статичним, а постійно змінюється під впливом змін у зовнішньому і внутрішньому середовищі. Дисципліна спрямована на опанування принципами і методами управління ризиками, що виникають в процесі господарської діяльності підприємства. Метою викладання навчальної дисципліни «Ризикологія» є забезпечення розуміння різноманіття економічних ризиків, що виникають у процесі господарської діяльності, урахування їх при прийнятті управлінських рішень і розробку заходів щодо зменшення їх впливу на показники ефективності функціонування підприємства та його господарський механізм. До задач курсу належить: формування у студентів відповідного рівня знань, які б дали їм можливість класифікувати види ризиків за причинами їх виникнення, підбирати методи кількісної оцінки, сприйнятливі для кожного з видів; отримання студентами теоретичної та практичної підготовки з питань зниження ризиків; засвоєння основних методів і моделей прийняття багатоцільових рішень за умов невизначеності та ризику; розвиток уміння застосовувати методи управління ризиком на вітчизняних підприємствах.
  • Документ
    Methodical instructions to practical classes on the course "Analysis of Entrepreneurship Activity"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Gorova, Gorova; Foshchii, Mariia
    The transition to a market economy requires entrepreneurs to increase production efficiency, competitiveness of products and services through the introduction of scientific and technological progress, effective forms of management and production management, overcoming mismanagement, entrepreneurship, initiative. The discipline «Analysis of Entrepreneurship Activity» is aimed at mastering the principles and methods of business analysis. The purpose of the discipline is to reveal the theoretical and methodological principles and practical tools for the analysis of entrepreneurship activity; providing students with the necessary theoretical knowledge and practical skills of systematic evaluation of effectiveness of the enterprise’s economic activity. Learning outcomes are the ability to demonstrate skills in identifying problems and justifying management decisions; identify skills of search, collection and analysis of information, calculation of indicators to justify management decisions; demonstrate skills of situation analysis and communication in various areas of the organization; demonstrate skills of independent work, flexible thinking, openness to new knowledge, be critical and self-critical.
  • Документ
    Methodical instructions to practical classes on the course "Risk management"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Gorova, Kseniia; Foshchii, Mariia
    Entrepreneurial activity is always associated with risk due to the presence of a number of factors, the impact of which on the results of activities can not be accurately determined in advance. In practice, it should be borne in mind that economic processes which develop under conditions of uncertainty, conflict and lack of objective statistical information are influenced by uncontrolled factors. This fact significantly changes the process of making both strategic and tactical, as well as operational decisions. Risk is an integral part of industrial relations. Since it is impossible to completely avoid risks, they can and should be consciously managed, and not forgetting that all types of risks are interrelated and their level is not static, but constantly changing under the influence of changes in the external and internal environment. The discipline is aimed at mastering the principles and methods of risk management that arise in the process of enterprise’s economic activity. The purpose of the discipline «Risk management» is to provide an understanding of the diversity of economic risks that arise in the process of economic activity, taking them into account in management decisions and developing measures to reduce their impact on performance and its economic mechanism. The objectives of the course include: the formation of the appropriate level of knowledge in students that would allow them to classify the types of risks by their causes, to select methods of quantitative assessment, receptive to each of the types; receiving the theoretical and practical training on risk reduction; mastering the basic methods and models of multi-purpose decision-making under conditions of uncertainty and risk; development of the ability to apply risk management methods at domestic enterprises.
  • Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи з навчальної дисципліни "Ризикологія"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Горова, Ксенія Олександрівна; Фощій, Петро Миколайович
    Ризик являє собою невід'ємну складову виробничих відносин. Оскільки цілком уникнути ризиків неможливо, ними можна і потрібно усвідомлено керувати, не забуваючи про те, що усі види ризиків пов'язані між собою і їх рівень не є статичним, а постійно змінюється під впливом змін у зовнішньому і внутрішньому середовищі. Дисципліна спрямована на опанування принципами і методами управління ризиками, що виникають в процесі господарської діяльності підприємства. Метою викладання навчальної дисципліни «Ризикологія» є забезпечення розуміння різноманіття економічних ризиків, що виникають у процесі господарської діяльності, урахування їх при прийнятті управлінських рішень і розробку заходів щодо зменшення їх впливу на показники ефективності функціонування підприємства та його господарський механізм. До задач курсу належить: формування у студентів відповідного рівня знань, які б дали їм можливість класифікувати види ризиків за причинами їх виникнення, підбирати методи кількісної оцінки, сприйнятливі для кожного з видів; отримання студентами теоретичної та практичної підготовки з питань зниження ризиків; засвоєння основних методів і моделей прийняття багатоцільових рішень за умов невизначеності та ризику; розвиток уміння застосовувати методи управління ризиком на вітчизняних підприємствах. У процесі вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти матеріал, мати можливість обговорити питання дискусійного характеру на семінарських заняттях, самостійно розібрати окремі проблемні питання курсу. Закріплення отриманих знань здійснюється за допомогою завдань, запропонованих даними методичними вказівками.
  • Документ
    Методологія антикризового управління підприємством
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Орлюк, К. С.; Фощій, Петро Миколайович
    Досліджено методологію антикризового управління підприємством. Виділено чотири фази кризи підприємства і визначити напрямки відповідних їм управлінських рішень. Сформовано і підтверджено таку гіпотезу: заходи з подолання кризи підприємства можуть бути організовані у вигляді проєкту і, отже, антикризове управління може здійснюватися на основі проєктного підходу На підставі аналізу літератури, наведемо методичні рекомендації до механізму здійснення антикризового управління які включають 5 етапів.
  • Документ
    Визначення конкурентних стратегій підприємств кондитерської промисловості залежно від їхнього впливу на результативність
    (Таврійський національний університет ім. В. І. Вернадського, 2020) Фощій, Петро Миколайович; Краснокутська, Наталія Станіславівна
    У статті проведено аналіз заявлених конкурентних стратегій вибіркової сукупності підприємств кондитерської промисловості України, яка складається з 12 підприємств – лідерів галузі з публічною звітністю. Оскільки заявлені стратегії можуть не відповідати реальній поведінці підприємств на ринку, у статті проведено дослідження дійсних конкурентних стратегій підприємств вибіркової сукупності залежно від результативності їхньої діяльності. Для цього представлено методичний підхід до бальної експрес-оцінки проекцій результативності діяльності підприємств та ідентифікації реальної конкурентної стратегії, який базується на розрахунку показників результативності за чотирма проекціями. Проведено узагальнення оцінок за кожною представленою проекцією результативності та сформовано висновок щодо реальних конкурентних стратегій підприємств кондитерської промисловості залежно від їхнього впливу на результативність.
  • Документ
    Рейтинг впливу конкурентних стратегій на загальну результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості
    (Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2020) Фощій, Петро Миколайович; Краснокутська, Наталія Станіславівна
    У статті наведено чинники та визначено їхній вплив на загальну результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості вибіркової сукупності. У результаті побудовано матрицю впливу чинників на загальну результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості вибіркової сукупності. Для більш детального аналізу впливу чинників на результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості вибіркової сукупності використано таксономічний метод порівняльного аналізу. Для цього представлено методичний підхід до проведення таксономічного аналізу впливу чинників на результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості вибіркової сукупності. У результаті виявленого впливу чинників побудовано матрицю застосування конкурентної стратегії на результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості. На основі отриманих результатів розрахунку рівня коефіцієнту таксономії та матриці впливу побудовано рейтинг впливу конкурентних стратегій на результативність діяльності підприємств кондитерської промисловості.
  • Документ
    Features of the lean production implementation at the enterprises of ukraine’s dairy industry
    (Baltija Publishing, Riga, Latvia, 2021) Foshchii, Mariia; Krasnokutska, Natalia
    The purpose of the paper is to study the features of the lean production implementation in the dairy industry of Ukraine. Methodology. To achieve the purpose and solve the tasks set in the paper, a system of general and special research methods was used, namely methods of scientifi knowledge (scientifi abstraction, analysis and synthesis, deduction, generalization) to study the theoretical principles of the lean production implementation in Ukraine’s enterprises, and questionnaire to assess the lean production implementation’s effctiveness in the enterprises of Ukraine’s dairy industry. Results of the survey examine the theoretical and methodological foundations of the “lean production” concept: taking into account all the defiitions mentioned above, the following author’s defiition of lean production is put forward: lean production is a system of the enterprise, which is constantly improving, aimed at building all processes in a continuous flw of value creation by preventing and eliminating all types of losses, involving staf in teamwork based on project approaches and maintaining safe working conditions in order to create attractive value for the consumer. Methodological support for rapid assessment of the lean production implementation’s effctiveness on the basis of employee surveys has been developed and the effiency of the lean production implementation at the enterprises of Ukraine’s dairy industry has been assessed. It is concluded about the lack of effctiveness of implementing lean production at three enterprises of Ukraine’s dairy industry. This is due to the short period of the lean production implementation, as Enterprise 1 only started implementation at the end of 2020. Based on the survey and questionnaire of employees and managers of Ukraine’s dairy industry, the main stereotypes related to the implementation of lean production are identifid and refuted, and the reasons for the slow and ineffient implementation of lean production are identifid. Lean manufacturing cannot be implemented once and for all, it must be done constantly, because lean manufacturing is a tool for gaining a competitive advantage. Scientifi novelty: methodological support for rapid assessment of the lean production implementation’s effctiveness has been further developed, which, unlike others, takes into account the peculiarities of the dairy industry and allows to determine problems and prospects for enterprise development on the basis of a questionnaire. A promising direction of research is a more detailed analysis of the “lean production polygon”, which is based on the survey. A more detailed analysis of the underlying three pentagons will reveal problems in the three subsystems of lean production.
  • Документ
    Методичні вказівки до виконання практичних робіт з дисципліни "Капітал підприємства"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Горовий, Дмитро Анатолійович; Сичова, Олена Євгенівна
  • Документ
    Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з дисципліни "Капітал підприємства"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Горовий, Дмитро Анатолійович; Сичова, Олена Євгенівна
    Виконання контрольної роботи студентами заочної форми навчання є складовою частиною навчального процесу, активною формою самостійної роботи студентів. Мета контрольної роботи полягає в закріпленні і поглибленні теоретичних знань, придбаних студентами в процесі вивчення курсу, придбання навичок самостійної роботи з навчальною та спеціальною літературою, придбання навичок робити узагальнення і висновки. При виконанні контрольної роботи необхідно вивчити законодавчі акти, літературні джерела, у яких розглядаються питання запропонованої студенту теми.
  • Документ
    Методологічні основи оцінки сталого розвитку підприємства
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Гришко, А. О.; Нащекіна, Ольга Миколаївна
  • Документ
    Формування управлінської структури на основі холакратії
    (Державний біотехнологічний університет, 2023) Хабалевський, В. А.; Коптєва (Фадєєва), Ганна Миколаївна
  • Документ
    Стратегічні зміни в організаціях під час воєнного стану
    (Державний біотехнологічний університет, 2023) Кулик, А. В.
  • Документ
    Формування корпоративної організаційної культури в умовах дистанційної роботи
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Яценко, Ольга Миколаївна; Шкарупета, Сергій Володимирович
    З переходом на дистанційну роботу за часів карантину та початком введення військового стану функціонування вітчизняних компаній набуло певних трансформацій. Важливим інструментом, який сприяв тому, що колективи продовжили працювати і зберегли свою цілісність, стала наявність і дотримання певних норм і правил корпоративної організаційної культури. Нагальна потреба сьогодення – збереження і формування корпоративної культури, яка б відповідала потребам співробітників і являла собою інструмент досягнення організаційних цілей. Актуальними стають питання розуміння сутності формування корпоративної культури в умовах дистанційної роботи задля збереження корпоративної єдності, системи корпоративних цінностей, емоційної підтримки, мобілізації командної роботи для забезпечення конкурентоспроможності організації. Метою дослідження є аналіз особливостей формування корпоративної культури в умовах дистанційної роботи та роль лідера в цьому процесі. У результаті аналізу з’ясовано, що вивченню корпоративної культури приділяли увагу багато науковців, але особливості формування саме дистанційної корпоративної культури ще не достатньо висвітлені в наукових пошуках. Наголошено, що значна роль у формуванні корпоративної культури належить лідерам. Уточнено поняття віртуальний лідер, як такий, хто визнаний групою як лідер і який здатний організувати спільну взаємодію у віддалених командах, враховуючи вплив факторів внутрішнього і зовнішнього середовища задля досягнення поставлених цілей за допомогою сучасних дистанційних технологій. Наголошено, що дієвим інструментом при формуванні корпоративної культури є правильно обраний і застосований стиль лідерства. Проаналізовано потреби працівників, що під час військового стану зазнали певних трансформацій, а також складові корпоративної культури, які набули нового значення в умовах дистанційної роботи. Запропоновано аналіз переваг і недоліків використання традиційних стилів лідерства при формуванні корпоративної культури в умовах дистанційної роботи. Таким чином лідери, які взяли на себе відповідальність і забезпечили збереження і формування корпоративної культури змогли вижити і продовжити працювати під час війни. Вміле застосування і використання переваг стилів лідерства допомагає долати труднощі, з якими стикаються команди і стає дієвим інструментом антикризового управління.