Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/4708
Title: Роль рефлексии в современном образовании
Role of reflection in modern education
Authors: Дольская, Ольга Алексеевна
Keywords: мышление; понятие; коммуникация; рациональность; знание теоретическое; reflection; education; thought; concept; communication; rationality; theoretical knowledge
Issue Date: 2013
Publisher: Международное философско-космологическое общество
Citation: Дольская О. А. Роль рефлексии в современном образовании / О. А. Дольская // Образ человека будущего: Кого и Как воспитывать в подрастающих поколениях : кол. монография / ред. О. А. Базалук. – Киев : МФКО, 2013. – Т. 3, гл. 4. – С. 96-117.
Abstract: В современных исследованиях, посвященных образованию и, в частности, педагогике часто встречается термин «рефлексия». Автор проанализировала его значение и пришла к выводам, что термин прошел длительный путь развития. Кант один из первых дал его определение, но в дальнейшем его значение трансформировалось настолько, что без знакомства с ним невозможно осознать его расширенное значение. Современное понимание связывается с мышлением, но не по конструированию понятий. Рефлексия направлена на оптимально продуманные действия, организованные на основе теоретического знания. Теоретическое знание служит предпосылкой нашего поведения и действий. Сегодня рефлексия – это умение «работать» с абстракциями, обобщенными принципами, которые представлены в теоретическом знании.
In the modern researches, devoted to education and, in particular, pedagogics often there is a term «reflection». Author analysed his value and came to conclusion, that a term passed the protracted way of development. Edging gave one of the first his determination, but in future his value was transformed so that without the acquaintance with him it is impossible to realize his extended value. The modern understanding contacts with thought, but not on constructing of concepts. A reflection is directed on optimum carefully thought out the actions organized on the basis of theoretical knowledge. Theoretical knowledge serves as pre-condition of our conduct and actions. Today a reflection is ability to «work» with the abstractions, generalized by principles which are represented in theoretical knowledge.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/4708
Appears in Collections:Кафедра "Філософія"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dol'skaya_Rol'_refleksii_2013.pdf290,22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.