Роль рефлексии в современном образовании
Дата
2013
Автори
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Международное философско-космологическое общество
Анотація
В современных исследованиях, посвященных образованию и, в частности, педагогике часто встречается термин «рефлексия». Автор проанализировала его значение и пришла к выводам, что термин прошел длительный путь развития. Кант один из первых дал его определение, но в дальнейшем его значение трансформировалось настолько, что без знакомства с ним невозможно осознать его расширенное значение. Современное понимание связывается с мышлением, но не по конструированию понятий. Рефлексия направлена на оптимально продуманные действия, организованные на основе теоретического знания. Теоретическое знание служит предпосылкой нашего поведения и действий. Сегодня рефлексия – это умение «работать» с абстракциями, обобщенными принципами, которые представлены в теоретическом знании.
In the modern researches, devoted to education and, in particular, pedagogics often there is a term «reflection». Author analysed his value and came to conclusion, that a term passed the protracted way of development. Edging gave one of the first his determination, but in future his value was transformed so that without the acquaintance with him it is impossible to realize his extended value. The modern understanding contacts with thought, but not on constructing of concepts. A reflection is directed on optimum carefully thought out the actions organized on the basis of theoretical knowledge. Theoretical knowledge serves as pre-condition of our conduct and actions. Today a reflection is ability to «work» with the abstractions, generalized by principles which are represented in theoretical knowledge.
In the modern researches, devoted to education and, in particular, pedagogics often there is a term «reflection». Author analysed his value and came to conclusion, that a term passed the protracted way of development. Edging gave one of the first his determination, but in future his value was transformed so that without the acquaintance with him it is impossible to realize his extended value. The modern understanding contacts with thought, but not on constructing of concepts. A reflection is directed on optimum carefully thought out the actions organized on the basis of theoretical knowledge. Theoretical knowledge serves as pre-condition of our conduct and actions. Today a reflection is ability to «work» with the abstractions, generalized by principles which are represented in theoretical knowledge.
Опис
Ключові слова
мышление, понятие, коммуникация, рациональность, знание теоретическое, reflection, education, thought, concept, communication, rationality, theoretical knowledge
Бібліографічний опис
Дольская О. А. Роль рефлексии в современном образовании / О. А. Дольская // Образ человека будущего: Кого и Как воспитывать в подрастающих поколениях : кол. монография / ред. О. А. Базалук. – Киев : МФКО, 2013. – Т. 3, гл. 4. – С. 96-117.