2023 № 1 Економічні науки
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66631
Переглянути
20 результатів
Результати пошуку
Документ Логістична синергія та система безпеки для стабільного розвитку в умовах глобальних небезпек(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Волоснікова, Наталія МиколаївнаСтаття присвячена дослідженню взаємозв'язку між логістичною синергією та системою безпеки як важливими факторами для забезпечення сталого розвитку у контексті глобальних загроз. Розглядається концепція логістичної синергії як ефективного взаємодії та координації різних логістичних елементів з метою досягнення сумарного позитивного впливу. Основна увага статті спрямована на аналіз ролі систем безпеки у забезпеченні сталості розвитку в умовах глобальних небезпек. Досліджується як ефективна система безпеки може впливати на логістичні процеси, забезпечуючи їхню надійність та стійкість до зовнішніх впливів. Також розглядаються практичні аспекти впровадження логістичної синергії та систем безпеки в практику управління в умовах глобальних ризиків. Зроблено акцент на важливості розвитку інтегрованих стратегій, спрямованих на збалансоване поєднання логістичної ефективності та безпеки для досягнення сталого розвитку. Представлено аналіз важливих взаємозв'язків між логістичною синергією та аспектами безпеки, оскільки їх інтеграція може стати ключовим фактором у забезпеченні не лише ефективності, але й стійкості в умовах глобальних викликів. Наведені різні моделі та стратегії, спрямовані на взаємодію між логістичними процесами та системами безпеки, зокрема, в контексті вирішення невизначеності та ризиків, які випливають із глобальних небезпек. Висновки статті можуть бути корисними для логістичних фахівців, дослідників у галузі безпеки та сталого розвитку, а також для практикуючих управлінців, які прагнуть оптимізувати свої стратегії в умовах складних глобальних умов.Документ Використання сітьового методу планування інноваційних процесів при створені й освоєнні нової техніки(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Погорєлов, Сергій Миколайович; Кобєлєва, Тетяна Олександрівна; Самойленко, Владислав СергійовичВ статті розглянуто теоретико-методичні питання планування інноваційних процесів, які здійснюється головним чином за допомогою лінійних (чи стрічкових) графіків Ганта і сітьових методів. Лінійні графіки, як правило, укрупнено відбивають процес створення й освоєння нової техніки (СОНТ) у масштабі часу по основних його стадіях чи етапам. При цьому передбачають, де це можливо, паралельно-послідовне чи паралельне виконання робіт (етапів). Лінійним графікам властиві такі недоліки: умовність при визначенні загальних термінів розробки; неможливість установлення важливості кожної з робіт для досягнення кінцевої мети; труднощі із внесенням коректив у зв'язку зі змушеними простоями і відстрочками за окремими суміжними роботами; неможливість багатоваріантного прогнозування; труднощі із автоматизацією планово-облікових робіт. Ці недоліки значною мірою усуваються застосуванням систем сітьового планування і управління (СПУ). Ця система являє собою комплекс графічних і розрахункових методів, організаційних заходів і контрольних прийомів, що забезпечують моделювання, аналіз і динамічну перебудову плану виконання складних проектів. СПУ є одним з методів кібернетичного підходу до управління складними динамічними системами з метою забезпечення визначених оптимальних показників, наприклад, мінімального часу виконання всього комплексу робіт чи мінімальної вартості розробки. Реалізація досягнень НТП при створенні, виробництві й експлуатації нової техніки підвищує її ефективність і конкурентоздатність у порівнянні з застосовуваною технікою. З іншого боку, безперервність НТП і прискорення його темпів скорочують період ефективності конкретних моделей техніки і зменшують їх сумарний економічний ефект, а відповідно і їхню конкурентоздатність за період використання. У цьому виявляється взаємозв'язок економічної ефективності нової техніки і її морального зносу. Ця форма впливу НТП на економічну ефективність нової техніки висуває в число найважливіших фактор часу. Програш у часі може звести до нуля ефективність найбільш прогресивних на момент розробки технічних засобів. Для більш раннього виходу на ринок особливо важливо при цьому скорочення періоду створення й освоєння виробництва нової моделі і періоду освоєння її проектного випуску.Публікація Інтелектуальна власність як конкурентний ресурс промислового підприємства(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Маслак, Марія ВолодимирівнаУ статті розглянуто теоретико-методичні питання конкурентного використання об’єктів інтелектуальної власності у виробничо-підприємницькій діяльності українських промислових підприємств. Визначено та обґрунтовано три основні напрямки розгляду терміну «інтелектуальна власність»: нормативно-правовий, економічний та управлінський. Рекомендоване автором до наукового обігу визначення терміну «інтелектуальна власність» практично поєднує в собі і правову, і економічну, і організаційну, і управлінську складові цієї дефініції, що досить точно відтворює організаційно-виробничі процеси розробки, розповсюдження та споживання об’єктів інтелектуальної власності та створених з їх використанням ринкових продуктів.Публікація Conflict managment in the international organization(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Novik, I. O.The article is devoted to the fact that conflicts are inevitable in our lives and that conflict management in the international organization is one of the most important areas in the activities of the head because it affects the productivity of employees and it affects the results of the work of the organization as a whole. The article discusses the mechanisms of management as well as the definition of conflict and how to manage stress to avoid conflict situations in the organization. For most companies, the main reason was and remains a conflict of interest of employees, and that would prevent or resolve an existing conflict the article reveals the stages of conflict development and the characteristics of ways to resolve conflicts, as well as methods of behavior of individuals or groups in the conflict, called methods of conflict prevention in the organization, reveals what is conflict forecasting since it plays a not unimportant role in personnel management in the organization. To resolve conflict situations, the leader can turn to methods such as smoothing, cooperation, compromise, etc. The use of these strategies can help resolve conflicts. One of the most effective methods of conflict resolution is a compromise, since most often the conflicting parties use a compromise, since the friendly steps towards which one of the conflicting parties makes, make it possible to achieve an asymmetric (one side can give in more, the other will give in less) or even symmetrical ( parties are trying to make mutual concessions approximately equal to each other) agreement. The main thing to remember is that managing conflicts between employees is a controlled process, and even people with opposite views on the situation can agree. And do not forget about the prevention and forecasting of conflicts in order to prevent the appearance of discontent and tension in the team. Conclusions based on the results of the study are formulated.Публікація The impact of csr on financial performance: controversial empirical evidence and reasons behind it(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Nashchekina, O. M.; Koptieva, Hanna Mykolayivna; Tymoshenkov, Ihor VladyslavovychBusiness case for corporate social responsibility (CSR) is becoming increasingly relevant today because it allows companies to align interests of different groups of stakeholders through creating a shared value. To integrate CSR in a company's business model effectively, it is important to understand the relationship between CSR and financial performance. However, a large number of studies on the impact of CSR on a company's bottom line have yielded controversial results. The goal of this article is to provide an overview of discrepancies in the results of empirical studies on the relationship between CSR and financial performance reported in the literature and summarize the reasons and methodological issues underlying the lack of consensus regarding this relationship. We show that most authors observed a positive impact of CSR on financial performance, however some authors reported a negative, U-shaped, inverted U-shaped, and S-shaped relationships, as well as the absence of any impact of CSR on financial performance. The discrepancy in the results can be related to a multidimensional and heterogeneous nature of CSR, and hence, to the lack of uniformity in measuring it. Similarly, financial performance can also be measured through a variety of indicators, both accounting- and market-based. The differences in the measurement methodology make the results of different studies less comparable. The relationship between CSR and financial performance can also depend on the approach to CSR used by companies. If CSR serves as an instrument for wealth creation, its impact on financial performance should be positive by definition. If CSR is based on purely ethical considerations, it may be merely a cost-center with no economic benefits. The relationship between CSR and financial performance can be weakened or strengthened by a large number of external and internal situational factors, such as the institutional environment, industry dynamism, company size, form of ownership and many others that can have a moderating effect on the relationship. The causality within this relationship can be bidirectional and result in a virtuous cycle, but it can also be reversed and asymmetrical. The ambiguity of the results reported in the literature can be connected with a delayed effect of CSR on financial performance, when it takes some time for investments in CSR to pay off in terms of financial benefits.Документ Economic cooperation in higher education between China and Europe(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Kazakova, Nadiia; Neustroieva, Gelena; Hromov, VadymThe article deals with the scientifically substantiated analyses of the problem of economic cooperation in the field of higher education between China and Europe based on its essential importance for the world problem of developing new innovative sides of higher education. Taking into account the scientific and innovative development of China it is necessary to conduct analyses of the problems of educational-research cooperation between universities of China and EU. This article examines the following analytical questions and identifies factors affecting the development of the education system in modern economic conditions. Factor analysis makes it possible to form the concept of development of economic cooperation in the established macro- and microeconomic conditions; predict educational potential using quantitative assessments and taking into account structural changes and the number of students; to combine supply and demand for highly qualified specialists in popular specialties for the innovative economy. To do this, using a factor approach, it is necessary to monitor the state of scientific and educational cooperation between Chinese and European universities according to key indicators. The general provisions on analysis for solving this problem are given and it is estimated that the analytical approach is the most acceptable, since it allows you to build a diagram for comparing percentage of the quantity of Chinese students in European universities and the quantity of European students at Chinese universities. It is advisable to consider the process of developing and financing the exchange programs for students as the most important factor for educational cooperation. This research paper reveals the fact that China owes its economic growth mainly to the intensive development of its innovations and investments into the education cooperating with foreign countries, using own human resources and raw materials. The article analyzes economists’ views on the process of solving the educational problems of cooperation in the field of education. It should be noted that various educational and scientific programs and initiatives have been established within the framework of cooperation between China and Europe in the field of higher education. One of the key benefits of collaboration is that each party can access the best practices and technologies used by the other party. In order to create an innovative economy, it is necessary to create a human resourse reserve for high-tech and knowledge-intensive industries of the future. Therefore, the task of universities is to provide education at the level of world standards. The research has been developed to estimate that China is a leading country in the educational sector of the economy, which include improving public funding through the creation of a system of subsidies and educational loans, attracting social partnership resources, and using distance learning. The EU and China have agreed to promote the study and teaching of Chinese and European languages, which will allow expanding contacts between people, reaffirming their commitment to multilingualism. The process of cooperation between China and European countries in the sphere of high education, which is currently unfolding, aims to facilitate the development of industrial 4.0 and technology hub in China.Документ Розвиток системи адміністрування податків суб'єктів підприємницької діяльності України(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Замула, Олена Василівна; Замула, Олексій ОлександровичВ статті представлений системний та процесний підходи щодо опису системи адміністрування податків суб'єктів підприємницької діяльності в Україні. З позицій системного підходу адміністрування податків представляє собою систему, яка в елементарному вигляді складається з суб’єкту управління, об’єкту управління і зв'язків між ними, через які відбувається здійснення управлінського впливу на податкові правовідносини особами, основним посадовим обов'язком яких є прийняття рішень та доведення їх до підлеглих. Спираючись на відомі моделі системно-орієнтованого управління організаціями та окремими її елементами, у системі, покликаній забезпечувати дотримання норм податкового законодавства виділити такі складові: вхід системи, що представлений фінансовими, матеріальними, нематеріальними та трудовими ресурсами; керуюча та керована підсистеми, а також вихід системи у вигляді економічних та соціальних результатів діяльності, донарахованих сум податків, офіційної та неофіційної інформації, навчання і розвитку працівників, забезпечення безпеки соціальної взаємодії, тощо. З позицій процесного підходу адміністрування податків є регламентованою законами й іншими нормативно-правовими актами правлінська діяльність, що здійснюється податковими та іншими контролюючими органами. Початок повномасштабного вторгнення в Україну російських військ став відправною точкою виникнення низки проблем у системі та процесах адміністрування податків у нашій державі, що пов'язані з втратою правосуб'єктності платниками податків, повною чи тимчасовою втратою ними об’єктів оподаткування, реєстраційними змінами, технічним унеможливленням реєстрації господарських операцій та здійснення комунікацій з контролюючими органами, тощо. Визначено, що вирішення більшості зазначених проблем лежить у площині оподаткування, тобто прийняття законів, що формують податкову систему. Вважаємо, що в Україні мають бути зменшене податкове навантаження на бізнес та спрощений процес адміністрування податків на найближчі п'ять років по завершенню військових дій на території України для якнайшвидшого відновлення національного бізнесу та залучення іноземних інвесторів.Документ Соціальна відповідальність: практичні аспекти та роль в антикризовому управлінні діяльністю підприємства(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Єршова, Наталя Юріївна; Букатенко, Наталія ОлексіївнаВ статті досліджена корпоративна соціальна відповідальність як антикризова стратегія діяльності підприємства. Визначено, що соціальна відповідальність є складовою корпоративного управління. Систематизовані переваги корпоративної соціальної відповідальності залежно від розміру підприємства при прийнятті антикризових управлінських рішень, які визначені шляхом опитування. Зазначено, що кожна компанія вкладатиме в поняття "вплив на суспільство" свій зміст, залежно від напряму бізнесу та інших особливостей. Розглянуті складові корпоративної соціальної відповідальності на прикладі ДП "ХМ3 "ФЕД". Надана характеристика типів корпоративної соціальної відповідальності залежно вид виду діяльності суб'єктів господарювання. Детально охарактеризовані окремі складові соціальної відповідальності ДП "ХМ3 "ФЕД". Сформовані рівні корпоративної соціальної відповідальності на прикладі промислового підприємства, що може бути покладено в основу розробки маршрутної карти. На основі результатів опитування, встановлені причини виникнення кризових ситуацій на підприємстві. Зазначено, що для подолання кризових явищ важливим є те, наскільки історично прогресивною була організація у своїй участі в корпоративній соціальній відповідальності. Розроблені концептуальні основи антикризового управління діяльністю підприємства на основі соціальної відповідальності. Доведено роль та значення управлінської звітності для донесення інформації стейкголдерам про основні аспекти та результати діяльності суб'єкта господарювання, пов'язані концепцію соціально відповідального бізнесу. Визначені основні функції управлінської звітності в процесі формування корпоративної соціальної відповідальності.Документ Стратегування фінансової системи корпоративного убезпечення промислового підприємства(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Волоснікова, Наталія Миколаївна; Решетняк, Наталя Борисівна; Абрамов, Федір ВолодимировичМетою статті є визначення загальних напрямків стратегування фінансової системи корпоративного убезпечення промислового підприємства. Запропоновано схему формування фінансової стратегії корпоративного убезпечення на підприємстві. Зауважено, що для забезпечення результативності фінансової стратегії системи корпоративного убезпечення підприємства необхідно деталізувати і конкретизувати її функції, ці функції пропонується поділити на дві складові: процеси формування та використання фінансових ресурсів підприємства. Виділено узагальнену схему функцій суб'єктів управління фінансовими ресурсами підприємства. Визначено функції управління фінансовими ресурсами, на основі яких зроблено висновок, що фінансова стратегія системи корпоративного убезпечення на підприємствах забезпечує формування та ефективне використання фінансових ресурсів підприємства, відповідність фінансових дій економічному стану та ресурсним забезпеченням підприємства та правильний вибір цілей фінансових дій та їх маневрування спрямоване для досягнення вирішальної переваги. Відзначено, що цілі стратегії корпоративного убезпечення промислового підприємства мають підпорядковуватися загальній стратегії економічного розвитку, а завданням фінансової стратегії системи корпоративного убезпечення підприємства є: визначення способів проведення успішної фінансової діяльності на підприємствах; визначення перспективних фінансових трансакцій, фінансове забезпечення операційної діяльності на підприємствах, розробка та здійснення заходів, щодо забезпечення фінансової стійкості підприємства, розробка способів виходу із кризового стану, за умови його виникнення та методів управління підприємством. Зауважено, що розгляд та обґрунтування реалізації стратегії формування загальної корпоративної безпеки здійснюється через призму прийняття рішень. Проаналізовано схему формування стратегії загального корпоративного убезпечення. Зазначено, що економічний ефект відіграє важливу роль в економічному розвитку системи корпоративного убезпечення. Зроблено висновок що, дослідження особливостей проявів синергетичних ефектів системи корпоративного убезпечення спонукає до аналізу факторів, які перешкоджають ефективному функціонуванню механізму управління системою корпоративного убезпечення.Публікація Формування конкурентних переваг підприємства на засадах маркетингу цінностей(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Ткачова, Надія ПетрівнаДослідження присвячене вивченню конкурентоспроможності в сучасних умовах ринку, що динамічно розвивається. Обґрунтовано взаємозв'язок конкурентоспроможності та маркетингу. Проведено систематизацію наявних поглядів та підходів до визначення конкурентоспроможності. Виділено переважні характеристики, що виступають як ключовий параметр, фактор, що визначає рівень конкурентоспроможності економічної системи того чи іншого рівня. Використання методології системного аналізу дозволяє подолати суперечності, що склалися в аналізі конкурентних переваг. Завдання підвищення конкурентоспроможності можна успішно вирішувати лише за узгодженні цілеспрямованих і результативних дій держави та вітчизняного бізнесу. Уточнено теоретико-методологічні положення конкурентоспроможності підприємства з урахуванням принципів ціннісного підходу в рамках маркетингу взаємовідносин, у тому числі: розкрито зміст конкурентоспроможності компанії як порівняльної характеристики, що відображає її здатність створювати цінність спільно зі споживачем на базі інтеграції споживчого досвіду використання товару (послуги) та ключових організацій компетенцій; розроблено модель взаємодії компанії та споживача, що забезпечує підвищення конкурентоспроможності компанії за рахунок розвитку лояльності споживача у процесі спільного створення цінності. Обґрунтовано необхідність та важливість формування ціннісного підходу до конкурентоспроможності підприємства як порівняльної характеристики, що відображає його здатність створювати цінність спільно зі споживачем, а також розробка моделі взаємодії уточнюють теоретико-методологічні положення конкурентоспроможності підприємства з урахуванням принципів ціннісного підходу. Результати проведених теоретико-методологічних досліджень науково-дослідними та виробничими підприємствами та організаціями при розробці підходів до забезпечення конкурентоспроможності компанії, створення споживчої цінності, розвитку взаємовідносин компанії та споживача. Процес еволюції від розуміння створення цінності з точки зору орієнтації на продукт чи послугу, що є домінуючою логікою в маркетингу та стратегії, і при русі до розгляду спільного створення цінності з точки зору досвіду, що одержує, перед дослідниками розкриваються нові разючі можливості. Цей новий підхід також дозволяє нам поставити під сумнів глибоко укорінені уявлення про деякі проблеми маркетингу.