2024 № 4 Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/85552

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 10
  • Ескіз
    Документ
    Особливості освітнього середовища у підготовці соціальних працівників
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Анціборенко, Богдан Романович
    Розглянуто особливості освітнього середовища у підготовці соціальних працівників. Визначено ключові компоненти, які впливають на формування професійних компетенцій майбутніх фахівців соціальної сфери. Запропоновано рекомендації для закладів вищої освіти щодо оптимізації освітнього середовища з метою підвищення якості професійної підготовки.
  • Ескіз
    Документ
    Формування лідерських якостей майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти засобами студентського самоврядування
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Лебедик, Леся Вікторівна; Блоха, Олександр
    Розглянуто актуальну проблему формування лідерських якостей майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти засобами студентського самоврядування. Обґрунтовано доведено, що ефективність досліджуваного процесу забезпечує дотримання і реалізація виокремлених ними основних шести педагогічних умов. Розкрито суттєві перешкоди для зростання ролі студентського самоврядування у професійній підготовці майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти: недостатній рівень сформованості у них важливих лідерських якостей і відсутність у майбутніх педагогів навичок щодо саморозвитку лідерських якостей в умовах студентського самоврядування. Зроблено висновок про необхідність подальшого пошуку й удосконалення шляхів формування лідерських якостей майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти засобами студентського самоврядування з метою вироблення перспективних освітньопрофесійних програм їхньої підготовки.
  • Ескіз
    Документ
    Культура ділового спілкування як фактор професійної успішності майбутніх фахівців у системі "людина-людина"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Романовський, Олександр Георгійович; Солодовник, Тетяна Олександрівна; Шаполова, Вікторія Валеріївна; Сергеєва, Тетяна Вікторівна; Мовмига, Наталія Євгенівна
    У статті розглянуто поняття "культура ділового спілкування", проаналізовано взаємозв'язок культури ділового спілкування фахівців соціономічних професій та їхньої професійної успішності, визначено рівень розвитку культури спілкування у майбутніх лікарів, майбутніх психологів і майбутніх педагогів вищої школи, розглянуто перспективи розвитку культури ділового спілкування у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців у системі "людина-людина".
  • Ескіз
    Документ
    Prospects for the unique humanitarian collaboration between NTU "KHPI", Ukraine, and Virginia Teck, UCA, during the russian-ukrainian war
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Pidbutska, Nina; Lapuzina, Olena; Mukuni, Joseph; Skrypin, Alex
    Modern psychological and pedagogical approaches of the two-year partnership between NTU "KhPI", Ukraine, and Virginia Tech, USA, carried out directly during the war, were considered. The relevant scientific literature was analyzed and experts from both universities, as well as students and postgraduates, were involved in joint workshops, conferences, and round tables. Scientific literature on international partnership was analyzed, which is extremely important in a time characterized by a chaotic, uncertain and often violent global context. Experts, students and graduate students of both universities were held, who participated in joint workshops, conferences, round tables, etc. Information on the conceptualization and studies of the phenomenon of such collaboration, which is important for successful international study implementation of the humanitarian educational component in higher education based on innovative teaching methods is presented.
  • Ескіз
    Документ
    Педагогічні умови формування базової професійної компетентності майбутніх інженерів у процесі математичної підготовки у ЗВО
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кузнецова, Ганна Анатоліївна
    Метою статті є теоретичне обґрунтування та визначення педагогічних умов, які сприяють ефективному формуванню базової професійної компетентності майбутніх інженерів у процесі математичної підготовки в закладах вищої освіти. Запропоновано застосування сучасних методів та засобів реалізації визначених умов, зокрема метод проєктного та групового навчання, моделювання, проблемного викладу, "перевернутого навчання", "мозковий штурм", бесіда, дискусія, рольова та ділова гра, наочні методи; інтеграція математичних задач у практичні інженерні контексти; індивідуальна, парна, групова, самостійна робота; рефлексивні вправи; співпраця з роботодавцями та практиками. Такі підходи сприяють не тільки формуванню базової професійної компетентності майбутніх інженерів, а й розвитку критичного мислення, аналітичних здібностей і професійно важливих якостей.
  • Ескіз
    Документ
    Результати педагогічного експерименту формування самоосвітньої компетентності у майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей у процесі професійної підготовки
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кравцова, Наталія Вікторівна
    Проаналізовано результати педагогічного експерименту формування самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей у процесі їхньої професійної підготовки. Підкреслено важливість самоосвітньої компетентності за значних темпів інноваційного розвитку машинобудівної галузі та суттєвого навантаження на самостійну роботу студентів відповідно до сучасних навчальних планів у закладах вищої технічної освіти. Було представлено структурно-функціональну модель формування самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів-машинобудівників, наведено методики діагностики показників сформованості самоосвітньої компетентності. Використано метод статистичної обробки отриманих даних за допомогою φ-критерія Фішера.
  • Ескіз
    Документ
    Теоретико-емпіричні аспекти визначення змісту поняття "готовність майбутніх викладачів вищої школи до педагогічної творчості"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Ігнатюк, Ольга Анатоліївна; Сидоренко, Олександр Олександрович
    Статтю присвячено теоретичному та емпіричному дослідженню феномена творчості, який є предметом міждисциплінарного вивчення соціально-гуманітарних наук. Автори наголошують, що зміст поняття не визначається його терміном (назвою), але розкривається за допомогою визначення. У ході дослідження встановлено, що визначення є певним завершальним етапом у виробленні поняття і вирішує такі пізнавальні завдання: розкриває зміст поняття і виокремлює його від інших споріднених понять. У статті представлено результати вивчення теоретичних доробок вітчизняних та закордонних вчених щодо визначення поняття "творчість". Розкрито теоретичні аспекти поняття творчість у філософсько-соціологічному, психологічному та педагогічному вимірах. Дослідниками запропоновано змістовну модель готовності майбутніх викладачів вищої школи до педагогічної творчості на основі теоретико-емпіричних аспектів.
  • Ескіз
    Документ
    Формування базової, професійної та самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-бакалаврів як важлива складова їх якісної підготовки у закладах вищої освіти
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Романовський, Олександр Георгійович; Гура, Тетяна Віталіївна; Ігнатюк, Ольга Анатоліївна; Солодовник, Тетяна Олександрівна
    Особливу увагу приділено проблемам формування базової, професійної та самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-бакалаврів технічних закладів вищої освіти, яка залишається поза увагою науковців, незважаючи на те, що процес гуманізації вищої інженерної освіти вимагає від майбутніх фахівців постійного удосконалення професійних вмінь. Розглянуто детально ключові компоненти базової компетентності майбутніх інженерів. Запропоновано групи методів, що входять до процесу формування базової компетентності майбутніх інженерів-бакалаврів у ЗВО. Особливу увагу автори приділили якісній підготовці науково-педагогічних кадрів. Розкрито основні аспекти формування професійної компетентності бакалаврів, майбутніх хіміків-технологів, які сприяють підвищенню якості їх професійної підготовки. В статті акцентовано увагу на ролі внутрішньої мотивації здобувачів на процес успішного формування самоосвітньої компетентності. Доведено, що процес формування самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей неможливий без діалогічної взаємодії "студент-викладач".
  • Ескіз
    Документ
    Структурний аналіз самосвідомості студентів та її роль у процесі професійно-особистісного саморозвитку
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Михайличенко, Валентина Євдокимівна; Грень, Лариса Миколаївна
    Стаття присвячена структурному аналізу самосвідомості та визначенню її ролі в процесі професійно-особистісного саморозвитку студентів; доведено, що вдосконалення особистості як самоорганізуючої та самопрограмуючої системи можливе лише за умови обов'язкового розвитку самосвідомості; показано, що інтерес до цієї проблеми з боку педагогіки та психології виправданий; розкрито зміст понять "самосвідомість" і "саморозвиток" студентів; доведено необхідність формування самосвідомості у процесі професійно-особистісного саморозвитку студентів, яка включає здібності до самопізнання, рефлексію, самооцінку, самоконтроль, самовдосконалення. Представлено результати дослідження, проведеного серед студентів НТУ "ХПІ", у якому наведено наявність окремих компонентів самосвідомості, розкрито їхню роль у особистісному зростанні. Розглянуто формуючу роль Я-концепції як основи розвитку професійної самосвідомості студентів. Доведено, що вдосконалення людини як самоорганізуючої та самопрограмуючої системи можливе лише завдяки обов'язковому розвитку самосвідомості.
  • Ескіз
    Документ
    Резильєнтність людини: трансформація наявних і пошук інноваційних дидактичних практик
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Книш, Інна; Підбуцька, Ніна Вікторівна
    Проаналізовано останні дослідження й публікації щодо потрактування поняття "резильєнтність"; доведено, що його розуміють як життєздатність і життєстійкість одночасно. Розглянуто нові принципові підстави організації освітнього процесу в інноваційному суспільстві. Констатовано, що еволюціонування освітнього процесу від системи до мережі спонукає до вдосконалення наявних і пошуку інноваційних дидактичних практик, які відповідали б вимогам часу й психологічним особливостям учасників освітнього середовища. Наголошено на трансформації практик трансверсальних компетенцій, завдяки яким самодетермінований розвиток із орієнтацією на психологічну резильєнтність освітніх результатів має стати максимально успішним. Розглянуто зміну поглядів на зміст освітніх взаємин і якість освітніх результатів. Зазначено, що в традиційній педагогіці переважав інформаційно-знаннєвий підхід до освіти, внаслідок чого більшість дидактичних принципів стосувалися навчання як забезпечення учасників освітнього процесу знаннями, вміннями та навичками. Доведено, що нині акценти змінюються. Зроблено висновок про те, що академічна резильєнтність як дидактичний принцип має поліпарадигмальний характер, оскільки перебуває не просто у сфері інтересів різних предметних галузей педагогіки, а в точці перетину парадигм розвитку людського капіталу, наукового знання й соціального розвитку.