2023 № 4 Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 10 з 10
  • Документ
    Структурні компоненти управлінської компетентності майбутніх офіцерів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Пономаренко, Павло Миколайович
    У статті обґрунтовано та визначено структуру управлінської компетентності майбутніх офіцерів, яка включає такі компоненти: мотиваційний (передбачає наявність стійкого інтересу у майбутнього офіцера до здійснення управлінської діяльності на засадах гуманізму); когнітивний (характеризується сукупністю знань); функціональній (передбачає можливість здійснення управлінської діяльності); педагогічний (характеризується готовністю навчати та виховувати особовий склад військової частини); особистісний компонент (передбачає сформованість сукупності професійно важливих якостей).
  • Документ
    Формування лідерських якостей у студентів соціальних спеціальностей: педагогічні підходи та виклики
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Зеленська, Людмила; Черкашин, Андрій Іванович; Анціборенко, Богдан Романович
    У статті розглянуто основні педагогічні підходи при формуванні лідерських якостей у здобувачів вищої освіти. Надана характеристика кожного з підходів та проаналізовані педагогічні виклики, які трапляються на шляху формування лідерських якостей у студентів. На основі аналізу педагогічних підходів та викликів були виокремлені особливості прояву лідерських якостей у фахівців соціальної сфери та сформовані рекомендації щодо їх ефективного формування.
  • Документ
    Особливості формування інформаційної культури майбутніх фахівців цифрового дизайну (освітньо-професійна програма "Технології цифрового дизайну")
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Гладченко, Оксана; Ратушняк, Тетяна; Омельчук, Антон; Ніжегородцев, Владислав; Вишемірська, Ярослава; Беспарточна, Олена Іванівна
    У статті досліджено поняття "інформаційна культура" та визначено підходи до визначення інформаційної культури фахівця, проаналізовано освітньопрофесійну програму "Технології цифрового дизайну" Державного податкового університету спеціальності 122 "Комп'ютерні науки". Розкрито змістову частину кожної навчальної дисципліни професійної підготовки та проведено їхній аналіз. Визначені шляхи вдосконалення освітньо-професійної програми "Технології цифрового дизайну" Державного податкового університету спеціальності 122 "Комп'ютерні науки".
  • Документ
    Системний характер формування інтелігентності
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Кіпенський, Андрій Володимирович; Пономарьов, Олександр Семенович
    Показано, що інтелігентність відіграє важливу роль у забезпеченні нормального функціонування і розвитку соціуму, у здійсненні науково-технічного та соціального прогресу, становленні сприятливих міжособистісних взаємовідносин та формуванні й дотриманні духовно-культурних основ суспільної життєдіяльності. Уточнено сенс і структуру феномену інтелігентності. У зв'язку з істотною складністю й суперечливістю цього феномену обґрунтовано необхідність системного підходу до формування і розвитку інтелігентності. Доведено, що саме системність допомагає визначити можливості, умови та обмеження, характерні для процесів формування і розвитку інтелігентності. Узагальнено структуру інтелігентності, яка охоплює високий професіоналізм інтелігента, його моральність, порядність та відповідальність, ціннісне сприйняття своєї професії та гуманістичну систему життєвих цілей і цінностей.
  • Документ
    Наратив як засіб перетворення травматичних досвідів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Клочко, Софія Андріївна
    Розглянуто поняття "наративної терапії", проаналізовано різноманітні дослідження та роботи присвячені вивченню наративного підходу в практичній діяльності. Сформульовано переваги використання наративного методу у психологічній діяльності, а також описано недоліки, з якими може зіткнутися фахівець під час використання даного методу в роботі.
  • Документ
    Особливості розвитку стресостійкості майбутніх психологів методами гештальт-терапії
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Овчиннікова, Ольга; Підбуцька, Ніна Вікторівна
    У статті проаналізовано наукову літературу присвячену темі стресостійкості. Схематично представлено процес впливу факторів стресу на людину. Наглядно проілюстровано місце реакцій організму на вплив стресорів у процесі розвитку стресостійкості. Дано власне визначення поняттю стресостійкість. Виділено основні складові стресостійкості. Обґрунтовано необхідність розвитку стресостійкості майбутніх психологів. Висвітлено значущість використання методів гештальт-терапії у процесі розвитку стресостійкості майбутніх психологів.
  • Документ
    Ресурси адаптації до навчання студентів ─ майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей за сучасних освітніх умов
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Кравцова, Наталія Вікторівна
    В статті розглянуто вплив воєнного стану на самоосвітню діяльність студентів ─ майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей у закладах вищої освіти. Обґрунтовано необхідність підвищення внутрішнього ресурсу у здобувачів освіти для їхньої ефективної адаптації до кризових непередбачуваних змін в освітньому середовищі та пов'язаних з цим стрес-факторів. Підтверджено аргументи щодо визначення психологічного благополуччя студентів способом дієвого керування стресами та результативного навчання в умовах стрес-ситуацій і невизначеності. В статті наведено результати педагогічного експерименту з метою визначення зв’язку між психологічним благополуччям майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей та їхньою самоосвітньою діяльністю в освітніх умовах сьогодення. Підкреслено значущість самостійної пізнавальної діяльності студентів-машинобудівників, що полягає в здатності протистояти викликам і в освітньому середовищі, і в позааудиторному житті студентів, що позитивно впливає на рівень їх психологічного благополуччя.
  • Документ
    Комунікація як основа успішної реалізації партнерської взаємодії у педагогічній діяльності в умовах дистанційного навчання
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Чебакова, Юлія Григорівна; Нагла, Дарина Євгенівна
    Стаття присвячена аналізу процесу комунікації як основи успішної реалізації партнерської взаємодії у педагогічній діяльності в умовах дистанційного навчання. Проаналізовано теоретичні аспекти комунікаційного процесу, до яких було віднесено: розуміння ролі учасників комунікаційного процесу, засоби комунікації (мовні, невербальні, письмові), психологічні особливості комунікації в освіті. Досліджено специфіку партнерської взаємодії в освітньому процесі в умовах дистанційного навчання. Визначено основні структурні компоненти партнерської взаємодії: учасники, мета, ресурси, стратегія, комунікація, взаємодія та співпраця, оцінка. Визначено напрями, якими комунікація забезпечує успішність реалізації партнерської взаємодії, серед них: формування та підтримка відносин довіри, координація дій, розв'язання конфліктів, розвиток метакогнітивних навичок, підтримка мотивації та взаємодії.
  • Документ
    Formation of emotional intelligence in the process of preparation of future social professionals in higher education institutions
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Gren, L. M. ; Kirsanov, Ivan
    The article emphasizes the importance of the role of education as one of the main components of supporting the transition period of Ukraine on the way to the EU and NATO; it has been proven that the formation of a new philosophy of higher education is simultaneously connected with emotional intelligence, which is of great importance in the training of future specialists in the social sphere in institutions of higher education. It was determined that the state and development of the modern Ukrainian economy depends on the quality of personnel training provided by universities. It was found that the lack of management culture, the insufficient level of moral and ethical training of specialists in the social sphere and qualified specialists in the field of professional ethics is an obstacle to the creation of an emotional and ethical infrastructure in Ukraine. The opinion is substantiated that the wide application of active learning methods with the analysis of real and educational business situations and the regular professional practice of future specialists in the social sphere at enterprises, firms, state authorities and local governments will ensure the effectiveness of the training of specialists in the social sphere, will contribute to the formation and development of ethical norms and emotional intelligence.
  • Документ
    Компетентісний підхід у процесі професійної та фундаментальної підготовки майбутніх інженерів-бакалаврів в умовах освітніх трансформацій
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Романовський, Олександр Георгійович; Ігнатюк, Ольга Анатоліївна; Гура, Тетяна Віталіївна; Грень, Лариса Миколаївна; Солодовник, Тетяна Олександрівна
    Статтю присвячено проблемі запровадження компетентнісного підходу у професійній та фундаментальній підготовці майбутніх інженерів бакалаврів різних спеціальностей у технічному університеті в умовах освітніх трансформацій та приєднання до європейського освітнього простору. В умовах модернізації вітчизняної освіти особливої значущості набуває проблема професійної підготовки фахівців, конкурентоздатних на ринку праці, компетентних, які вільно володіють своєю професією. У ході дослідження встановлено, що модернізація освітньої діяльності відбувається в контексті європейських вимог, принципів і стандартів держав ЄС. Доведено, що упровадження компетентнісного підходу в освіту країн-членів ЄС передбачає, що знання практичного спрямування відповідають чотирьом складовим: знати що, знати чому, знати як, знати хто. У статті обґрунтовано низку зовнішніх та внутрішніх чинників, які зумовлюють актуальність упровадження в освітню практику України компетентнісного підходу. Проведений аналіз наукових досліджень дозволив визначити ключові елементи професійної компетентності майбутнього інженера. Розкрито зміст особливостей запровадження компетентнісного підходу в процесі професійної та фундаментальної підготовки майбутніх інженерів бакалаврів різних спеціальностей в умовах освітніх трансформацій.