2022 № 2 Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 9 з 9
  • Документ
    Особливості впливу соціальних мереж на студентів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Стельмах, Оксана
    Висвітлено актуальність проблематики віртуальних соціальних мереж, що дедалі більше інтегрується в процеси та простір соціалізації людини. Здійснено теоретико-емпіричний аналіз впливу соціальних мереж на студентів. Проаналізовано особливості комунікації студентів в сучасному Інтернет-просторі. Виділено ознаки Інтернет-залежності юнаків. Обґрунтовано причини вибору інтерактивного способу спілкування. Встановлено, що більшість респондентів є активними користувачами соціальних мереж, мають емоційні труднощі у повсякденному спілкуванні та у студентів переважає середній рівень самотності.
  • Документ
    Сучасні інформаційно-комунікаційні технології для забезпечення якісного дистанційного навчання
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Гладченко, Оксана; Ратушняк, Тетяна; Беспарточна, Олена
    Розглянуто основні питання в умовах світової пандемії та цифрової трансформації суспільства, із якими зіткнулась галузь освіти, зокрема посередній рівень використання технологій дистанційного навчання учасниками процесу, недостатній рівень цифрової грамотності та навичок володіння інформаційно-комунікаційними технологіями, неструктурованість навчального матеріалу на освітніх платформах та відсутність якісного зворотного зв'язку із здобувачами освіти. Доведено, що становлення нових підходів до організації дистанційного навчання, запровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій дистанційної освіти та успішна адаптація до них є на сьогодні індикаторами якості надання освітніх послуг. У рамках модернізації галузі освіти українське суспільство і держава поступово опановують технології, орієнтовані на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання та придатність до застосування у дистанційному навчанні. У статті висвітлено проблему вибору системи управління освітнім процесом, подано перелік сучасних та новітніх освітніх платформ, додаткових або альтернативних цифрових інструментів для забезпечення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання, розглянуто їхні функціональні можливості, переваги та недоліки. Наведено найбільш популярні технології дистанційного навчання за даними опитувань Державної служби якості освіти України: месенджер Viber, платформа відео конференцій Zoom, соціальна мережа Facebook, спеціалізовані системи управління навчальним процесом Microsoft Teams, GoogleClassroom, Moodle. Зроблено короткий огляд менш відомих систем управління навчальним процесом таких, як платформи HUMAN, Нові знання, Єдина школа. У статті відзначено позитивну роль у розвитку неформальної освіти таких освітніх платформ, як Prometheus, ED-ERA, iLEARN, LearningApps. Продемонстровано, що українська галузь освіти має достатню кількість інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення якісної організації дистанційного навчання і адаптації до нових умов епохи цифрової трансформації суспільства.
  • Документ
    Теоретичні засади самозбережувальної поведінки майбутніх фахівців екстремального виду діяльності
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Сірко, Роксолана; Годій, Лілія
    У статті проаналізовано теоретичні аспекти понять "компетентність", "професійна компетентність", “професійно-екстремальна компетентність” у різних наукових джерелах. Розглянуто етимологію та лексичне значення терміну "компетентність", встановлено, що для фахівців, що працюють в екстремальних умовах, важливим є формування професійно-екстремальної компетентності. Під професійно-екстремальною компетентністю ми розуміємо складну систему діяльнісно-рольових (знань, вмінь, навичок) та особистісних (професійно важливих якостей) характеристик, які забезпечують здатність і готовність фахівця ефективно виконувати професійні завдання в особливих та екстремальних умовах.
  • Документ
    Теоретичні засади самозбережувальної поведінки майбутніх фахівців екстремального виду діяльності
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Слободяник, Володимир; Шевелєва, Юлія
    Статтю присвячено теоретичним засадам самозбережувальної поведінки майбутніх фахівців екстремального виду діяльності. Проаналізовано етимологію та лексичне значення терміну "самозбереження". Здійснено теоретичний аналіз самозбережувальної поведінки та її критеріїв у наукових джерелах. Встановлено, що більшість дослідників розрізняють поняття самозбережувальної та здоров'язбережувальної поведінки, здорового способу життя, спільним завданням яких є турбота про здоров'я та збереження життя індивіда. Виявлено, що низка питань залишається невирішеною: відсутня концепція самозбережувальної поведінки особистості в особливих та екстремальних умовах діяльності; недостатньо розроблені технології здоров'язберігаючого навчання та виховання у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання; недостатньо досліджені специфіка та стрес-чинники екстремальної діяльності та їх вплив на психічне та фізичне здоров'я працівників.
  • Документ
    Формування навичок саморегуляції у магістрів освітніх, педагогічних наук
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Романовська, Олена Олександрівна
    У роботі висвітлено теоретичні основи проблеми формування навичок саморегуляції у майбутніх викладачів вищої школи, виявлено особливості; обґрунтовано та перевірено психолого-педагогічні умови формування навичок саморегуляції у майбутніх викладачів вищої школи; розроблено методичні рекомендації для викладачів.
  • Документ
    Лідерство в управлінні проєктами
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Пономарьов, Олександр Семенович; Чеботарьов, Микола Корнійович; Харченко, Алла Олександрівна; Грінченко, Марина Анатоліївна
    Обґрунтовано необхідність розвинених лідерських якостей керівників і всіх фахівців із управління проєктами як важливої передумови ефективного використання цієї технології. Показано, що теорія і практика управління проєктами напрацювали цілу гаму ефективних підходів до організації діяльності проєктної команди й успішного виконання достатньо складних і відповідальних комплексів робіт. Доведено, що ці комплекси, звичайно спрямовані на отримання принципово нових, а часто й унікальних результатів, і являють у своїй системній цілісності проєкт. Виявлено, що основними вимогами до нього виступають чіткі часові рамки його виконання, дотримання заздалегідь узгодженого бюджету і показників якості. Встановлено , що забезпечення цих вимог істотною мірою визначають професіоналізм, управлінська компетентність та особистісні риси і якості керівника.
  • Документ
    Формування лідерського потенціалу інтелігента
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Гура, Тетяна Віталіївна; Пономарьов, Олександр Семенович
    Обґрунтовано значення розвитку лідерських якостей представників різних верств інтелігенції як важливої передумови успішного виконання ними своєї суспільної місії. Показано, що належний лідерський потенціал у поєднанні з високою загальною і професійною культурою інтелігента та його багатим духовним світом істотно підвищує можливості і творчої діяльності інтелігента, і з його впливу на розвиток духовності й культури широких верств населення. Проаналізовано сенс понять “інтелігентність лідера” та “лідерство інтелігента”, розкрито їхню роль в процесах суспільного розвитку. Показано цілі, зміст і характер формування рис і якостей лідерства та інтелігентності майбутніх фахівців Розглянуто можливість використання синергетичного ефекту, що виникає в результаті цільового розвитку якостей інтелігентності та лідерства студентів як майбутніх фахівців під час формування їхньої професійної та соціальної компетентності.
  • Документ
    A pedagogue’s facilitation competency in teaching foreign students
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Hren, L. M.; Cherkashyn, Andrii; Karlyuk, Serhii
    On the outcomes of analyzing the scientific literature on pedagogic facilitation, it is proved in the article that no issues concerning a higher education institution pedagogue’s facilitative competence in foreign students training have been raised by scientists; the notions of “competence”, “professional interests”, “facilitation”, “facilitator pedagogue”, “facilitation competence” are defined; the role of a facilitator pedagogue in forming persistent interest in foreign students to their future professional activity is disclosed, as well as requirements for his or her personality and professional traits; on the experience of work with foreign students, conclusion is made concerning the use of interactive methods of teaching at the lectures and in practical classes; an example is given of possible topics and questions to be discussed at trainings, pedagogical workshops on facilitation pedagogy; it is noted that a facilitator pedagogue is to apply creative approach to teaching foreign students, forming in them not only interest in future professional activity, but also the pedagogue’s facilitative competence.A pedagogue’s facilitation competency in teaching foreign students.
  • Документ
    Forming grammatical competence while teaching professionally-oriented foreign language in non-linguistic universities
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Berkutova, Tetyana Ivanivna; Vrakina, V. V.; Sadkoska, V. A.
    The article deals with teaching grammar in Ukrainian education community. Students start learning grammar at secondary, sometimes even at primary schools, and continue acquiring it while studying at institutions of higher education. However, qualitative progress in grammar usage while writing and speaking English is rarely seen. One possible explanation is that there is a widely adopted approach in Ukrainian education system according to which the formation of grammatical competence goes through a number of fixed steps from grammar knowledge to speech practice. It is assumed that detailed and thorough knowledge of rules of English grammar and their difference from grammar rules of the Ukrainian language contributes to better understanding of peculiar features of the English language and further it positively influences the acquisition of all language skills and abilities. Unfortunately, considering the real situation of teaching English at Ukrainian universities under conditions of insufficient class-room academic hours, such an approach does not bring desired results. Communicative approach of teaching foreign languages and competencies that are to be developed demands a different approach to teaching grammar that is a holistic approach.