Вісник № 02. Машинознавство та САПР
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56166
Переглянути
16 результатів
Результати пошуку
Документ Аналітичний огляд досліджень та розробок елементів систем підресорювання бронемашин легкої категорії за масою (оглядова стаття)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Зінченко, Олена ІванівнаПроведений аналіз матеріалів з питань проєктування бронемашин легкої категорії. Розглянуті основні математичні моделі з моделювання динамічних процесів, напружено-деформованого стану у системі "бойовий модуль – корпус – підвіска". Проаналізовані публікації по проєктуванню торсіонних валів підвіски. Оскільки на сьогоднішній день відсутня відповідна теоретична база для розв'язання задач параметричного синтезу елементів систем підресорювання, а існуючі математичні моделі потребують вдосконалення, то ставляться основні задачі, які потребують розв'язання або вдосконалення існуючих рішень. Також потрібні такі розробки, які б враховували технічні рішення, процеси і стани, етапи виготовлення, умови експлуатації та бойового застосування, тобто такі, що відображали б усі етапи життєвого циклу елементів систем підресорювання легких броньованих машин.Документ Обобщенные критерии нагрузочной способности промышленных роботов(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Яглинский, Виктор Петрович; Гутыря, Сергей Семенович; Хомяк, Юрий Мефодиевич; Беликов, Виктор ТрифоновичВыполнен анализ соответствия совокупности функциональных показателей промышленных роботов признакам условий критериального подобия. С применением методов теории размерностей определены критерии подобия функциональных свойств грузоподъемности, быстродействия и динамичности промышленных роботов по вращательным и поступательным степеням подвижности. Создана необходимая совокупность критериев и предложена концепция определения обобщенных критериальных комплексов нагрузочной способности для модулей, агрегатов и всей конструкции робота в целом с применением метода дефрагментации и усреднения соответствующих критериев по степеням подвижности. Предложенный критерий быстродействия дает возможность сравнить быстродействие группы роботов по трем кинематическим показателям: скорости, ускорению и интервалу допустимых перемещений. Для роботов легкой грузоподъемности представлено техническую эволюцию рассматриваемых критериальных комплексов. Замечено, что с увеличением зоны достижимости робота критерий грузоподъемности для всех роботов снижается. Разработанные критерии позволяют оценить быстродействие и нагрузочную способность робота любой конструкции и могут быть использованы при определении технического уровня роботов и выявлении резервов его повышения.Документ Розрахунково-експериментальні дослідження напружено-деформованого стану дискретно-континуально зміцнених деталей машин(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Веретельник, Олег Вікторович; Ткачук, Микола Миколайович; Кравченко, Сергій Олександрович; Саверська, Марія Сергіївна; Куценко, Сергій Володимирович; Грабовський, Андрій Володимирович; Клочков, Ілля Євгенович; Ткачук, Микола АнатолійовичУ роботі описано розроблені моделі та результати розрахунково-експериментальних досліджень напружено-деформованого стану дискретно-континуально зміцнених деталей машин. Особливістю таких способів зміцнення є те, що одна із контактуючих деталей оброблена шляхом індентування у її поверхневі шари множини островків більш міцного матеріалу. Інша деталь оброблена шляхом корундування поверхневого шару. У результаті елементи контактної пари взаємодіють переважно по острівцях більш міцного матеріалу. Відповідно, між тілами виникає лабіринт мікроканалів для мастила. Крім того, контактні навантаження діють більш інтенсивно на більш міцний матеріал дискретних зон. Отже, відбувається підвищення міцності та довговічності деталей при навантаженні. На ці показники суттєво впливають режими технологічного процесу зміцнення. Зокрема, це форма зони дискретного зміцнення, а також властивості матеріалу корундового шару. Ці чинники були проварійовані у ході розрахунків напружено-деформованого стану фрагментів контактуючих тіл. Установлені залежності характеристик напружено-деформованого стану від варійованих параметрів. Розроблені рекомендації стосовно обґрунтування параметрів технологічних процесів дискретно-континуального зміцнення деталей машин.Документ Оптимальне проектування циліндричних зубчастих передач з опукло-увігнутим контактом: цільова функція та змінні проектування(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Устиненко, Олександр Віталійович; Левін, Нікіта Олександрович; Бондаренко, Олексій Вікторович; Бошанскі, Мірослав; Протасов, Роман Васильович; Андрієнко, Сергій Володимирович; Матюшенко, Микола ВасильовичЗниження маси та габаритів зубчастих передач є актуальною задачею сучасного машинобудування. Одним із перспективних шляхів її розв'язання є застосування зачеплення з опукло-увігнутим контактом зубців. Тому дослідження присвячено розробці методів оптимального проектування циліндричних зубчастих передач з опукло-увігнутим контактом робочих поверхонь. Критерії оптимальності: мінімальні контактні напруження та (або) мінімальні відносні швидкості ковзання з урахуванням конструктивних, геометричних та технологічних обмежень. У якості об'єкта дослідження обрано С – С зачеплення, воно запропоновано словацькими вченими М. Бошанскі та М. Верешем. Побудовано цільову функцію для випадку мінімізації контактних напружень. Критерій оптимальності сформульовано так: контактні напруження σ H у зачепленні повинні приймати мінімально можливе значення при виконанні усіх обмежень. Також побудовано цільову функцію для випадка мінімізації відносних швидкостей ковзання профілів. Критерій оптимальності сформульовано так: відносні швидкості ковзання профілів λ у крайніх точках зачеплення повинні приймати мінімально можливе значення при виконанні усіх обмежень. Визначені змінні проектування: кут зачеплення в полюсі α С , радіус кривизни верхньої частини лінії зачеплення r kh , радіус кривизни нижньої частини лінії зачеплення r kd . Обрано метод розв'язання задачі оптимального проектування. З усього різноманіття було обрано метод зондування простору параметрів проектування. У якості пробних точок використовуються точки ЛПτ-послідовності. Метод дає змогу оперувати значною кількістю параметрів – до 51, забезпечує достатньо велику кількість рівномірно-розподілених пробних точок – до 2 20 . У подальших дослідженнях планується сформувати систему обмежень на змінні проектування, розробити методики та алгоритми розв’язання задачі, а також провести тестові та перевірочні розрахунки з метою підтвердження та оцінки отриманих теоретичних результатів.Документ Розроблення статистично осереднених моделей деформування матеріалів із випадковою мережевою будовою різноорієнтованих волокон(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Ткачук, Микола МиколайовичУ роботі описано розроблені статистично осереднені моделі деформування матеріалів із випадковою мережевою будовою різноорієнтованих волокон. Створені нові методи аналізу напружено-деформованого стану та мікромакромеханічні моделі деформування матеріалу в об'ємі тіл із матеріалу з мережевою структурою із урахуванням структурних і фізичних нелінійностей. Ці моделі побудовані на основі мікромеханіки мережевих структур на рівні статистичних наборів їх ланцюжків. Новизна підходів, моделей, методів та отриманих результатів полягає у створенні теоретичних основ аналізу деформування нетрадиційних мережевих матеріалів. Пропонуються нелінійні математичні моделі деформування матеріалів у вигляді хаотичної мережевої структури одновимірних фрагментів, які побудовані із залученням принципово нових підходів до опису фізико-механічних властивостей на мікрорівні статистичних наборів волоконних ланцюжків і просторової гомогенізації їх макровластивостей. Порівняно із традиційними моделями вони більш адекватно моделюють особливості деформування матеріалів у вигляді просторових хаотичних та упорядкованих мережевих структур, оскільки не залучають низки додаткових нефізичних гіпотез. Це створює принципово нові можливості не тільки для аналізу властивостей таких матеріалів, але й при створенні нових із заданими властивостями. Із застосуванням створених методів, моделей та засобів досліджень створено основу для розв'язання низки модельних та прикладних задач. Визначено характер деформування нетрадиційних матеріалів із мережевою структурою одновимірних елементів. Установлено макровластивості цих матеріалів на основі розроблених мікромеханічних моделей, варіаційних постановок та методів осереднення.Документ Показники працездатності конхоїдальних циліндричних прямозубих передач з підвищеною вантажопідйомністю. Теорія(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Ткач, Павло Миколайович; Носко, Павло Леонідович; Башта, Олександр Васильович; Бойко, Григорій Олексійович; Герасимова, Ольга ВячеславівнаСтаття присвячена актуальному завданню підвищення показників працездатності зубчастих приводів машин. Для вирішення зазначеного завдання у статті запропоновано застосувати конхоїдальне зачеплення, виготовлене зі зміщенням вихідного контуру та особливими умовами контакту. Особливістю запропонованого зачеплення є менша у порівнянні зі звичайним конхоїдальним зачепленням чутливість до похибок виготовлення та монтажу. У результаті теоретичних досліджень були визначені показники працездатності такого зачеплення. Областю застосування нового зачеплення є приводи машин для передачі великих потужностей.Документ Современные тенденции проектирования, исследования и использования гидравлических машин в приводах механизмов и трансмиссиях (обзорная статья)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Сериков, Владимир ИвановичРабота посвящена обзору современных тенденций проектирования, исследования и использования гидравлических машин в приводах механизмов и трансмиссиях. Проведен анализ применения гидромеханических трансмиссий. Описаны преимущества и недостатки гидромеханических трансмиссий по сравнению с механическими. Выполнен краткий обзор современных подходов к проектированию новых изделий с учетом существующих информационных технологий. Проанализированы современные программные продукты, предназначенные для сопровождения проекта на разных этапах жизненного цикла изделия. Было выяснено, что в настоящий момент времени появление отдельных вариантов узкоспециализированного программного обеспечения с современным интерфейсом для синтеза структуры проектируемого изделия не дает возможности решать проблемы синтеза и структурного анализа гидромеханических трансмиссий. Проведен обзор анализа эксплуатационных факторов, влияющих на отказоустойчивость и параметры работы гидрообъемных передач в целом и гидромеханической трансмиссии в частности. Рассмотрены примеры технических решений, которые позволяют снизить количество отказов, связанных с воздействием того или иного фактора, уменьшить его влияние на параметры механизма. Проведен анализ источников с информацией об исследовании параметров гидрообъемных передач с помощью натурных испытаний или разработанного авторами математического аппарата. Намечены пути решения задач, возникающих на этапах проектных исследований.Документ Пам'яті Павла Миколайовича Андренка (1947–1921)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021)Світла пам'ять про Андренка Павла Миколайовича назавжди збережеться в серцях усіх, хто його знав.Документ Пам'яті Олександра Адольфовича Грунауера (1921-2013)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) б/аГрунауер Олександр Адольфович залишив найкращі спогади у душах його численних учнів, які назавжди будуть із сердечним теплом зберігати пам'ять про свого Вчителя.Документ Загальний аналіз напружень та деформацій деталей, що рухаються з великими швидкостями в рідині або газі (оглядова стаття)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Прокопенко, Микола ВікторовичУ статті виконано оглядовий аналіз напружень та деформацій деталей, що рухаються з великими швидкостями в рідині або газі. Проаналізовано умови роботи матеріалів та деталей турбін (лопатки, ротору і корпусу), що працюють в умовах високих температур і навантажень. Наведено основні способи вирішення проблеми забезпечення міцності таких деталей. Розглянуто аналітичний вигляд діаграм деформування як основний засіб здійснення практичних розрахунків матеріалу на міцність. Показано, що для визначення напружень та деформацій у деталях, які рухаються з великими швидкостями в рідині чи газі, потрібно враховувати модель експлуатації деталей, процеси повзучості та термовтомленості матеріалу, нестаціонарність процесів навантаження.