Публікації співробітників (НТБ НТУ "ХПІ")

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/976

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Публікація
    Забезпечення безбар'єрного середовища в академічній установі: бібліотечна складова
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Одноволикова, Олена Василівна; Новосьолова, Світлана Юріївна; Главчева, Юлія Миколаївна
    Забезпечення належних і сприятливих умов під час освітнього процесу для здобувачів з особливими освітніми потребами (ООП) нині є надзвичайно актуальним питанням для більшості закладів вищої освіти. У статті проведено аналіз поточної ситуації та визначено бібліотечну складову з забезпечення безбар’єрного середовища для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами. Однією з важливих складових безбар’єрного середовища закладу вищої освіти має бути безперешкодний доступ здобувачів з ООП до освітніх інформаційних ресурсів. Тому саме цю складову має можливість та повинна забезпечувати бібліотека закладу вищої освіти.
  • Ескіз
    Публікація
    Information service for users with special educational needs
    (2021) Palyey, Tetyana L.; Novosolova, Svitlana Yu.
    The article is aimed at the analysis of the current problem of the higher educational institutions, namely the creation of favorable conditions for teaching students with special educational needs. Methods. Benchmarking – study and analysis of the experience of university libraries and other organizations. Formation of requirements for support of this category. Result. Creation of comprehensive assistance in learning and conditions conducive to the successful adaptation of students, their psychological rehabilitation and personal development in society. Therefore, one of the priority areas of libraries’ work is adaptation to learning, library and information services for users with special needs, providing them with free access to information, exercising their rights to receive quality services. Conclusions. Creating a virtual information space, ensuring physical accessibility, staff training contributes to the effective implementation of the tasks and motivating this category of users to personal adaptation and learning.