2019
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/40562
Переглянути
2 результатів
Результати пошуку
Документ Математичне моделювання вентильно-індукторного електроприводу для маневрового тепловозу(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Маслій, Артем Сергійович; Карпенко, Надія Петрівна; Туренко, Олександр Геннадійович; Сафронов, Олег Едуардович; Головко, Петро АнатолійовичДана стаття присвячена дослідженню відносно нового типу електродвигуна: вентильно-індукторного на маневровому тепловозі. Даний двигун відноситься до класу синхронних реактивних машин з вентильним керуванням. На основі рівнянь Лагранжа була описана математична модель даного електромеханічного перетворювача, а також проводився комплекс цифрових експериментів з метою визначення залежностей між потокозчепленням фаз двигуна і їх похідними. За результатами аналізу магнітного поля методом кінцевих елементів були визначені значення потокозчеплення фаз вентильно-індукторного двигуна і значення електромагнітного моменту. За допомогою програмного середовища FEMM були отримані тривимірні поверхні, що показують залежність потокозчеплення фази та електромагнітного моменту від магніторушійної сили та кута повороту ротора, які в подальшому використані в імітаційній моделі вентильно-індукторного двигуна в середовищі Matlab. Проведено ідентифікацію параметрів двигуна ДВІ-165 та отримано його математичну модель на основі рівнянь Лагранжа ІІ роду. У результаті моделювання отримані осцилограми прямого пуску, а саме моменту, струму та швидкості з обмеженням струму на рівні 600А.Документ Computer-integrated components of the automated decision-making support system for operational and maintenance personnel of nuclear power plant units with WWER(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Yefimov, Аleksandr Vyacheslavovych; Yesypenko, Tetyana Oleksiivna; Harkusha, Tetyana Anatoliivna; Kavertsev, Valery Leonidovich ; Berkutova, Tetyana IvanivnaThe purpose of this article is to describe the results of the research aimed at developing computer-integrated components of one of the ADMSS variants for operational and maintenance personnel of NPP units according to the criterion of technical and economic efficiency, taking into account the diagnostics of the technical equipment state based on the simulation model describing by means of up-to-date mathematical methods the technological processes in the main and auxiliary equipment of power units using up-to-date mathematical methods at the level of detailing, corresponding to their principle and deployed thermal schemes. The results of studies aimed at the development of computer-integrated components of the automated decision-making support system (ADMSS) for operational and maintenance personnel of NPP units by the criterion of technical and economic efficiency, taking into account the diagnostics of the state of the power unit equipment, are presented. The general structure of the software package interaction for the analysis of the performance and parameter diagnostics of NPP units with WWER has been developed. When creating the software package, the integrated programming environment Microsoft Visual Studios was used. The structure of the program block for the parameter diagnostics of the equipment of nuclear power units is presented. The main types of problems arising during the operation of NPP units with WWER, that can be solved with the help of the developed ADMSS are considered, and a form for presenting the results to the operational and maintenance personnel of power units is proposed. Developed on the basis of the described computer-integrated components, the automated decision-making support system for the operational and maintenance personnel of NPP power units can be used to solve a wide range of problems arising in the practice of short-, medium- and long-term control of the operation modes of power unit systems and equipment, including obtaining operational (energy) characteristics of power unit systems and equipment, optimizing operation modes and parameters, diagnosing and forecasting technical state of power equipment, predicting the amount of electrical and thermal energy generated by a power unit, as well as optimizing NPP repair cycles.