Вісники НТУ "ХПІ"
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494
З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.
Переглянути
10 результатів
Результати пошуку
Документ Інформаційна складова стійкості блукаючих складних систем відповідального призначення(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Становська, Іраіда Іванівна; Становський, Олександр Леонідович; Науменко, Євгенія Олександрівна; Саух, Ігор АнатолійовичСкладні системи (процеси) відповідального призначення набувають все більшого поширення в сучасному світі. Відповідальність призначення складних систем обумовлюється такими, наприклад, обставинами, як залежність від останніх здоров’я або, навіть, життя великої кількості людей, екологічної безпеки регіонів та великих матеріальних витрат. До них можна віднести відповідальні промислові та енергетичні споруди, елементи систем транспорту, зв’язку та безпеки життєдіяльності, комп’ютерні системи та мережі, обладнання для складного медичного втручання в організм людини, освітні заклади, тощо. Об’єднує ці системи і робить їх суб’єктами дослідження те, що їхня складність вимагає для управління ними застосування сучасних інформаційних технологій та відповідної «вбудованої» комп’ютерної системи отримання та обробки в реальному часі достовірних даних про стан об’єкта. Існуючі вбудовані інформаційні системи, як правило, повинні бути заздалегідь навчені виявляти відхилення параметрів стану керованого об’єкта від норми, а також, розраховувати і здійснювати (іноді, за допомогою оператора) дії із своєчасної компенсації таких відхилень. Але, на жаль, існують й інші системи, які потрапляють у ситуації (кризи), коли їхні «паспортні» параметри піддаються суттєвим відхиленням, а існуюча, «вбудована» інформаційна підтримка таким ситуаціям не навчена, і оперативно допомогти в он-лайн подоланні наслідків кризи не здатна. Адже керованість СС ВП, боротьба із кризами, які ці процеси спіткають, спирається на наявні адекватні та відносно швидкодіючі (вони повинні встигнути до руйнування псевдостійкого пошкодженого об’єкта) моделі та методи прийняття термінових антикризових рішень в управлінні. Метою роботи є підвищення ефективності антикризового управління процесами швидкоплинного розвитку складних багатопараметричних організаційно-технічних систем шляхом розробки та впровадження нових моделей та методів. Під ефективністю управління розуміли поліпшення в порівнянні з планом таких основних показників процесу, як час, вартість, параметри якості продукту, взаємодія із навколишнім середовищем або, принаймні, збереження планових показників в умовах криз. Для досягнення цієї мети в роботі проаналізовані складні системи відповідального призначення з точки зору їхньої стійкості до пошкоджень та криз; виконано класифікацію (сортування) складних систем відповідального призначення із блукаючими елементами; побудовано загальний алгоритм процесу накопичення загального параметричного простору при управлінні складними системами; виконана реалізація та оцінено практичне значення отриманих результатів.Документ Метод експрес-вимірювання стану складних систем за допомогою параметричного показника(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Становська, Іраіда Іванівна; Становський, Олександр Леонідович; Прокопович, Ігор Валентинович; Науменко, Євгенія ОлександрівнаКожне антикризове втручання в життєвий цикл складної системи фактично руйнує його початковий план, – останній все більше відрізняється від реальності, а якщо таких втручань багато, то від первісного плану може взагалі нічого не залишитися! Моделі, які використовувалися при первинному плануванні життєвого циклу складної системи стають неадекватними, що миттєво та негативно відбивається на точності та ефективності антикризових параметричних рішень. Команда проекту після кожного значного параметричного втручання повинна швидко розпочати створення нового плану, для чого її необхідно забезпечити новою методологією антикризового управління проектами на основі параметричного експрес-аналізу організаційно-технічних систем для оцінювання поточного стану проекту. Для антикризового управління будь-яким об’єктом за зворотним зв’язком необхідно мати можливість відносно швидко вимірювати параметри стану цього об’єкту як реакції на управлінське втручання. Тому метою наукового дослідження, в якому складним об’єктом був проектний менеджмент, стало створення методу експрес-вимірювання стану проекту за допомогою вперше запропонованого параметричного показника. Побудовано систему управління антикризовою діяльністю складних технічних систем на основі зворотного зв’язку по відхиленню поточного плину проекту від планового. Запропоновано новий комплексний параметр, який однозначно та репрезентативно відбиває відхилення параметрів поточного плину проекту від планового. Показник представляє собою безрозмірну частку, де в чисельнику – сума приведених вартостей втрачених параметрів, в знаменнику – сума приведених вартостей параметрів взагалі. Це дозволило використовувати цей показник в якості критерію необхідності початку процесу протидії відповідним кризам. Визначені методи їхнього експрес-вимірювання та розрахунку. На підставі проведених досліджень розроблено схему підсистеми комп’ютерної підтримки прийняття проектних рішень з планування і виконання антикризового управління.Документ Управління зацікавленими сторонами проектів будівництва при виникненні невизначеності протидії(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Становська, Іраіда Іванівна; Кошулян, Сергій ВікторовичПроектна діяльність іноді стикається із проблемами, які не можуть бути розв’язані за допомогою існуючих методів та моделей, що використовуються в управлінні проектами та програмами. Це, в першу чергу, відноситься до управління зацікавленими сторонами будівельних проектів. Особливість спеціальних будівельних вантажів (важка дорожня техніка; великогабаритні конструкції і устаткування; труби; негабаритні ємності; складні елементи архітектурних композицій і т.д.) полягає в тому, що за своїми технічно характеристиками вони не завжди можуть перевозитися по дорогах загального користування звичайним транспортом. При реалізації подібних «транспортних» підпроектів у деяких випадках необхідно перекривати шляхи, піднімати лінії електропередач або, навіть, змінювати ландшафт. Все це вимагає створення і розвитку принципово нових підходів до управління зацікавленими та незацікавленими сторонами проектів, учасники яких схильні до взаємно-антагоністичним рішень і дій. Тому створення і впровадження ефективної системи підтримки прийняття оптимальних проектних рішень в процесі управління проектами та програмами в будівельній галузі, в яких спостерігається конфлікт інтересів між окремими зацікавленими та незацікавленими сторонами, є вельми актуальним. Проаналізовано проблеми управління зацікавленими сторонами проектів будівництва при наявності в операцій поставки спеціальних ресурсів. Розроблені основи планування процесів управління зацікавленими або незацікавленими сторонами в проектах будівництва. Розроблені методи попередження і компенсації протидії невизначеності в процесах управління зацікавленими сторонами проектів будівництва. Створено систему підтримки прийняття рішень у проактивному управлінні будівництвом «SOLINTR». Виконано практичні випробування системи «SOLINTR» на підприємстві, яке спеціалізується на перевезенні великогабаритних вантажів, з позитивним технічним ефектом. Підтверджено можливість ефективного використання нових проектно-орієнтованих методів і моделей для успішного проактивного управління процесом будівництва з використанням операцій транспортування спеціальних вантажів в умовах внутрішнього протиріччя між групами людей з числа виконавців проекту.Документ Компактність динамічної моделі розвитку проектного управління як міра його ефективності(НТУ "ХПІ", 2019) Становська, Іраіда ІванівнаЕфективність виробництва, в тому числі, проектного менеджменту у великій мірі залежить від компактності елементарних робіт які виконуються: вони повинні починатися і закінчуватися таким чином, щоб на протязі всього проекту не створювалося та не залишалося "чорних плям" – бездіяльність спеціалізованих груп та окремих виконавців, простоювання обладнання та одиниць транспорту, зберігання матеріальних ресурсів, які наразі не використовуються, запаси зайвих грошей на рахунках, які знадобляться значно пізніше, тощо. Метою роботи було підвищення ефективності проектного та технологічного управління за рахунок розробки та імплементації нового методу оцінювання останньої шляхом оцінювання компактності заповнення параметрами елементів проектної діяльності загального об'єму проекту. Для розрахунку значення компактності потрібна таблична інформація про значення усіх параметрів проекту на границях ітерацій вздовж напрямку розширення проектного менеджменту. Далі інформація розбивається на окремі канали (за кількістю параметрів проектного менеджменту, що враховуються системою оцінки). В кожному каналі інформація відомими методами апроксимується в багатовимірний інтеграл, далі – в степеневий многочлен. Застосовуючи до многочлена багатовимірні перерізи на границях ітерацій, отримуємо множину перетинів, які містять "чорні плями" в тих місцях, де проектна діяльність з деяких причин не провадиться. Розраховуючи співвідношення суми площин "чорних плям" до суми площин перетинів, отримуємо коефіцієнт компактності робіт. Виконано комп'ютерну симуляцію проектної діяльності. Показано, як контроль компактність процесу дозволяє зменшити час та кошторис проекту. Коефіцієнт компактності може використовуватися при плануванні проектних робіт для порівняння та вибору варіантів, а також при корегуванні проектного управління. В приватному акціонерному товаристві "Одескабель" були проведені випробування системи підтримки рішень в проактивному управлінні реконструкцією виробництва "REPROD" (Reconstruction of Production projects) при плануванні та управлінні проектом розвитку складних систем із позитивним економічним ефектом.Документ Моделювання процесів навантаженої реконструкції мережі придорожніх вагових комплексів(НТУ "ХПІ", 2019) Становська, Іраіда Іванівна ; Герганов, Максим Леонідович; Гур’єв, Іван МиколайовичУ дорожньому будівництві якість продукції часто оцінювали спрощено з урахуванням лише технічного аспекту ототожнюючи, як правило, з якістю матеріалів, які використовували або закінчених конструктивних елементів. У той же час, кінцевою продукцією – є автомобільна дорога, що призначена для здійснення безпечних вантажних і пасажирських перевезень протягом строку її служби. До того ж існуючі мережі вагових комплексів просто не встигають ефективно обробити потоки вантажів: їх найчастіше взагалі недостатньо для зростаючих трафиків перевезень, крім того, місця їхнього розташування неоптимальні з точки зору переважних напрямків пересування відповідного транспорту. Реконструкцію вагової мережі необхідно робити або надзвичайно швидко (що реально мало ймовірно), або частинами (що вкрай ускладнює планування проекту), щоб не залишати транспортну ділянку без вагового контролю транспорту взагалі. Метою роботи було створення ефективної системи підтримки прийняття оптимальних проектних рішень в процесі управління проектами та програмами реконструкції вагових автошляхових комплексів, які засновані на гнучкому використанні рухомих тимчасових елементів та покликані здійснити революцію в продуктивності перевезень без одночасної руйнації доріг. На жаль, єдиний метод боротьби з цією проблемою є жорсткий контроль ваги безпосередньо на автошляхах за допомогою мережі вагових комплексів. Це означає, що така мережа повинна постійно підлаштовуватися під напрямки та завантаженість транспортних засобів, а також під поточний стан окремих ділянок дороги, для чого необхідно постійно реалізовувати послідовні проекти реконструкції вагових комплексів. Показано, що така реконструкція супроводжується великими ризиками та проблемами, які випливають із багатофакторності та малопередбачуваності процесів, які таку реконструкцію супроводжують, а отже вони потребують нових підходів, моделей та методів проектного управління. Насамперед це торкається цілепологання при плануванні проектів, структури проекної діяльності та обрання компетентних проектних організацій.Документ Стратифікація індивідуальних компетенцій з метою побудови динамічних морфологічних моделей проектного управління(НТУ "ХПІ", 2019) Становська, Іраіда Іванівна; Колеснікова, Катерина ВікторівнаДіючі стандарти управління проектами, програмами та портфелями базуються на засадах індивідуальних компетенцій індивідуумів, команд, менеджерів та організацій на основі їхньої творчості та креативності. Одним з напрямків такої творчості є створення морфологічного середовища проектної діяльності, на тлі якого можна застосовувати сучасні методи розв'язання оптимізаційних задач проектування та управління. Запропоновані морфологічні моделі, які засновані на виділенні (стратифікації) індивідуальних компетенцій структурних складових проектного простору по усіх напрямках дискретизації останнього: окремих проектів, програм та портфелів проектів, функціональних областей проектної діяльності які можуть суттєво відрізнятися в залежності від менталітету відповідної держави, сфери компетенцій (люди, практика, перспективи) та ін. Виконано стратифікацію індивідуальних компетенцій (за рівнем математичної абстракції, фізичною сутністю та функціональною приналежністю). Побудовані морфологічні моделі і методи управління процесами проектної діяльності. Наведені приклади морфологічних моделей і методів управління процесами проектної діяльності та підтверджена їхня адекватність. Здійснені практичні випробування результатів дослідження з оцінкою їх соціальних переваг перед відомими методами.Документ Інформаційна технологія дискретизації поняття "ризик" при управлінні проектами та програмами(НТУ "ХПІ", 2018) Колеснікова, Катерина Вікторівна; Становська, Іраіда Іванівна; Герганов, Максим ЛеонідовичПоказано, що співвідношення для кількісної оцінки ризиків проектної діяльності не може бути практично використане, оскільки ймовірність настання ризикової події не має сенсу як статистична характеристика в проектній діяльності, яка за визначенням унікальна. Запропоновано розглядати окремо ризики складових проекту: технологічної, варіативної та креативної, визначаючи параметри ризику за різними інформаційними технологіями. Підтверджено ефективне використання нових проектно-орієнтованих методів для управління процесом будівництва із використанням операцій транспортування спеціальних вантажів в умовах ризиків, які випливають із протиріччя між виконавцями проекту.Документ Управління ризиками-сюрпризами в проектах реінжинірингу будівельних споруд(НТУ "ХПІ", 2017) Становський, Олександр Леонідович; Становська, Іраіда Іванівна; Монова, Дарія Анатоліївна; Валід Шер, Хусаін; Хеблов, Ісмаіл; Торопенко, Олексій ВікторовичПід реінжинірингом будівельних споруд розуміли процеси перебудови або добудови, в яких здійснюється відхилення від первинного креслення споруди із додаванням нових елементів, та створення технології виготовлення останніх. Розроблено систему «REBUS» підтримки проектних рішень при реінжинірингу будівельних споруд. Проведено випробування системи «REBUS» в рамках управління проектом реінжинірингу промислового об’єкта із позитивним технічним ефектом.Документ Метрологічне забезпечення контролю щільності гетерогенних матеріалів(НТУ "ХПІ", 2016) Прокопович, Ігор Валентинович; Духаніна, Маріанна Олександрівна; Становська, Іраіда Іванівна; Валід Шер, Хуссаін; Добровольська, Вікторія Віталіївна; Торопенко, Олексій ВікторовичВажливим етапом виготовлення гетерогенних матеріалів із суттєвою різницею властивостей окремих компонентів, на якому закладається якість майбутніх виробів, є заповнення рідкою частиною суміші формообразуючої оснастки. Пряме вимірювання щільності виробів конче необхідне як в системах управління процесом заповнення, так і при технічному контролі. Запропоновано та практично реалізований ємнісний метод вимірювання щільності матеріалів подібного типу.Документ Фрактальна розмірність як міра ступеня виродження проектної діяльності(НТУ "ХПІ", 2015) Становська, Іраіда ІванівнаПоказано, що нагальною проблемою проектного менеджменту є запобігання трансформації творчої роботи по попередженню внутрішніх та зовнішніх викликів на технологічну діяльність. Розглянуто питання чисельної оцінки ступеня трансформації креативної проектної діяльності в рутинну операційну. Для цього запропоновано розглядати в процесах управління проектами фрактальність і досліджувати далі цей процес як фрактальний об'єкт. Виконано представлення процесу управління проектом у вигляді двовимірного стохастичного фрактального об'єкта. Результати роботи впроваджені в процес управління проектами з позитивним ефектом.