Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 12
  • Ескіз
    Документ
    Improving the energy efficiency of container stack assemblydisassembly operations at container terminal yard
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Kovalenko, Valentyn; Turchyn, Olha; Alieksieiev, Volodymyr; Stryzhak, Vsevolod; Strelkov, Maksym; Poliakov, Oleksii
    Container storage in the yard decouples fluctuating incoming and outgoing container flows on container terminals and is an important element of the terminal process chain. The efficiency of handling operations in storage area, such as stacking and extraction of containers, has a significant influence on the overall terminal performance. In this respect, optimization of these processes, such as minimization of numerous unproductive movements of surrounding containers, which impede their immediate accessibility, is of particular interest. The relevant problems are well developed in mathematical terms. Optimizing algorithms mainly involve the use of heuristic/hyper-heuristic rules. However, only a small amount of this work focuses on the energy aspect of this problem. This article focuses on the most general approaches to minimizing energy consumption in container stacking operations. The performed analysis of energy consumption of the yard RTG crane for different working movements showed the prevalence of energy consumption when lifting containers. In this regard, attention is drawn to the importance of including in the optimization analysis in addition to the process of retrieving containers from the stack - the process of stack formation. Minimizing the level of the stack's center of gravity just before disassembling can be considered as a goal. Due to the complexity of the problem, an attempt to simplify the rules of container placement is made, taking into account some features of the energy approach. A possible generalized version of the arrangement scheme and the rule of removal of all containers are considered.
  • Ескіз
    Документ
    Сучасний стан "зеленого" тарифоутворення: пошук шляхів вдосконалення в умовах невизначеності
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Фадєєва, Ірина
    У статті наведено результати проведеного дослідження сучасного стану «зеленого» тарифоутворення з метою виявлення найбільш ефективних та прийнятних до поточних невизначених умов зовнішнього середовища механізмів тарифоутворення для стимулювання розвитку ВДЕ в Україні. Виявлено основні проблеми "зеленого" тарифоутворення, які стримують розвиток ВДЕ у час енергодифіциту в крані, викликаного військовою агресією. У результаті дослідження пропонуються заходи щодо вдосконалення «зеленого» тарифоутворення, впровадження інструментів, спираючись на зарубіжний досвід стимулюючого тарифоутворення та підходів до державних інвестицій у сфері ВДЕ. Розвиток "зеленої" енергeтики набуває все бiльших темпів у світовій економіці. Проте для досягнення глобальних ефектів від її впровадження необхідно, щоб більшість iндустріально розвинених країн значно збільшили обсяги виробництва та використання "зеленої" енергетики порівняно з традиційними джерелами. Одним з вагомих важелів мотивації та стимулювання переходу на альтернативні джерела енергії є "зелений" тариф, який спонукає все більше виробників енергії переходити на виробництво цього виду енергії. Проте, як показує практика впровадження "зелених" тарифів, єдиної методики і інструменту для коректної розробки механізму "зеленого" тарифоутворення в умовах невизначеності не існує. Для його ефективного впровадження, особливо в умовах невизначеності зовнішнього середовища, необхідно враховувати значну кількість чинників, що впливають на виробників "зеленої" енергії та на економіку країни та регіону загалом.
  • Ескіз
    Документ
    Експериментальне визначення витрат енергії в мостових кранах
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Коваленко, Валентин Олександрович; Стрелков, Максим Борисович; Стрижак, Всеволод Вікторович; Турчин, Ольга Володимирівна; Вудвуд, Олександр Миколайович
    В статті розглянуто експериментальне дослідження енергоспоживання мостових кранів, обладнаних різними типами приводів: традиційним на основі двигуна з фазним ротором та частотно-регульованим. Метою дослідження є експериментальне визначення залежності зміни спожитої енергії від часу експлуатації кранів. Дослідження проводилося в умовах реального виробнитцва, де два крани з різними приводами експлуатувались в однакових умовах. Вимірювання енергоспоживання проводилися щомісячно протягом 11 місяців. Результати показали, що крани з частотно-регульованими приводами споживають в середньому на 50% менше енергії, ніж крани з двигунами з фазним ротором. Встановлено, що крани з частотно-регульованими приводами можуть мати меншу масу при однаковій вантажопідйомності, що також може вплинути на загальну ефективність їх роботи.
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження енергоефективності автономної роботи електротранспорту
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Островерхов, Микола Якович; Вещиков, Георгій Вячеславович
    В роботі розглянуто актуальне питання автономного руху електротранспорту в умовах недостатнього живлення електроенергії мережею або при її аварійному відключенні. Метою роботи є дослідження енергоефективності автономної роботи електротранспорту на основі використання батарей суперконденсаторів для живлення потужного тягового електроприводу. Дослідження здійснено шляхом моделювання на прикладі електропривода вагону метро. В роботі представлена математична модель суперконденсатора та асинхронного електродвигуна. Тяговий електропривод має типову систему векторного керування моментом двигуна. Для узгодження рівня напруги батареї суперконденсаторів та електродвигуна використовується DC-DC перетворювач. Отримано графіки швидкості, моменту, складових напруги та механічної енергії двигуна, а також енергії суперконденсатора та ККД всієї системи при розгоні електропривода. Результати моделювання показали ефективність роботи автономного електропривода вагону метро при живленні тільки від батареї суперконденсаторів.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінка потенціалу енергозбереження при застосуванні рекуперації енергії на моторвагонному електрорухомого складу для приміських перевезень
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Буряковський, Сергій Геннадійович; Овер'янова, Лілія Вікторівна; Нещерет, Володимир Олексійович; Іванов, Костянтин Ігорович
    Вирішено серію тягових задач для ділянки Харків-Пасажирський – Мерефа при русі базової секції електрорухомого складу. Встановлено, що коефіцієнт рекуперації для секції змінюється у діапазоні 0,26 – 0,47 і залежить від допустимої швидкості руху. Визначено, що потужність бортового накопичувача енергії має відповідати нормативній потужності тягового електроприводу, яка дорівнює 1200 кВт. Енергоємність накопичувача, який працює у режимі акумулювання енергії та живленні тягового електроприводу, становить 8,2 кВт·год.
  • Ескіз
    Документ
    Підвищення ефективності нагрівання металу у високотемпературних агрегатах
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Петрик, Богдан Вячеславович; Назаренко, Ірина Анатоліївна; Петрик, Алексій Анатолійович
    У даній статті розглянуто вдосконалення теплових режимів нагріву металу в нагрівальних колодцях та виконано оцінювання режимів нагрівання металу у високотемпературних агрегатах, що впливають на якість продукції. Розглянуто основні фактори, які впливають на собівартість продукції, а саме, витрати шлаку та умовні витрати палива при різній температурі нагрівання та часі утримання металу. Описані розрахунки можуть бути використані в промисловості для вдосконалення процесу виробництва та зниження собівартість продукції. Тема дослідження режимів нагріву металу в нагрівальних колодцях є актуальною в контексті підвищення ефективності виробництва металевих виробів та зменшення затрат на виробництво. Основна проблема полягає в нестабільності теплових процесів в нагрівальних колодцях при змінних технологічних режимах. Метою дослідження є вдосконалення теплових режимів нагріву металу в нагрівальних колодцях з метою підвищення ефективності виробництва та зниження витрат. Проведено дослідження впливу технологічних затримок на теплові процеси в нагрівальних колодцях. Для аналізу теплових процесів в нагрівальних колодцях було використано розрахунковий спосіб, що дозволило оцінити вплив зміни технологічних режимів на показники нагрівання металу. Розрахунок товщини кірки, що вигорає, можна використовувати для превентивного керувати процесом нагрівання металу і попереджати розтин та окислення підкіркових газових пузирів. Що допоможе уникнути утворення дефектів рвана кромка та знизити кількість металу, що оплавляється, а також знизити витрати металу зі шлаком. Отримані результати можуть бути використані в виробництві металевих виробів для подальшого дослідження для удосконалення технологічних режимів нагріву металу в нагрівальних колодцях, зокрема, врахувати вплив інших факторів на теплові процеси та вивчити можливості ви- користання новітніх технологій для підвищення ефективності та конкурентоспроможності виробництва.
  • Ескіз
    Документ
    Possibilities of using PSS®SINCAL, ETAP, Powerfactory software for modelling electric power networks
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Shevchenko, Sergey; Danylchenko, Dmytro; Kuznetsov, Dmytro; Qawaqzeh, Mohamed Zaidan; Miroshnyk, Oleksandr
    The article is devoted to modeling of electrical networks. The article discusses the positive and negative features of simulation programs. Special attention is paid to the principles of the program. The article discusses such programs as PSS®SINCAL from Siemens; ETAP from Operation Technology and PowerFactory from DIgSILENT GmbH. In the work, we considered the programs and decided that the most successful solution for working with the modeling of the electrical network and the impact of compensating devices on the electrical network would be the use of the PSS®SINCAL software from Siemens. For more than 20 years, the PSS®SINCAL platform has enabled engineers to solve various challenges of variable distribution, transmission and industrial power systems, including maintaining high reliability of supply and efficient integration of distributed energy resources. With PSS®SINCAL's modular platform, power system planning and operation engineers are supported throughout the entire workflow, from raw data import and network modeling (taking into account past, current and future conditions) through basic and advanced calculations to large-scale simulations and analysis protection, as well as other methods in the time and frequency domains. PSS®SINCAL is used in more than 100 countries by transmission and distribution planning engineers, protection engineers, consultants, power plant and industrial grid operators, operations planning engineers, IT specialists, researchers, and more. Thanks to its modular design, PSS®SINCAL is highly flexible and customizable. It offers a wide range of analysis functions for the planning, design and operation of power systems, allowing you to model and study: power quality, frequency stability, distributed generation interconnection, protection coordination, power restoration, economic design solutions and much more.
  • Ескіз
    Документ
    Чи може EROEI (EROI) служити критерієм енергоефективності?
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Гончаров, Євген Вікторович; Крюкова, Наталія Валеріївна; Марков, Владислав Сергійович; Поляков, Ігор Володимирович
    Досі немає єдиної оцінки енергетичної діяльності людства. Коефіцієнт корисної дії широко, що використовується в техніці, таким не є, тому що не в змозі оцінити перспективність розробки нових родовищ викопного палива або запровадження нових видів видобутку енергії, особливо дже-рел, що відновлюються. EROEI (англ. energy returned on energy invested), або EROI (energy return on investment - співвідношення отриманої енергії до витраченої, енергетична рентабельність) у фізиці, економічній та екологічній енергетиці - відношення кількості придатної до використання (корисної) енергії, отриманої енергії (ресурсу), до кількості енергії, витраченої отримання цього енергетичного ресурсу. Якщо для деякого ресу-рсу показник EROI менше або дорівнює одиниці, такий ресурс перетворюється на «поглинач» енергії і більше не може бути використаний як первинне джерело енергії». Строго кажучи, EROEI і EROI це не зовсім одне і теж. Якщо перше це співвідношення отриманої та інвестованої енергії, то друге це співвідношення отриманої енергії та інвестицій! Але для деякого спрощення будемо надалі вважати ці поняття тотожними. Причому, що дуже суттєво, при визначенні цих коефіцієнтів не враховуються природні або природні джерела енергії, такі як інсоляція або енергія нуклідів, що діляться. Враховуються лише витрати енергії, пов'язані з діяльністю людини. На перший погляд все правильно і показник EROI дійсно можна використовувати як універсальний критерій. На підставі наведеного аналізу можна досить точно сказати, що EROEI не є універ-сальним критерієм енергоефективності, але може використовуватися поряд з іншими відомими критеріями і коефіцієнтами. EROEI слід застосо-вувати лише за кількісних оцінок ефективності видобутої енергії як безпосередньо з пального, так і на електростанціях. Розрахунок EROEI сти-кається з певними труднощами, які пов'язані зі складністю розрахунку допоміжних витрат та втрат виробленої енергії, а також витрат, пов'язаних із людською працею. EROEI не враховує і екологічну складову процесу видобутку енергії, що може бути дуже важливо.
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження структури газового потоку в циклоні з проміжним відведенням пилу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Майструк, Володимир Володимирович
    Проаналізовано роботи, в яких досліджуються конструкції пиловловлюючих апаратів, що часто використовуються у промисловості. Показано, що ефективність роботи пиловловлювачів значною мірою залежить від структури газового потоку в апараті. На основі проведеного аналізу роботи сучасних циклонних апаратів, отримано картину процесу сепарації та виокремлено фактори, що негативно впливають на роботу пиловловлюючих апаратів. Встановлено, що прогнозування роботи пиловловлюючих апаратів в певних умовах, найефективніше проводити методами чисельного моделювання та симуляції процесу сепарації, які широко використовуються для досліджень апаратів даного типу. За допомогою методів чисельного моделювання проведено дослідження циклону з проміжним відведенням пилу. В даному циклоні досліджено зміну по радіусу апарату тангенціальної, радіальної та осьової складової швидкості. В процесі досліджень встановлено, що в сепараційному просторі тангенціальна складова швидкості збільшується від 18–20 м/с у верхній частині апарату до 22–25 м/с у зоні нижнього торця випускної труби, радіальна складова швидкості приймає значення в межах від 0 до 2 м/с, а осьова складова швидкості має максимальні значення 10–15 м/с. В конічній частині апарату тангенціальна складова швидкості зменшується від 27 м/с у верхніх площинах конічної частини апарату до 10 м/с біля пилорозвантажувального патрубка, радіальна складова швидкості має доцентровий характер, осьова складова швидкості в міру руху газового потоку до пилорозвантажувального патрубка зменшується. Встановлено, що у циліндричній частині апарату вторинним вихором з низхідного потоку у висхідний переноситься близько 60 % об‘єму газового потоку, а в конічній частині відбувається перехід біля 40 % об‘єму газу з низхідного потоку у висхідний. Показано, що великі значення тангенціальної складової швидкості в сепараційній зоні сприяють попаданню частинок пилу у кільцевий простір за пилорозвантажувальними отворами, а невеликі значення тангенціальної складової швидкості, осьової та радіальної у кільцевому просторі за пилорозвантажувальними отворами сприяють осадженню частинок пилу, які попали в цей простір, що позитивно впливає на роботу пиловловлюючого апарату.
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток, конструювання та використання безпілотних літальних апаратів для ліній електропередач
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Гончаров, Євген Вікторович; Крюкова, Наталія Валеріївна; Вєтвицька, Соф'я Олександрівна; Марков, Владислав Сергійович; Поляков, Ігор Володимирович
    У статті проведено огляд методів із вдосконалення технологій моніторингу та обстеження стану електромереж. Проаналізовано стан розвитку з конструювання та методів використання безпілотних літальних апаратів, які призначені до обслуговування ліній електропередачі. Розглянуто низку питань зі створення концепції безпілотних літальних апаратів з високою підйомною здатністю, що дозволяє їх застосувати для різних засобів призначення з обслуговування ліній електромереж, а це в свою чергу зменшує капітальні витрати. Безпілотні літальні апарати набувають все більшого використання комунальними підприємствами, що знижує ризики та вартість обслуговування у порівнянні з іншими системами моніторингу ліній електропередачі. Визначено, що в галузі електроенергетики найбільш перспективним з методів контролю ліній електропередачі є застосування безпілотних літальних апаратів сумісно з використанням сучасного вимірювального обладнання і цифрових технологій. Зроблено висновки, що вагомою перевагою використання безпілотних літальних апаратів є їх транспортна прохідність, яка зменшує витрати та підвищує ефективність їх використання, як засіб з визначення перспективних місць для розташування вітроелектростанцій. Відзначено, що з переходом світової електроенергетичної галузі на використання безпілотних літальних апаратів буде забезпечено ресурсозбереження і зменшені витрати. Більш того, визначено, що використання безпілотних літальних апаратів з високою підйомною здатністю дозволяє мінімізувати витрати на використання додаткової підйомної техніки та технічного персоналу. Зокрема, безпілотні літальні апарати з високою підйомною здатністю, що використовують вогнемети, можуть ефективно усувати такі перешкоди, як засмічення на лініях електропередачі. Відмічається, що за рахунок використання безпілотних літальних апаратів підвищиться безпека праці співробітників з обслуговування електроенергетичних об’єктів та ліній електромережі. Отримані результати з аналізу технічного стану використання безпілотних літальних апаратів вказують на перспективність впровадження систем віддаленого контролю та моніторингу експлуатаційного стану ліній електропередачі.