Вісники НТУ "ХПІ"
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494
З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.
Переглянути
15 результатів
Результати пошуку
Документ Підвищення ефективності асинхронних двигунів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Коваленко, Михайло Анатолійович; Ткачук, Ігор Валерійович; Коваленко, Ірина Яківна; Перепелиця, Олександр Сергійович; Кришньов, Олег Олександрович; Тітов, Єгор ОлександровичВ даній роботі розглядається метод поліпшення коефіцієнту корисної дії і коефіцієнту потужності в асинхронному двигуні. Коефіцієнт потужності – це відношення активної потужності до повної потужності яку споживає електрична машина. Цей коефіцієнт показує яка частина енергії іде на виконання роботи, а яка просто розсіюється в машині в вигляді тепла. Для аналізу в роботі використовується стандартний розрахунок асинхронного двигуна, такі розрахунок використовують для проектування електричних двигунів масового використання, на базі яких проведено модулювання фізичних процесів в середині активної частини машини, за допомогою чисельних математичних моделей, для розрахунку індукцій в магнітопроводі, а також шляхів проходження ліній магнітної індукції.Документ Аналіз режимів роботи електричних мереж з урахуванням впливу зубцевих гармонік(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Хоменко, Ігор Васильович; Плахтій, Олександр Андрійович; Шелест , Дмитро АндрійовичПроведено гармонійний аналіз магнітного поля асинхронного двигуна з обліком двосторонньої зубчастості й магнітної асиметрії повітряного зазору. Отримано спектр у вигляді нескінченних рядів просторово-часових гармонічних складових. Магнітна асиметрія асинхронного двигуна враховує статичний і динамічний ексцентриситети, магнітну асиметрію сталі. Отримано 27 різних просторових гармонік поля в повітряному зазорі асинхронного двигуна. Розглянутий спектр гармонік магнітного поля буде наводити в обмотках статора електрорушійну силу із відповідними частотами. Поля з γр ± κ парами полюсів обертаються асинхронно з ротором і демпфіруються полями, створеними струмами білячої клітки ротора. Таким чином, магнітна асиметрія впливає на просторові гармоніки магнітного поля, змінюючи кутові швидкості їхнього обертання у повітряному зазорі. Поява магнітної асиметрії викликає перерозподіл просторово-часового розподілу гармонік магнітного поля зубцевої частоти, що приводить до зміни амплітудних і фазових співвідношень між величинами. Це обумовлює появу несиметричної системи електрорушійної сили зубцевої частоти в статорних обмотках, а, отже, і різний вплив асиметрії повітряного зазору на рівні симетричних складових. Приведено формули для визначення симетричних складових. У загальному випадку на рівні симетричних складових електрорушійної сили зубцевої частоти впливають дві групи факторів, що визначають несиметричні або відмінні від номінальних режими роботи асинхронного двигуна одного типорозміру. Збільшення магнітної асиметрії повітряного зазору викликає нелінійний, близький до параболічного характер зростання існуючих симетричних складових. Симетричні складові електрорушійної сили зубцевої частоти викликають протікання струмів відповідних складових по замкнутих контурах обмоток статора асинхронного двигуна та всієї системи електропостачання. Приведена розрахункова схема заміщення трифазної мережі для зубцевої гармоніки електрорушійної сили. Фазні опори обмоток обертових електричних машин для несиметричних трифазних мереж неоднакові для різних послідовностей. Основним методом розрахунку розглянутої мережі є метод симетричних складових. Розрахунок зроблено для однієї основної фази за схемами заміщення, що відповідає симетричним складовим електрорушійної сили зубцевої частоти. У результаті теоретичних досліджень отримані функціональні залежності впливу магнітної асиметрії на рівні й розподіл фазних струмів зубцевої частоти. Характер впливу на рівні симетричних складових близький до параболічного, причому найбільш чутливою до зміни магнітної асиметрії є неосновна симетрична складова нульової послідовності. Розроблена методика розрахунку струмів та напруг зубцевих частот асинхронного двигуна в умовах електроспоживання. Теоретичні положення підтверджуються експериментальними дослідженнями. Встановлено, що рівні зубцевих гармонік в системах електропостачання, як правило, не перевищують 10–15 % від рівня основної частоти. Це призводить до зниження надійності функціонування електричних мереж та скорочення строку служби основного енергетичного обладнання на підприємстві. Однак, найбільшу загрозу для електрогосподарств промислових підприємств викликає частотно-амплітудний резонанс на зубцевих частотах. Це обумовлено специфічною природою зубцевих гармонік асинхронного двигуна (парність, залежність від навантаження та різноманітних технологічних факторів). Найбільша загроза виникає у разі використання однотипних асинхронних двигунів зі схожими режимами їх експлуатації. Приведено осцилограми експериментальних досліджень.Документ Автоматична компенсація реактивної потужності асинхронного електропривода з тиристорним регулятором напруги(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Ковальова, Юлія ВікторівнаАсинхронні електроприводи з тиристорним регулятором напруги працюють в режимі змінного кута керування тиристорами. Мета статті - розробка схеми автоматичної компенсації реактивної потужності для будь-якого кута керування тиристорів. Схема працює наступним чином: визначається кут зсуву першої гармоніки струму статора відносно напруги мережі. Останній перетворюється інтегратором в напругу та подається на вхід чотирирозрядного аналого-цифрового перетворювача (АЦП). На чотирьох виходах АЦП з'являється двійковий код, який відповідає куту зсуву першої гармоніки струму і, отже, відносній величині реактивної потужності. В результаті формується 15 ступеней ємності, що забезпечує автоматичну компенсацію.Документ Дослідження модернізованого електроприводу електровоза ВЛ-80(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Озулу, Антон Борисович; Красільніков, Олександр Олександрович; Бочевар, Олександр ГеоргійовичЕлектровози ВЛ-80 працюють в транспортній системі України з1979 року. В електровозах цієї серії використовуються тягові двигуни постійного струму послідовного збудження, та реостатно-контактна система регулювання швидкості. Електрооб-ладнання електровоза морально застаріле, а система регулювання не є енергоефективною. Проблема безколекторного тягового привода вже вирішена науковими школами вітчизняних вчених. Сучасні підходи до якості та швидкості перевезень потребують необхідність використання асинхронних двигунів в якості тягових разом з перетворювачами частоти.Багато що зроблено по технічному переоснащенню залізниць на основі електрифікації, автоматики, телемеханіки, комплексної механізації, обчислювальної і мікропроцесорної техніки. Переоснащуються також і локомотиви з використанням більш економічних та більш надійних електричних приводів.Документ Підвищення якості електроенергії в експлуатаційних режимах судової системи охолодження(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Міхайков, Сергій Сергійович; Муха, Микола Йосифович; Дранкова, Алла ОлегівнаУ роботі приведений варіант підвищення якісних показників електроенергії суднової електромережі хімовозу в експлуатаційних режимах системи охолодження дизель-генераторів, що включає частотно-регульовані електроприводи насосів, шляхом застосування пасивних С-фільтрів. Оцінка таких показників якості електроенергії як коефіцієнтів гармонік і сумарних коефіцієнтів гармонік за напругою та струмом суднової електромережі при типових режимах роботи системи охолодження проведена на розробленій у середовищі MATLAB Simulink моделі «Суднова електромережа – система охолодження дизель-генераторів».Документ Перетворювач частоти для керування трифазними загальнопромисловими та енергоефективними асинхронними електродвигунами з використанням мікроконтролерів серії dspic33МС та інтелектуальних силових модулів(НТУ "ХПІ", 2017) Волков, Ігор Володимирович; Войтех, Володимир ОлександровичНаведено особливості схемотехнічної та програмної побудови напівпровідникових інверторів для керування загальнопромисловими та енергоефективними (із мідним литтям клітки ротора) асинхронними електродвигунами із використанням новітніх мікроконтролерів компанії Microchip dspic33MC та інтелектуальних силових IGBT модулів. Показано дослідний зразок інвертора, його вартість за умов серійного виробництва та строки окупності інвестицій.Документ Синтез системи векторного керування електроприводом змінного струму на базі дискретного часового еквалайзера(НТУ "ХПІ", 2017) Шеремет, Олексій ІвановичУ статті виконується синтез системи векторного керування електроприводом змінного струму на базі дискретного часового еквалайзера у відносних одиницях із застосуванням двох складових частин: системи стабілізації потокозчеплення та системи керування швидкістю. Застосування теорії дискретного часового еквалайзера дозволяє виконувати синтез швидкодіючих систем векторного керування електроприводами змінного струму при орієнтації системи координат за вектором потокозчеплення ротора.Документ Підвищення якості електроенергії в системі "автономне джерело – нелінійне навантаження" засобами пасивної фільтрації(НТУ "ХПІ", 2017) Дранкова, Алла Олегівна; Міхайков, Сергій Сергійович; Красовський, Ігор ІгоровичПредставлено один з методів підвищення якості електроенергії суднової системи електроживлення із нелінійним навантаженням, а саме пасивна фільтрація. Описано експериментальний стенд, зібраний у лабораторії електромеханічних систем кафедри судової електромеханіки та електротехніки Національного університету "Одеська морська академія". В якості нелінійного навантаження представлено асинхронний двигун з частотним перетворювачем фірми Mitsubishi Electric серії FR A700 потужністю 2,2 кВт, котрий імітує роботу привода підрулюючого пристрою. Показана методика побудови трифазного фільтру С-типу. Отримані якісні характеристики параметрів електромережі при використанні фільтру С-типу для типових режимів роботи підрулюючого пристрою. Наведені рекомендації з побудови пасивних фільтрів для конкретного нелінійного навантаження.Публікація Моделювання режиму роботи групи мережевих насосів при роботі ТЕЦ по тепловому графіку навантаження в літній період(НТУ "ХПІ", 2017) Лазуренко, Олександр Павлович; Кругол, Микола Михайлович; Івахнов, Андрій ВіталійовичВ даній статті приводяться результати моделювання режиму роботи групи мережевих насосів ТЕЦ, що працює за тепловим графіком навантаження в літній період. Частка встановленої потужності даних механізмів в структурі власних потреб ТЕЦ досить висока, тому є важливим впровадження енергоефективних технологій при їх експлуатації. В даній статті приводяться результати моделювання групи мережевих насосів в порівнянні з фактичними даними про режим роботи устаткування власних потреб ТЕЦ.Документ Діагностика кутового ексцентриситету ротора асинхронних двигунів на основі аналізу віброзбуджуючих сил(НТУ "ХПІ", 2016) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр Анатолійович; Беленок, Надія ВолодимирівнаМетодами математичного моделювання досліджено зміни величин і характеру електромагнітних віброзбуджуючих сил, які виникають при появі кутового ексцентриситету ротора асинхронного двигуна. Досліджено допустимі діапазони величин кутового ексцентриситету, при яких можлива подальша експлуатація машин без обмежень. Показано, що для забезпечення процесу вібраційної діагностики кутового ексцентриситету потрібно використання двох датчиків, які розташовані на протилежних торцях осердя статора двигуна в одній площині.